Apparitions
Well-known jewellers since the 1870s, Henri and Paul Vever broke new ground at the Universal Exhibition of 1900 when they presented a new line of "artistic" jewellery alongside more traditional pieces. They asked the decorator Eugène Grasset to design the new pieces. Grasset, who was the author of the famous vignette on Larousse dictionaries: "Je sème à tous vents", had trained as a sculptor, designed furniture, posters, stained-glass windows and ceramics and made a name as an illustrator.
This brooch is a perfect example of decorative jewellery, with its clear, vigorous design inspired by the Japanese art then in vogue. The title of the work, "Apparitions", intensifies the strangeness of the piece which contemporaries regarded as "fatal".
The gold and ivory of the flesh and the blue and yellow enamel of the hair accentuate the strangeness of the faces emerging from waves or clouds against a sky of changing enamel, studded with topazes. The half-closed eyes of the female face in the foreground were once gilded, as they still are on other examples of the piece, and the lips were red.
poinçon sur la tranche et sur l'épingle : petite garantie Or, Paris, fabricant(illisible)
Poinçon de fabricant au revers sur le crochet illisible
- 1900, acquis à l'Exposition Universelle de 1900 pour le musée du Luxembourg
- au musée du Luxembourg
- jusqu'en 1978, au musée national d'Art Moderne
- 1978, attribué au musée d'Orsay (reversement du M.N.A.M.)
- Exposition Universelle - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1900, groupe 15 - classe 95
- Le Japonisme - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1988
- Roger Marx, un critique aux côtés de Gallé, Monet, Rodin, Gauguin... - musée des Beaux-Arts - France, Nancy, 2006, n° 170
- Masques. De Carpeaux à Picasso - musée d'Orsay - France, Paris, 2008-2009
- Masken. Metamorphosen des Gesichts von Rodin bis Picasso - Institut Mathildenhöhe - Allemagne, Darmstadt, 2009
- Au-delà de l'Impressionnisme : naissance de l'art moderne - National Museum of Korea - Corée, République de, Séoul, 2014
- Les contes étranges de Niels Hansen Jacobsen, un Danois à Paris 1892-1902 - musée Bourdelle - France, Paris, 2020, n°149, p.154-155, p.216
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Ernstyl, M., Revue de la bijouterie, joaillerie, orfèvrerie, "Les Bijoux d'Art à l'Exposition de 1900", Paris, [s.n.], 1901, p.152
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Saunier, Charles, Revue des arts décoratifs, "La Bijouterie et la Joaillerie à l'Exposition Universelle", Paris, [s.n.], 1901, p.24
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Possémé, Evelyne, Eugène Grasset, 1845-1917. L'art et l'ornement, "Les Dessins de bijoux d'Eugène Grasset réalisés par la maison Vever" : [exposition, Lausanne, Musée cantonal des beaux-arts, du 18 mars au 13 juin 2011], Lausanne, Musée cantonal des Beaux-Arts, 2011, p. 145-150
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Lacambre, Geneviève, Le Japonisme, cat. exp. (Paris, Galeries nationales du Grand Palais, 17 mai-15 août 1988, Tokyo, Musée national d'art occidental, 25 septembre-11 décembre 1988), Paris, Réunion des musées nationaux, 1988, n° 392
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Mathieu, Caroline ; Mariot, Philippe ; Matthias, Annabelle ; Seung-ik, Kim ; Yong-na, Kim (préf.) ; Cogeval, Guy (préf.), Au-delà de l'impressionnisme : la naissance de l'art moderne, cat. exp. (Séoul, National Museum of Korea, du 3 mai au 31 août 2014), Séoul, GNC media, 2014, n° 106
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Bascou, Marc ; Massé, Marie-Madeleine ; Thiébaut, Philippe, Musée d'Orsay. Catalogue sommaire illustré des arts décoratifs, Paris, Réunion des musées nationaux, 1988, p.118
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