L'Angélus
A man and a woman are reciting the Angelus, a prayer which commemorates the annunciation made to Mary by the angel Gabriel. They have stopped digging potatoes and all the tools used for this task – the potato fork, the basket, the sacks and the wheelbarrow – are strewn around them. In 1865, Millet said: "The idea for The Angelus came to me because I remembered that my grandmother, hearing the church bell ringing while we were working in the fields, always made us stop work to say the Angelus prayer for the poor departed". So it was a childhood memory which was behind the painting and not the desire to glorify some religious feeling; besides Millet was not a church-goer. He wanted to catch the immutable rhythms of peasant life in a simple scene. Here he has focused on a short break, a moment of respite.
Alone in the foreground in a huge empty plain, the two peasants take on a monumental quality, despite the small size of the canvas. Their faces are left in shadow, while the light underlines their gestures and posture. The canvas expresses a deep feeling of meditation and Millet goes beyond the anecdote to the archetype.
Perhaps that explains the extraordinary destiny of The Angelus: it triggered an unbelievable rush of patriotic fervour when the Louvre tried to buy it in 1889, was venerated by Salvador Dali, lacerated by a madman in 1932 and became a world-famous icon in the 20th century.
- en 1860, dans la collection Papeleu
- en 1860, dans la collection Alfred Stevens
- à partir de 1860, dans la collection Van Praët, Bruxelles
- à partir de 1864, dans la collection Paul Tesse (il l'échange contre "La grande bergère", RF 1879)
- à partir de 1865, dans la collection Emile Gavet, Paris
- 3 février 1872, acheté par Paul Durand-Ruel à Gavet pour 30 000 francs (stock n° 993)
- 8 juillet 1872, acheté par Gauchez à Paul Durand-Ruel pour 38 000 francs
- collection John Waterloo Wilson
- collection Secrétan
- galerie Petit
- jusqu'en 1889, dans la collection Secrétan
- 1889, vente Secrétan, Paris, galerie Sedelmeyer, 1er juillet 1889, n°63
- de 1889 à 1890, dans la collection American Art Association (acquis à la vente Secrétan à Paris du 1er juillet)
- de 1890 à 1909, dans la collection Alfred Chauchard (acquis à l'American Art Association)
- 1910, accepté par l'Etat à titre de legs d'Alfred Chauchard (comité du 04/12/1909, conseil du 06/12/1909, décret du 15/01/1910, testament de 1906, entrée matérielle en 1909)
- 1910, attribué au musée du Louvre, Paris
- de 1909 à 1986, musée du Louvre, Paris
- 1986, affecté au musée d'Orsay, Paris
- [sans titre] - galerie Pierre Petit - France, Paris, 1865
- Exposition Universelle - Champ-de-Mars - France, Paris, 1867, n°480
- [sans titre] - galerie Durand-Ruel - France, Paris, 1872
- Summer exhibition of the Society of French Artists - galerie Durand-Ruel - Royaume-Uni, Londres, 1872
- Exposition rétrospective de tableaux et dessins de maîtres modernes - galerie Durand-Ruel - France, Paris, 1878, n°235
- J.-F. Millet - Ecole nationale supérieure des Beaux-Arts - France, Paris, 1887, n°20
- The Works of Antoine-Louis Barye... his Contemporaries and Friends - American Art Galleries - Etats-Unis, New York, 1889, n°618
- Exposition Universelle - Champ-de-Mars - France, Paris, 1889, hors catalogue
- Exposition d'art français - comité France-Amérique - Brésil, Sao Paulo, 1913, n°713
- [sans titre] - organisme inconnu - Etats-Unis, Philadelphie, 1926
- Exposition d'art français XIXe - organisme inconnu - Danemark, Copenhague, 1928, n°100
- Fransk Malerkonst - organisme inconnu - Suède, Stockholm, 1928
- Fransk Mlarkunst fra David til Courbet - organisme inconnu - Norvège, Oslo, 1928
- Exposition de treize chefs-d'oeuvre du musée du Louvre - préfecture - France, Cahors, 1945, n°7
- Paysans de France - ville - France, Nantes, 1947, n°62
- De David à Cézanne - palais des Beaux-Arts - Belgique, Bruxelles, 1947-1948, n°62
- Masterpieces of Religious Art - The Art Institute of Chicago - 1954
- Od Davida do Cezanne'a - organisme inconnu - Pologne, Varsovie, 1956, n°71
- Le Second Empire de Winterhalter à Renoir - musée Jacquemart-André - France, Paris, 1957, n°207
- Jean-François Millet - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1975-1976
- L'Angelus de Millet - Tendances du Réalisme en France 1848-1870 - National Museum of Western Art - Japon, Tokyo, 1982, n°9
- Jean-François Millet - Museum of Fine Arts - Etats-Unis, Boston, 1984
- Paris-Bruxelles/Bruxelles-Paris - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1997, n°79
- Paris-Bruxelles/Bruxelles-Paris - musée des Beaux-Arts - Belgique, Gand, 1997, n°79
- Jean-François Millet et le Naturalisme en Europe - Bunkamura Museum of Art - Japon, Tokyo, 2003
- Jean-François Millet et le Naturalisme en Europe - Fukuoka City Museum - Japon, Fukuoka, 2003
- Impressionisten aus dem Pariser Musée d'Orsay - Leopold Museum - Autriche, Vienne, 2005-2006
- De Millet à Bonnard. La création picturale dans les collections du musée d'Orsay (1848-1914) - Hangaram Art Museum - Corée, République de, Séoul, 2007
- Millet and his Time : Masterpieces from the Musée d'Orsay - National Museum of History - Taïwan, Province de Chine, Taïpei, 2008
- Créativité. Exposition universelle de Shangaï - Pavillon France - Chine, Shanghai, 2010, p. 96, n°2, repr.
