Le Pauvre Pêcheur
The Poor Fisherman was the first of Puvis de Chavannes' paintings to be bought by the State. But the work sparked a lively reaction at the Salon of 1881 and was not bought until 1887 when it was again shown to the public by the art dealer Durand-Ruel. So it took six years for a national museum to dare to show this radical painting that was so unrealistic in the light of the conventions of the time.
Without recourse to literal description, Puvis intended to give a view of desolation and resignation by painting a widower and his two children in a bleak landscape. The choice of the fisherman has obvious Biblical resonances. In 1881, the synthetic nature of the painting, its refusal of any modelling and traditional perspective, and its range of greenish hues, ranged most of the critics against the artist.
The writer Huysmans compared it to a picture from missal or the dull, flat frescoes of the past. On the other hand, some artists of the younger generation, from Seurat to Gauguin and Maurice Denis, not to mention Picasso, were enthusiastic over the extreme, poignant bareness of this silent image. Puvis became the leading light of the new style of painting.
- 1887, acquis de l'artiste par l'Etat pour le musée du Luxembourg lors de l'exposition Puvis de Chavannes de la galerie Durand-Ruel (arrêté du 19/11/1887)
- de 1887 à 1929, musée du Luxembourg, Paris
- 1929, attribué au musée du Louvre, Paris
- 1986, affecté au musée d'Orsay, Paris
- Salon de la Société des artistes français - palais des Champs Elysées - France, Paris, 1881, N°1944
- Exposition de tableaux, pastels, dessins par M. Puvis de Chavannes - galerie Durand-Ruel - France, Paris, 1887
- Exhibition of french art 1200-1900 - Royal Academy of Arts - Royaume-Uni, Londres, 1932
- Puvis de Chavannes et la peinture lyonnaise du XIXe siècle - musée des Beaux-Arts - France, Lyon, 1937
- "Dessins" et petits tableaux de Pierre Puvis de Chavannes 1824-1898 - palais Galliera - Musée de la Mode de la Ville de Paris - France, Paris, 1952
- French symbolist painters : Moreau, Puvis de Chavannes, Redon and their followers - Hayward Gallery - Royaume-Uni, Londres, 1972
- French symbolist painters : Moreau, Puvis de Chavannes, Redon and their followers - Walker Art Gallery - Royaume-Uni, Liverpool, 1972
- El Simbolismo en la pintura francesa - Museo Español de Arte Contemporaneo - Espagne, Madrid, 1972
- Puvis de Chavannes, 1824-1898 - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1976-1977
- Pierre Puvis de Chavannes - Van Gogh Museum - Pays-Bas, Amsterdam, 1994
- Paris-Barcelone, de Gaudi à Miro - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 2001-2002
- Paris-Barcelona (1888-1936) - Museu Picasso - 2002
- Van Gogh, Gauguin, Cézanne & beyond, Post-Impressionism from the Musée d'Orsay - National Gallery of Australia - Australie, Canberra, 2009-2010, cat.85, p.236-237, 65, 100, 238
- Post-impressionnisme - 115 chefs-d'oeuvre de la collection du musée d'Orsay - National Art Center - Japon, Tokyo, 2010, cat. n°88, p.174, reprod. p.175, détail p.168
- Van Gogh, Gauguin, Cézanne & beyond, Post-Impressionism from the Musée d'Orsay - M. H. De Young Memorial Museum - Etats-Unis, San Francisco, 2010-2011, cat.85, p.236-237, 65, 100, 238
- La Rivoluzione dello sguardo. Capolavori impressionisti e post-impressionisti dal Musée d'Orsay - Museo d'Arte Moderna e Contemporanea di Trento e Rovereto - Italie, Rovereto, 2011
- Minne-Maeterlinck : l'univers de George Minne et Maurice Maeterlinck - musée des Beaux-Arts - Belgique, Gand, 2011-2012
-
Buisson, J., Gazette des beaux-arts, "Le Salon de 1881", Paris, [s.n.], 1881, p. 490-494
-
Werth, Léon, Puvis de Chavannes, Paris, G. Crès, 1926
-
Kelder, Diane, L'Héritage de l'Impressionnisme - les sources du XXe siècle, New York, [s.n.], 1986
-
Hamilton, Finlay Ian ; Macmillan, Duncan, The Poor fisherman by Puvis de Chavannes. Reflections on a masterpiece, Edimbourg, Talbot Rice Gallery, 1991, 37 p.
