Des glaneuses
True to one of Millet's favourite subjects – peasant life – this painting is the culmination of ten years of research on the theme of the gleaners.
These women incarnate the rural working-class. They were authorised to go quickly through the fields at sunset to pick up, one by one, the shafts of wheat missed by the harvesters.
The painter shows three of them in the foreground, bent double, their eyes raking the ground.
He thus juxtaposes the three phases of the back-breaking repetitive movement imposed by this thankless task: bending over, picking up and straightening up again.
Their austerity contrasts with the abundant harvest in the distance: haystacks, sheaves of wheat, a cart and a busy crowd of harvesters. The festive, brightly lit bustle is further distanced by the abrupt change of scale.
The slanting light of the setting sun accentuates the volumes in the foreground and gives the gleaners a sculptural look. It picks out their hands, necks, shoulders and backs and brightens the colours of their clothing.
Then Millet slowly smudges the distance into a powdery golden haze, accentuating the bucolic impression of the scene in the background.
The man on horseback, isolated on the right, is probably a steward. In charge of supervising the work on the estate, he also makes sure that the gleaners respect the rules governing their task.
His presence adds social distance by bringing a reminder of the landlords he represents.
Without using picturesque anecdotes, merely through simple, sober pictorial procedures, Millet gives these certainly poor but no less dignified gleaners an emblematic value free of any hint of miserabilism.
- collection Binder
- 1865, dans la collection Paul Tesse, Paris
- de 1867 à 1889, dans la collection Ferdinand Bischoffsheim
- jusqu'en 1890, dans la collection Mme Pommery
- 1890, accepté par l'Etat à titre de donation sous réserve d'usufruit de Mme Pommery (comité du 30/01/1890)
- 1890, attribué au musée du Louvre, Paris
- 1890, musée du Louvre, Paris (fin de l'usufruit en 1890)
- de 1890 à 1986, musée du Louvre, Paris
- 1986, affecté au musée d'Orsay, Paris
- Salon - palais des Champs Elysées - France, Paris, 1857, n°1936
- [sans titre] - organisme inconnu - France, Paris, 1860
- Exposition Universelle - Champ-de-Mars - France, Paris, 1867, n°474
- Cent chefs-d'oeuvre des collections parisiennes - galerie Georges Petit - France, Paris, 1883, n°68
- J.-F. Millet - Ecole nationale supérieure des Beaux-Arts - France, Paris, 1887, n°44
- Exposition Universelle - Champ-de-Mars - France, Paris, 1889, n°518
- Exposition d'art français - comité France-Amérique - Brésil, Sao Paulo, 1913, n°710
- [sans titre] - organisme inconnu - Royaume-Uni, Londres, 1949, n°201
- Od Davida do Cezanne'a - organisme inconnu - Pologne, Varsovie, 1956, n°70
- Franceszskaja zivopis XIX veka : vystavka kartim iz sobrarij franceszskih Muzeev - The Pushkin State Museum of Fine Arts - Russie, Fédération de, Moscou, 1956, n°70
- Art et travail - musée d'Art et d'Histoire - Suisse, Genève, 1957
- Cent cinquantième anniversaire de la naissance de J.-F. Millet - musée Thomas Henry - France, Cherbourg-en-Cotentin, 1964
- Französische Malerei des 19 Jahrhunderts - Haus der Kunst - Allemagne, Munich, 1964-1965
