Berthe Morisot au bouquet de violettes
Manet was profoundly marked by the Franco-Prussian war and the Commune, throughout which he had remained in Paris, serving in the garde nationale, and unable to paint. Towards the end of 1871, he resumed his work taking up his former models including Berthe Morisot, a young painter with whom he shared a deep friendship and who would marry one of his brothers a few months later.
Rather than using the uniform light he often employed in his portraits, Manet chose here to light his model vividly from the side so that Berthe Morisot's face seems to be all light and shadow. Here represented with black eyes (in fact they were green), she is dressed all in black, with a matching hat, no doubt better to enhance her "Spanish" beauty remarked on since her first appearance in Manet's work in 1869.
This sublime composition in blacks is yet another confirmation of Manet's virtuosity. But he may also have been using the work to impart a lesson to his young disciple, reminding her of the stunning possibilities of black at a time when her own painting was becoming lighter and lighter in tone as she followed the path to Impressionism.
This strange and spellbinding portrait was rapidly considered by his friends to be one of the artist's masterpieces. Paul Valery also praised it in his 1932 foreword to the catalogue of the Orangerie retrospective. "I do not rank anything in Manet's work higher than a certain portrait of Berthe Morisot dated 1872".
Manet Dossier
avec cadre H. 71,5 ; L. 57,5 cm
- jusqu'en 1894, dans la collection Théodore Duret
- 1894, le 19 mars vente Duret à Paris
- de 1894 à 1895, dans la collection Berthe Morisot, acquis à la vente Duret, un an avant sa mort
- collection Mme Julie Rouart, fille de Berthe Morisot qui le conserva toute sa vie
- jusqu'en 1998, dans la collection Clément Rouart (en indivision)
- 1998, acquis avec la participation du Fonds du Patrimoine, de la Fondation Meyer, de China Times Group et d'un mécénat coordonné par le quotidien Nikkei (comité du 25/06/1998, conseil du 01/07/1998, arrêté du 22/07/1998)
- 1998, attribué au musée d'Orsay, Paris
- Salon d'automne - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1905, n°10
- Portraits et figures de femmes de Ingres à Picasso - galerie La Renaissance - 1928
- Exposition Manet, 1832-1887 - musée de l'Orangerie - France, Paris, 1932
- Exhibition of masters of French 19th century painting - New Burlington Galleries - Royaume-Uni, Londres, 1936
- Paul Valéry - Bibliothèque nationale de France - France, Paris, 1956
- Berthe Morisot - musée Jacquemart-André - France, Paris, 1961, n°182
- Manet - musée Cantini - France, Marseille, 1961
- André Malraux - fondation Maeght - France, Saint-Paul-de-Vence, 1973, n°803
- André Malraux et le Japon éternel - musée Idemitsu - Japon, Tokyo, 1978, n°1118
- Manet : 1832-1883 - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1983, n°130
- Manet, 1832-1883 - Metropolitan Museum of Art - Etats-Unis, New York, 1983
- Manet - Ordrupgaard - Danemark, Copenhague, 1989
- Edouard Manet - fondation Pierre Gianadda - Suisse, Martigny, 1996
- Berthe Morisot 1841-1895 - musée des Beaux-Arts - France, Lille, 2002, n°165
- Berthe Morisot 1841-1895 - fondation Pierre Gianadda - Suisse, Martigny, 2002, n°165
- Manet en el Prado - Museo Nacional del Prado - Espagne, Madrid, 2003-2004
- Temps d'harmonie : paradis d'artistes au XIXe siècle - City museum - Japon, Kobe, 2006
- Temps d'harmonie : paradis d'artistes au XIXe siècle - Metropolitan Art Museum - Japon, Tokyo, 2007
- De Millet à Bonnard. La création picturale dans les collections du musée d'Orsay (1848-1914) - Hangaram Art Museum - Corée, République de, Séoul, 2007
- Manet et le Paris moderne - Mitsubishi Ichigokan Museum - Japon, Tokyo, 2010
- Birth of Impressionism. Masterpieces from the Musée d'Orsay - Fine Arts Museums of San Francisco - Etats-Unis, San Francisco, 2010
- Birth of Impressionism. Masterpieces from the Musée d'Orsay - Frist Center for Visual Arts - Etats-Unis, Nashville, 2010-2011
- Manet, inventeur du Moderne - musée d'Orsay - France, Paris, 2011
- Manet. Portraying Life - Toledo Museum of Art - Etats-Unis, Toledo, 2012-2013, p. 182 (reprod. p. 98)
- Manet. Portraying Life - Royal Academy of Arts - Royaume-Uni, Londres, 2013, p. 182 (reprod. p. 98)
- Manet : ritorno a Venezia - Palazzo Ducale - Italie, Venise, 2013
- Musée d'Orsay. Capolavori - Complesso del Vittoriano - Italie, Rome, 2014, n° 32
- Faces of Impressionism. Portraits from the Musée d'Orsay - Kimbell Art Museum - Etats-Unis, Fort Worth, 2014-2015
- Scènes de la vie impressionniste - musée des Beaux-Arts - France, Rouen, 2016
- Manet e la Parigi moderna - Palazzo Reale - Italie, Milan, 2017
- Manet / Degas - musée d'Orsay - France, Paris, 2023
- Manet / Degas - Metropolitan Museum of Art - Etats-Unis, New York, 2023-2024
-
Loyrette, Henri, 48/14 La revue du Musée d'Orsay, "Nouvelles acquisitions", Paris, Réunion des musées nationaux, 1999, p. 26-29 et couv.
