La Toilette
The theme of a woman at her toilet, an excuse for painting a nude, was still very common in the 20th century. As Degas had done before him with his pastels, Bonnard chose a sophisticated composition to depict his modern Suzanne surprised in her bath, incarnated by Marthe, his companion and sole model, here shown simultaneously from the back and the front thanks to the reflection in the mirror.
This accessory enabled the painter to play on the framing of the body shown in three-quarter view and cut in half vertically by the mirror. To accentuate the loss of spatial references, he multiplies coloured surfaces: walls covered with wallpaper, doors, and apertures. The viewer's eye is thus caught in the narrow claustrophobic world whose limits are pushed out by the play of reflections and articulated screens in the midst of which stands the naked woman.
The importance of the decor and the presence of truncated or distorted elements, such as the occasional table on which the picture is standing, push the composition towards the decorative abstraction characteristic of this period in Bonnard's career. Living for much of the year in his house at Le Cannet on the Côte d'Azur, he strove to catch the light of the South of France by pearly patches of colour that smudge shapes. Far from photographic realism, this nude, caught in full light, radiates with beauty, sensuality and fullness.
However, retouched by the artist between 1914 and 1921, the painting was executed during a period of doubt and soul-searching: after the Cubist wave in Paris, Bonnard wanted to return to the fundamentals of painting and to concentrate on drawing, the expression of volumes and masses, and the balance of forms without forgetting the emotional dimension of colour.
avec cadre H. 137,5 ; L. 97 cm
- 1914, dans la collection Bernheim-Jeune, acquis de l'artiste
- jusqu'en 1921, dans la collection du Dr Soubies
- 1921, Vente Soubies, 15 novembre, n° 13
- 1921, dans la collection Bernheim-Jeune, acquis à la vente Soubies
- jusqu'en 1922, dans la collection Pierre Bonnard, acquis de Bernheim-Jeune
- 1922, acquis de l'artiste par l'Etat (note du 24 novembre 1921)
- 1923, attribué au musée du Luxembourg, Paris (entrée le 17 juillet 1923)
- attribué au musée national d'Art moderne, Paris
- 1977, affecté au Musée du Louvre pour les collections du Musée d'Orsay (arrêté du 26/09/1977)
- 1977, Musée d'Orsay
- de 1977 à 1986, déposé au musée national d'Art moderne, Paris (ouverture du Centre national d'Art et de Culture Georges Pompidou, 31 janvier 1977)
- Exposition de peinture contemporaine. Maurice Denis. Ses maîtres. Ses amis. Ses élèves. - musées nationaux - France, Paris, 1945-1946
- Peintures de Pierrre Bonnard - galerie Bernheim-Jeune - France, Paris, 1946, n°11
- Exposition Bonnard - musée de l'Orangerie - France, Paris, 1947, n°52
- Les peintures de Denis, Vuillard, Bonnard du musée national d'Art moderne de Paris - musée des Beaux-Arts - Belgique, Liège, 1948, n°47
- Les peintures de Denis, Vuillard, Bonnard du musée national d'Art moderne de Paris - musée des Beaux-Arts - Belgique, Gand, 1948, n°47
- Les peintures de Denis, Vuillard, Bonnard du musée national d'Art moderne de Paris - musée national d'Histoire et d'Art - Luxembourg, Luxembourg, 1948-1949, n°47
- Ecole de Paris, 1900-1950 - Burlington House - Royaume-Uni, Londres, 1950, n°44
- Bonnard - musée des Beaux-Arts - France, Lyon, 1954
- Beginn und Reife - Kunsthalle - Allemagne, Recklinghausen, 1956
- 120 Meisterwerke du Musée d'Art Moderne - Akademie der Künste - Allemagne, Berlin, 1956, n°12
- Pierre Bonnard - Hans Salve Hospes - Allemagne, Brunswick, 1956, n°28
- Pierre Bonnard - Kunsthalle Bremen - Allemagne, Brême, 1956-1957, n°28
- Pierre Bonnard - Kunsthaus Lempertz - Allemagne, Cologne, 1957, n°28
- Paintings from the Musée d'Art Moderne de Paris - Royal British Academy Galleries - Royaume-Uni, Londres, 1957, n°12
- Pierre Bonnard. Oeuvre de jeunesse, maturité et vieillesse - Stedelijk Museum - Pays-Bas, Amsterdam, 1960
- Pierre Bonnard. Oeuvre de jeunesse, maturité et vieillesse - Kröller-Müller Museum - Pays-Bas, Otterlo, 1960-1961
- Le mouvement de la Sécession en Europe - Haus der Kunst - Allemagne, Munich, 1964