- Un século de pintura francesa 1850-1950 [Un siècle de peinture française 1850-1950] - fondation Calouste Gulbenkian - Portugal, Lisbonne, 1965, n°97
- Le Grand SIècle dans les collections françaises - National Museum of Modern Art - Japon, Tokyo, 1966, n°47
- Exposition Universelle : Expo 67 - organisme inconnu - Canada, Montréal, 1967
- Jean-François Millet - organisme inconnu - France, Cherbourg-Octeville, 1975
- Jean-François Millet - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1975-1976
- Jean-François Millet - Hayward Gallery - Royaume-Uni, Londres, 1976
- Millet's Gleaners - Minneapolis Institute of Art - Etats-Unis, Minneapolis, 1978
- Hier pour demain : Arts et traditions et Patrimoine - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1980, n°223
- The Peasant in French 19th Century Art - The Douglas Hyde Gallery - Irlande, Dublin, 1980, n°58
- Van Gogh and Millet - Rijksmuseum - Pays-Bas, Amsterdam, 1988-1989, cat.8
- Paysages, paysans : l'art et la terre en Europe du Moyen Age au XXe siècle - Bibliothèque nationale de France - France, Paris, 1994
- Barbizon au temps de J. F. Millet 1849-1875 - musée d'Art - Japon, Hiratsuka, 1996, n°65
- Barbizon au temps de J. F. Millet 1849-1875 - Fukuoka Art museum - Japon, Fukuoka, 1997, n°65
- Barbizon au temps de J. F. Millet 1849-1875 - National Museum of Modern Art - Japon, Kyoto, 1997, n°65
- Barbizon au temps de J. F. Millet 1849-1875 - Ibaraki Museum of Modern Art - Japon, Mito, 1997, n°65
- Millet - Van Gogh - musée d'Orsay - France, Paris, 1998-1999, n°3
- Return to nature : J.F. Millet, the Barbizon Artists and the Renewal of the Rural Tradition - Prefectural Museum of Art - Japon, Yamanashi, 1998
- Jean-François Millet : Drawn into the Light - Sterling and Francine Clark Art Institute - Etats-Unis, Williamstown, 1999
- L'Impressionnisme et l'art moderne - palais de Toksu - Corée, République de, Séoul, 2000-2001
- Millet, Rousseau, Daumier. Chefs-d'oeuvres de la donation H. Vasnier - musée des Beaux-Arts - France, Reims, 2002
- L'Ecole de Barbizon, peindre en plein air avant l'Impressionnisme - musée des Beaux-Arts - France, Lyon, 2002, n°80
- Jean-François Millet et le Naturalisme en Europe - Bunkamura Museum of Art - Japon, Tokyo, 2003, n°16
- Jean-François Millet et le Naturalisme en Europe - Fukuoka City Museum - Japon, Fukuoka, 2003, n°16
- Les beffrois de la culture : Autour de Jean-François Millet, l'homme moderne et la nature - mairie d'Auxi-le-Château - France, Auxi-le-Château, 2004, n°129
- Millet and his Time : Masterpieces from the Musée d'Orsay - National Museum of History - Taïwan, Province de Chine, Taïpei, 2008
- Millet, Courbet et le naturalisme français : chefs-d'oeuvre du musée d'Orsay - China Art Museum - Chine, Shanghai, 2012-2013, p. 94-95, repr.
- Années croisées France / Corée. Les mondes esthétiques au XIXème - Seoul Art center - Corée, République de, Séoul, 2016-2017
- Années croisées France / Corée. Les mondes esthétiques du XIXe siècle - National Palace Museum - Taïwan, Province de Chine, Taipei, 2017
-
Guégan, Stéphane, Peinture - Musée d'Orsay, Paris, Skira ; Flammarion, 2011, p. 32, repr. p. 33
-
Art et Travail, cat. exp. (Genève, musée d'Art et d'Histoire, du 14 juin au 22 septembre 1957), Genève, [s.n.], 1957, n° 31
-
Lepoittevin, Lucien, 150e anniversaire de la naissance de Jean-François Millet 1814-1875, cat. exp. (Cherbourg-en-Cotentin, musée Thomas Henry, du 22 juillet au 15 septembre 1964), Cherbourg, musée Thomas-Henry, 1964, n° 54