-
Price, Aimée Brown, Pierre Puvis de Chavannes, "The Poor fisherman : A painting in context", Amsterdam, Van Gogh Museum, 1994, p. 45-53
-
Thomas, Kerstin, 48/14 La revue du Musée d'Orsay, "Maurice Denis et l'exemple de Puvis de Chavannes : vers une nouvelle "valeur sentimentale" dans l'art", Paris, Réunion des musées nationaux, 2006, p. 34-45
-
Guégan, Stéphane, Peinture - Musée d'Orsay, Paris, Skira ; Flammarion, 2011, repr. p. 184
-
Constable, William George, Exhibition of french art 1200-1900, cat. exp. (Londres, Royal Academy of Arts, du 4 janvier au 5 mars 1932), Londres, W. Clowes, 1932, n°901
-
Julian, René (pref.) ; Lagaisse, Marcelle, Puvis de Chavannes et la peinture lyonnaise du XIXe siècle, cat. exp. (Lyon, musée des Beaux-Arts, 1937), Lyon, musée de Lyon, 1937, n° 25
-
Anonyme, Simbolismo en la pintura francesa, cat. exp., 1972, n° 192
-
Price, Aimée Brown ; Whiteley, Jon ; Lacambre, Geneviève, Pierre Puvis de Chavannes, cat. exp. (Amsterdam, Van Gogh Museum, du 25 février au 29 mai 1994), Amsterdam, Van Gogh Museum, 1994, n° 81
-
Paris-Barcelone : de Gaudi à Miro, cat. exp. (Paris, Grand Palais, 2001-02), [s.n.], 2001, sans n°
-
Paris Barcelona : 1888-1937, cat. exp. (Barcelone, Museu Picasso, 2002), [s.n.], 2002, sans n°
-
Cogeval, Guy ; Cahn, Isabelle, La Rivoluzione dello sguardo. Impressionismo e postimpressionismo dal Musée d'Orsay, cat. exp. (Rovereto, Museo d'Arte Moderna e Contemporanea di Trento e Rovereto, du 19 mars au 24 juillet 2011), Milan, Silvana, 2011, n° 37
-
Marianne Saabye ; Jan Gorm Madsen ; Katrine Halkier, Kroyer -An international perspective, cat.exp. (Copenhague, The Hirschprung Collection, du 20/11/2011 au 10/04/2012 ; Skagen, Skagens Museum, du 04/05/2012 au 02/09/2012), Copenhague, Hirschprung collection, 2011, fig. 21, p. 201 (reprod. coul.)
-
Ely, Bruno ; Vial, Marie-Paule ; Grammont, Claudine ; Hergott, Fabrice ; Ocaña, Maria Teresa, Le grand Atelier du midi, cat. exp. (Marseille, musée des Beaux-Arts, du 13/06/2013 au 13/10/2013), Paris, Éditions de la Réunion des Musées Nationaux-Grand Palais, 2013, fig. 2, p. 218 (reprod. coul.)
-
Shackelford, George T. M. ; Rey, Xavier ; Cogeval, Guy ; Pludermacher, Isolde, Faces of impressionism : portraits from the Musée d’Orsay, cat. exp. (Fort Worth, Kimbell Art Museum, du 19 octobre 2014 au 25 janvier 2015), Fort Worth, Kimbell Art Museum, 2014, fig. 5, p. 3 (reprod. coul.)
-
Kelly, Simon ; Van Dijk, Maite ; Bakker, Nienke ; Yoder, Abigail, Jean-François Millet, sowing the seeds of modern art, cat. exp. (Amsterdam, Van Gogh Museum, du 04/10/2019 au 12/01/2020 ; St Louis, Missouri, Saint Louis Art Museum, du 16/02/2020 au 17/05/2020), Jean-François Millet, sowing the seeds of modern art, Bussum, Thoth, 2019, cat. 165, p. 163 (reprod. coul.) ; p. 164 ; p 193 ; p. 203
-
Frank, Susan Behrends ; Brummel, Kenneth, Picasso, painting the blue period, cat. exp. (Toronto, Art Gallery of Ontarion, du 09/10/2021 au 16/01/2022 ; Washington D.C., The Phillips Collection, du 02/02/2022 au 12/06/2022), New York, DelMonico Books, 2021, fig. 3, p. 103 ; p. 104 (reprod. coul.) ; p. 112
-
Compin, Isabelle ; Roquebert, Anne, Catalogue sommaire illustré des peintures du Musée du Louvre et du Musée d'Orsay, Paris, Réunion des musées nationaux, 1986, vol.4, p.154
-
Compin, Isabelle [coordination] ; Lacambre, Geneviève [coordination] ; Roquebert, Anne, Musée d'Orsay. Catalogue sommaire illustré des peintures, Paris, Réunion des musées nationaux, 1990, vol.2, p.370
Do you have a question where you have additional knowledge about this work? You can write to us to suggest improvements to the file.
Make a suggestion