-
Isolde Pludermacher, Edouard Manet, les femmes, Rouen, édition des Falaises, 2015, reprod. coul. p. 38
-
Ingres à Picasso : portraits et figures de femmes, cat. exp. (Paris, La Renaissance, 1928), Paris, [s.n.], 1928, n° 121
-
Valéry, Paul (préf.) ; Jamot, Paul (préf.) ; Sterling, Charles, Exposition Manet 1832-1883, cat. exp. (Paris, musée de l'Orangerie, 1932), Paris, Edition des musées nationaux, 1932, n° 47
-
Exhibition of Masters of French 19th Century Painting , cat. exp. (Londres, New Burlington, 1936), [s.n.], 1936, n° 38
-
Thomas, Marcel ; Cain, Julien (préf.), Paul Valéry, cat. exp. (Paris, Bibliothèque nationale de France, du 31 janvier au 31 mars 1956), Paris, Bibliothèque nationale, 1956, n° 675
-
Bazin, Germain ; Goudareau, Jean, Manet, cat. exp. (Marseille, musée Cantini, du 16 mai au 31 juillet 1961), Marseille, musée Cantini, 1961, n° 14
-
Wivel, Mikael ; Wilson Bareau, Juliet ; Finsen, Hanne, Manet, cat. exp. (Copenhague, Ordrupgaard, du 15 septembre au 26 novembre 1989), Copenhague, Ordrupgaard, 1989, n° 25
-
Pickvance, Ronald, Manet, cat. exp. (Martigny, fondation Pierre Gianadda, du 05 juin au 11 novembre 1996), Martigny, Fondation Pierre Gianadda, 1996, n° 29
-
Mena Marqués, Manuela B., Manet en el Prado, cat. exp. (Madrid, Museo nacional del Prado, 13 décembre 2003 - 11 janvier 2004), El ferrocarril , Madrid, Museo nacional del Prado, 2003, n° 89
-
Mathieu, Caroline ; Georgel, Chantal ; Lobstein, Dominique ; [et.al], De Millet à Bonnard : la création picturale dans les collections du Musée d'Orsay (1848-1914), cat.exp. (Séoul, 2007), Paris, Musée d'Orsay, 2007, p. 32
-
Cogeval, Guy ; Guégan, Stéphane ; Cahn, Isabelle ; Calasso, Roberto ; Pludermacher, Isolde, Manet. Ritorno a Venezia, cat. exp. (Venise, Palazzo Ducale, du 24 avril au 18 août 2013), Milan, Skira, 2013, cat. 68, p. 176 (reprod. coul.)
-
Shackelford, George T. M. ; Rey, Xavier ; Cogeval, Guy ; Pludermacher, Isolde, Faces of impressionism : portraits from the Musée d’Orsay, cat. exp. (Fort Worth, Kimbell Art Museum, du 19 octobre 2014 au 25 janvier 2015), Fort Worth, Kimbell Art Museum, 2014, cat. 15, pp. 78-80 ; p. 79 (reprod. coul.) ; p. 264 (notes)
-
Leribault, Christophe ; Cantarutti, Stéphanie ; Yudenkova, Tatiana ; Markowicz, André ; Markova, Nina ; Mojenok-Ninin, Tatiana, Ilya Répine, 1844-1930 : peindre l’âme russe, cat. exp. (Paris, Petit Palais-musée des Beaux-Arts de la Ville de Paris, du 05 octobre 2021 au 23 janvier 2022), Paris, Paris-musées, 2021, fig. 10, p. 72 (reprod. coul.)
-
Vischer, Theodora ; Bürgi, Marlene ; Patry, Sylvie ; Thompson, Jennifer A, Close-up : Berthe Morisot, Mary Cassatt, Paula Modersohn-Becker, Lotte Laserstein, Frida Kahlo, Alice Neel, Marlene Dumas, Cindy Sherman, Elizabeth Peyton, cat. exp. (Riehen-Basel, Fondation Beyeler, du 19 septembre 2021 au 2 janvier 2022), Riehen-Basel, Fondation Beyeler, 2021, p. 253 (reprod. coul.)
-
Des Cars, Laurence ; Guégan, Stéphane ; Pludermacher, Isolde, Manet-Degas, cat. exp. (Paris, Musée d’Orsay du 28/03/2023 au 28/07/2023 ; New York, Metropolitan museum of art, du 24/09/2023 au 7/01/2024), Paris, Gallimard, 2023, cat. 60, p. 82 ; p. 83 (reprod. coul.) ; p. 196 ; p. 258
Do you have a question where you have additional knowledge about this work? You can write to us to suggest improvements to the file.
Make a suggestion