-
Herbert, Robert L., Jean-François Millet, cat. exp. (Paris, Grand Palais, 17 octobre 1975-5 janvier 1976), Paris, Réunion des musées nationaux, 1975, n° 8
-
Le Roy Ladurie, Emmanuel, Paysages, paysans. L'art et la terre en Europe du Moyen Age au XXe siècle, cat. exp. (Paris, Bibliothèque nationale de France, 25 mars-26 juin 1994), Paris, Bibliothèque nationale de France ; Réunion des musées nationaux, 1994, n° 172
-
Murphy, Alexandra R. ; Mabuchi, Akiko, Return to Nature : J.F. Millet, the Barbizon Artists, and the Renewal of the Rural Tradition, cat. exp. (Yamanashi, Prefectural Museum of Art, du 26 septembre 1998 au 06 décembre 1998), Yamanashi, Yamanashi Prefectural Museum of Art, 1998, n° 1
-
Mathieu, Caroline [dir.], L'Impressionnisme et l'art moderne, cat.exp. (2000), Séoul, GNC media ; Réunion des musées nationaux, 2000, p. 25
-
Georgel, Chantal, Millet and His Time : Masterpieces from the Musée d'Orsay, cat.exp. (Taipei City, National Museum of History, 31 mai - 5 septembre 2008), Taipei, National museum of history, 2008, n° 16, p. 75 ; p. 213-214
-
Faass, Martin ; Ahrens, Anna ; Lengefeld, Cecilia ; Knöschke, Julia, Max Liebermann und Frankreich. Eine Ausstellung der Liebermann-Villa am Wannsee, cat. exp. (Berlin, Max Liebermann Haus, du 21 avril au 12 août 2013), Berlin, Liebermann-Villa am Wannsee, 2013, fig. 44, p. 114 ; p. 116 ; p. 119 (reprod. coul.) ; p. 124
-
Andratschke, Thomas, Mythos Heimat : Worpswede und die europäischen Künstlerkolonien, cat. exp. (Hanovre, Landesmuseum, du 18 mars au 26 juin 2016), Dresde, Sandstein Verlag, 2016, fig. p. 86 ; p. 87 (reprod. coul.) ; p. 95
-
Kelly, Simon ; Van Dijk, Maite ; Bakker, Nienke ; Yoder, Abigail, Jean-François Millet, sowing the seeds of modern art, cat. exp. (Amsterdam, Van Gogh Museum, du 04/10/2019 au 12/01/2020 ; St Louis, Missouri, Saint Louis Art Museum, du 16/02/2020 au 17/05/2020), Jean-François Millet, sowing the seeds of modern art, Bussum, Thoth, 2019, cat. 22, p. 20 (reprod. coul.) ; pp. 26 - 27 ; p. 41 ; p. 43 (reprod. coul.) ; p. 71 ; p. 74 ; p. 103 ; p. 106 ; p. 123 ; p. 124 ; pp. 153 - 154 ; p. 158
-
Faas, Martin ; Krämer, Felix ; Schmidt, Jessica ; Zinser, Maria, Ich. Max Liebermann. Ein europäischer Künstler, cat. exp. (Darmstadt, Hessisches Landesmuseum, du 07/10/2021 au 09/01/2022, Düsseldorf, Kunstpalast, du 03/02/2022 au 08/05/2022), Dresde, Sandstein Verlag, 2021, fig. 2, pp. 18 - 19 (reprod. coul.)
-
Rens, Annemiek ; Goslinga, Mark ; Zijverden, Jan van, Travelling with Vincent : Van Gogh in Drenthe, cat. exp. ( Assen, Drents museum, du 11 september 2023 au 7 january 2024), Zwolle, Waanders publishers, 2023, fig. 20, p. 53 ; p. 55 (reprod. coul.) ; p. 170 (notes)
-
Compin, Isabelle ; Roquebert, Anne, Catalogue sommaire illustré des peintures du Musée du Louvre et du Musée d'Orsay, Paris, Réunion des musées nationaux, 1986, vol.4, p. 95
-
Compin, Isabelle [coordination] ; Lacambre, Geneviève [coordination] ; Roquebert, Anne, Musée d'Orsay. Catalogue sommaire illustré des peintures, Paris, Réunion des musées nationaux, 1990, vol.2, p.320-321
Do you have a question where you have additional knowledge about this work? You can write to us to suggest improvements to the file.
Make a suggestion