- Le musée imaginaire. Le centenaire du musée Pouchkine - The Pushkin State Museum of Fine Arts - Russie, Fédération de, Moscou, 2012, p.130-131
- Dalí - musée national d'art moderne - France, Paris, 2012-2013
- Naissance de l'impressionnisme - National Art Center - Japon, Tokyo, 2014
- Bellezza divina. Tra Van Gogh, Chagall e Fontana - Palazzo Strozzi - Italie, Florence, 2015-2016
- Jean-François Millet - musée des Beaux-Arts - France, Lille, 2017-2018
-
Thomson, Belinda [sous la direction de] ; Garb, Tamar [sous la direction de], Gauguin : Maker of Myth, [Exhibition, Tate modern, London, 30 September 2010 - 16 January 2011, National gallery of art, Washington, 27 February - 5 June 2011], Londres, Tate Modern, 2010, fig.25, p.41 et notes
-
Guégan, Stéphane, Peinture - Musée d'Orsay, Paris, Skira ; Flammarion, 2011, repr. p. 30
-
Herbert, Robert L., Jean-François Millet, cat. exp. (Paris, Grand Palais, 17 octobre 1975-5 janvier 1976), Paris, Réunion des musées nationaux, 1975, n° 66
-
Mathieu, Caroline ; Georgel, Chantal ; Lobstein, Dominique ; [et.al], De Millet à Bonnard : la création picturale dans les collections du Musée d'Orsay (1848-1914), cat.exp. (Séoul, 2007), Paris, Musée d'Orsay, 2007, p. 18
-
Georgel, Chantal, Millet and His Time : Masterpieces from the Musée d'Orsay, cat.exp. (Taipei City, National Museum of History, 31 mai - 5 septembre 2008), Taipei, National museum of history, 2008, n° 17, p. 79 ; p. 214
-
Mannini, Lucia ; Mazzanti, Anna ; Sebregondi, Ludovica, Bellezza divina : tra Van Gogh, Chagall e Fontana, cat. exp. (Florence, Palazzo Strozzi, 24 septembre 2015 au 24 janvier 2016), Florence, Fondazione Palazzo Strozzi, 2015, cat. 7.2, pp. 186-187 (reprod. coul.) ; p. 225
-
Sillevis, John J. Th. ; Tempel, Benno ; Van Dijke, Frouke ; Van der Meulen, Dik ; Purmer, Michiel ; Van den Heuvel, Maartje, Holland op z'n Mooist, cat.exp. (Dordrecht, musée, du 04/04/2015 au 06/09/2015 ; La Haye, Gemeentmuseum, du 04/04/2015 au 06/09/2015), Dordrecht, Dordrechts, 2015, cat. 51, p. 31 (reprod. coul.)
-
Kelly, Simon ; Van Dijk, Maite ; Bakker, Nienke ; Yoder, Abigail, Jean-François Millet, sowing the seeds of modern art, cat. exp. (Amsterdam, Van Gogh Museum, du 04/10/2019 au 12/01/2020 ; St Louis, Missouri, Saint Louis Art Museum, du 16/02/2020 au 17/05/2020), Jean-François Millet, sowing the seeds of modern art, Bussum, Thoth, 2019, cat. 3, p. 24 (reprod. coul.) ; pp. 26-27 ; pp. 29-30 (reprod. coul.) ; p.70, 94, 95, 97, 106, 108, 119-120, 124, 153-154, 158, 162-164, 166-167, 171
-
Compin, Isabelle [coordination] ; Lacambre, Geneviève [coordination] ; Roquebert, Anne, Musée d'Orsay. Catalogue sommaire illustré des peintures, Paris, Réunion des musées nationaux, 1990, vol.2, p.322
Do you have a question where you have additional knowledge about this work? You can write to us to suggest improvements to the file.
Make a suggestion