Forêt lorraine
This particular bureau from the Lorraine Forest series is certainly one of the most beautiful known examples of the model which was presented at the Paris World Fair in 1900.
The piece is highly indicative of the influence that the Louis XV style, and in the present case the Louis XVI style, had on Gallé's work. The quality of both the materials and the execution is quite exceptional. The inlaid panels on the lid, sides and back - veritable hymns of praise to the orchids of Lorraine - lend the bureau its title. The various species, ophrys insectifera, cypripedium calceolus, are represented in their natural habitats: hollows, hillsides and forest clearings. In keeping with his fondness for Baudelaire's Fleurs du mal (Flowers of Evil), Gallé included the following lines from L'invitation au voyage in the bureau's maquetry: "All would speak
Secretly to the soul
In its sweet native tongue
br />The Lorraine Forest desk was one of the pieces presented by Gallé at the 1900 World Fair. Its provenance, date and quality of execution, all make it a remarkable example of Gallé's production as a cabinetmaker.
inscription en marqueterie, sur le côté droit de la tablette supérieure [L'Invitation au voyage, pièce LIII des Fleurs du mal] : Forêt lorraine / Tout y parlerait / A l'âme en secret / Sa douce langue natale / Baudelaire
- en 2005, dans la collection M. et Mme Jean Bourgogne
- 2005, accepté par l'Etat à titre de donation sous réserve d'usufruit de Mme Jean Bourgogne, en souvenir de sa tante Claude Gallé (1884-1950), fille de l'artiste, pour l'Etablissement public du musée d'Orsay (conseil scientifique de l'EPA M'O du 26/04/2004, commission des acquisitions de l'EPA M'O du 03/05/2004, décision du président de l'EPA M'O du 27/05/2005)
- Exposition Universelle - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1900, groupe XII, classe 69
- Exposition internationale de l'est de la France - organisme inconnu - France, Nancy, 1909
- Gallé - musée du Luxembourg - France, Paris, 1985-1986
- L'Ecole de Nancy 1889-1909 - Art Nouveau et industries d'art - galeries Poirel - France, Nancy, 1999
- L'Ecole de Nancy. Art nouveau et industrie d'Art - musée des Beaux-Arts - France, Nancy, 2018
-
Gallé, Emile, Revue des arts décoratifs, "Le Mobilier contemporain orné d'après la nature", Paris, [s.n.], 1900, p. 372-374
-
Genuys, Charles, Revue des arts décoratifs, "Exposition universelle de 1900. Les essais d'art moderne dans la décoration intérieure", Paris, [s.n.], 1900, p. 289
-
Nicolas, Emile, La Lorraine artiste, "M. Emile Gallé à l'Exposition", Nancy, [s.n.], 1900, p. 113-114
-
Champier, Victor, Revue des arts décoratifs, "Les Industries d'art à l'Exposition Universelle de 1900", Paris, [s.n.], 1902, p. 132
-
Fourcaud, Louis de, Emile Gallé, Paris, Librairie d'art ancien et moderne, 1903, p. 20 et 61
-
Charpentier, Françoise-Thérèse, Emile Gallé, Nancy, Service des publications de l'Université de Nancy II, 1978, p. 89
-
Alcouffe, Daniel ; Bascou, Marc ; Dion-Tenebaum, Anne ; Thiébaut, Philippe, Le Arti Decorative Alle Grandi Esposizioni Universali, 1851-1900, Milan, Idealibri, 1988, p. 313
-
Thiébaut, Philippe, Vanilles & Orchidées, "Art Nouveau et botanique : l'exemple d'Emile Gallé" : [exposition, 1993], Musée international de la parfumerie, Grasse, Grasse, Musée international de la Parfumerie, 1993, p. 19-20
-
Thiébaut, Philippe, 48/14 La revue du Musée d'Orsay, "Aquisitions", Paris, Réunion des musées nationaux, 2005, p. 68-69
-
Anonyme, Gallé, cat.exp. (Paris, musée du Luxembourg, 29 novembre-2 février 1986), Paris, Réunion des musées nationaux, 1985, n° 161
-
Loyer, François ; Bouvier, Roselyne ; Olivié, Jean-Luc ; Thiébaut, Philippe, L'Ecole de Nancy, 1889-1909. Art nouveau et industries d'art, cat.exp. (Nancy, musée des beaux-arts), Nancy, galeries Poirel, 24 avril-26 juillet 1999, Paris, Réunion des musées nationaux, 1999, n° 163
-
L'Ecole de Nancy. Art nouveau et industrie d'art, cat.exp. (Nancy, musée des Beaux-Arts, du 19/05/2018 au 03/09/2018), Paris, Somogy, 2018, n° 93
Do you have a question where you have additional knowledge about this work? You can write to us to suggest improvements to the file.
Make a suggestion