- 20e festival de la Rhur - Kunsthalle - Allemagne, Recklinghausen, 1966, n°13
- Bonnard - musée Cantini - France, Marseille, 1967, n°9
- Bonnard - National Museum of Western Art - Japon, Tokyo, 1968
- Bonnard - National Museum of Modern Art - Japon, Kyoto, 1968
- Salon de la Société des artistes indépendants - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1970
- Centenaire de Georges Rouault - musée national d'art moderne - France, Paris, 1971
- Préfiguration du musée d'Orsay - Le Post-Impressionnisme - palais de Tokyo - musée d'Art et d'Essai - France, Paris, 1977-1986
- Bonnard - The Phillips Collection - Etats-Unis, Washington, 1984
- Pierre Bonnard: The Late Paintings - Dallas Museum of Art - Etats-Unis, Dallas, 1984
- Hommage à Bonnard - galerie des Beaux-Arts - France, Bordeaux, 1986
- L'Age d'or de l'impressionnisme - Chefs-d'oeuvre du Musée d'Orsay - National Museum of History - Taïwan, Province de Chine, Taïpei, 1997
- Rêve et réalité - Collections du Musée d'Orsay - City museum - Japon, Kobe, 1999
- Rêve et réalité. Collections du Musée d'Orsay - National Museum of Western Art - Japon, Tokyo, 1999
- De tijd van Degas - Gemeentemuseum - Pays-Bas, La Haye, 2002
- Pierre Bonnard. L'oeuvre d'art, un arrêt du temps - musée d'Art moderne de la Ville de Paris - France, Paris, 2006, n°25
- Pierre Bonnard : Peindre l'Arcadie - musée d'Orsay - France, Paris, 2015
- Bonnard - Fundación Mapfre - Espagne, Madrid, 2015-2016
- Pierre Bonnard. Painting Arcadia - Legion of Honor - Etats-Unis, San Francisco, 2016
- Renoir entre mujeres - Fundación Mapfre - Espagne, Barcelone, 2016-2017
- Pierre Bonnard (1867-1947), l'éternel été - National Art Center - Japon, Tokyo, 2018
- Pierre Bonnard : The Colour of Memory [Pierre Bonnard : The Decisive Moment] - Tate Modern - Royaume-Uni, Londres, 2019
- Pierre Bonnard : The Colour of Memory [Pierre Bonnard : The Decisive Moment] - Ny Carlsberg Glyptotek - Danemark, Copenhague, 2019
- Pierre Bonnard : The Colour of Memory [Pierre Bonnard : The Decisive Moment] - Bank Austria Kunstforum - Autriche, Vienne, 2019-2020
- Pierre Bonnard, les couleurs de la lumière - musée de Grenoble - France, Grenoble, 2021-2022
-
Bénédite, Léonce, Musée du Luxembourg - Musée annexe du Jeu de Paume - Peintures, Pastels, Aquarelles et Dessins des Ecoles Etrangères, Paris, [s.n.], 1924, p.183
-
Cassou, Jean ; Dorival, Bernard ; Homolle, Geneviève, Musée national d'art moderne : catalogue-guide, Paris, Editions des musées nationaux, 1954, p.16
-
Jalard, Michel-Claude, Le Post-Impressionnisme, Lausanne, Rencontre, 1966, p.64
-
Anonyme, Hommage à Bonnard, cat.exp. (Bordeaux, Galerie des beaux-arts, 10 mai-25 août 1986), Bordeaux, Galerie des Beaux-Arts, 1986, n° 43
-
Mathieu, Caroline ; Bascou, Marc ; Takahashi, Akiya, Rêve et réalité : collections du Musée d'Orsay, cat. exp. (Kobé, Musée Municipal de Kobé, 19 juin-29 août, 1999, Musée National d'Art Occidental, Tokyo, 14 septembre-12 décembre, 1999), Kobé, Nihon Keizai Shimbun, 1999, n° 78
-
Sillevis, John ; Darley, Esther ; Heilbrun, Françoise, De Tijd van Degas, cat.exp. (La Haye, Gemeentemuseum, 2004), La Haye, Gemeentemuseum, 2002, p. 133
-
Cogeval, Guy ; Cahn, Isabelle, Pierre Bonnard, peindre l'Arcadie, cat. exp. (Paris, musée d'Orsay, du 17/03/2015 au 19/07/2015 ; Madrid, Fundación Mapfre, du 10/09/2015 au 06/01/2016 ; San Francisco, Legion of Honor, du 06/02/2016 au 15/05/2016), Paris, Hazan, 2015, n° 64, p. 150 (reprod.)
-
Cahn, Isabelle ; Serrano, Véronique ; Yoneda, Naoki ; Takano, Shiori [et al.], Pierre Bonnard, l'éternel été cat. exp. (Tokyo, The National Art Center, 26 septembre-17 décembre 2018), Tokyo, Nikkei, 2018, cat. 66, repr. p. 110 et 111, p. 259
-
Dauberville, Jean ; Dauberville, Henry, Bonnard. 2, 1906-1919, catalogue raisonné de l'oeuvre peint, Paris, J. et H. Bernheim-Jeune, 1968, vol.2, n°812
-
Compin, Isabelle [coordination] ; Lacambre, Geneviève [coordination] ; Roquebert, Anne, Musée d'Orsay. Catalogue sommaire illustré des peintures, Paris, Réunion des musées nationaux, 1990, vol.1, p.60
Do you have a question where you have additional knowledge about this work? You can write to us to suggest improvements to the file.
Make a suggestion