Misia à sa coiffeuse
Misia à sa coiffeuse (Misia at Her Dressing Table), dated 1898, reflects the close collaboration of Félix Vallotton with the Nabis and is among the finest paintings of his career. The sitter, Misia Godebska (1872-1950) was then the wife of the Parisian publisher Thadée Natanson, who, together with his brothers Alfred and Alexandre, had founded La Revue blanche in 1891, to which Bonnard, Vuillard and Vallotton frequently contributed. Alongside her husband, Misia played an important role in the Parisian artistic circles at the turn of the century, as a muse and patron of artists - Bonnard, Vuillard, Renoir and Toulouse-Lautrec painted her portrait - as well as writers and composers.
Fascinated by Misia's exuberant and energetic personality, Vallotton painted several portraits of her including this one, certainly executed in the summer of 1898 in the couple's country house in Villeneuve-sur-Yonne. Represented in intimacy in front of her dressing table, Misia's large figure dominates the composition, the curves of her body and dress in contrast with the sharp lines intersecting the picture plane. The light, coming from an invisible source, creates a highly-contrasted play of light and shade that also contributes to highlight the abrupt originality of the framing and that of the mat colours.
In a composition in which everything is calculated down to the framed engraving by Vallotton which hangs on the wall, Misia à sa coiffeuse is not only one of the most accomplished intimate portraits in the painter's career, but also, thanks to the model represented, an important document of his time.
avec cadre H. 55,3 ; L. 47,3 cm
- collection Thadée Natanson, Paris, cadeau de l'artiste
- collection Jacques Laroche, Beaulieu-sur-Mer
- 1946, dans la collection Jacques Rodrigues-Henriques, Paris, beau-fils de l'artiste
- succession Jacques Rodrigues-Henriques
- 2004, "Impressionist and Modern Art Evening Sale", Londres, Sotheby's, 3 février 2004, n°47
- 2004, acquis en vente publique par les Musées nationaux, grâce au mécénat de Nippon Television et de la Fondation Meyer (comité du 28/01/2004, arrêté du 10/02/2004)
- 2004, attribué au musée d'Orsay, Paris (inscrit sur l'inventaire des peintures du Louvre)
- Peintres de la Revue Blanche - Les Cadres (Bolette Natanson) - France, Paris, 1936, n° 81
- Toulouse-Lautrec, ses amis et ses maîtres - musée Henri de Toulouse-Lautrec - France, Albi, 1951
- Félix Vallotton, 1865-1925 - maison de la Pensée française - France, Paris, 1955, n° 5
- Félix Vallotton - Kunstmuseum - Suisse, Winterthur, 1978, n° 32
- Félix Vallotton - Kunsthalle Bremen - Allemagne, Brême, 1978-1979, n° 32
- Félix Vallotton - fondation - Norvège, Vikersund, 1979, n° 32
- Félix Vallotton - Petit Palais - Musée des Beaux-Arts de la Ville de Paris - France, Paris, 1979, n° 32
- Félix Vallotton - musée Rath - Suisse, Genève, 1979, n° 32
- Félix Vallotton : A retrospective - Yale University Art Gallery - Etats-Unis, New Haven, 1991-1992
- Félix Vallotton : A retrospective - Museum of Fine Arts - Etats-Unis, Houston, 1992
- Felix Vallotton : a retrospective - Indianapolis Museum of Art - Etats-Unis, Indianapolis, 1992
- Félix Vallotton - musée cantonal des Beaux-Arts - Suisse, Lausanne, 1992-1993, n° 127
- Nabis. Bonnard, Vuillard, Maurice Denis, Vallotton... (1888-1900) - Kunsthaus Zürich - Suisse, Zurich, 1993
- Nabis. Bonnard, Vuillard, Maurice Denis, Vallotton... (1888-1900) - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1993-1994
- Il Tempo dei Nabis : Bonnard, Vuillard, Maurice Denis, Valloton - Palazzo Corsini - Italie, Florence, 1998, n° 64
- Le très singulier Vallotton - musée des Beaux-Arts - France, Lyon, 2001, n° 21
- Le très singulier Vallotton - musée Cantini - France, Marseille, 2001, n° 21
- Van Gogh, Gauguin, Cézanne & beyond, Post-Impressionism from the Musée d'Orsay - National Gallery of Australia - Australie, Canberra, 2009-2010, n° 98, p.260-261
- Post-impressionnisme - 115 chefs-d'oeuvre de la collection du musée d'Orsay - National Art Center - Japon, Tokyo, 2010, n° 85, p.165, reprod.
- Van Gogh, Gauguin, Cézanne & beyond, Post-Impressionism from the Musée d'Orsay - M. H. De Young Memorial Museum - Etats-Unis, San Francisco, 2010-2011, n° 98, p.260-261
- Culture Chanel - musée national de Chine - Chine, Pékin, 2011
- Misia, Reine de Paris - musée d'Orsay - France, Paris, 2012
- Misia, Reine de Paris - musée Bonnard - France, Le Cannet, 2012-2013
- Félix Vallotton - Le feu sous la glace - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 2013-2014, n° 4
- Félix Vallotton : Fire Beneath the Ice - Van Gogh Museum - Pays-Bas, Amsterdam, 2014, n° 4
- Félix Vallotton - Le feu sous la glace - Mitsubishi Ichigokan Museum - Japon, Tokyo, 2014, n° 4
- El triunfo del color. De Van Gogh a Matisse : colecciones de los museos d'Orsay y de l'Orangerie - Fundación Mapfre - Espagne, Barcelone, 2015-2016
- O triunfo da Cor. O pós-impressionismo: obras-primas do Musée d'Orsay e do Musée de l'Orangerie - Centro cultural Banco do Brasil - Brésil, Rio de Janeiro, 2016
- Le murmure et le fracas, chefs-d’œuvre Nabis du musée d’Orsay - Mitsubishi Ichigokan Museum - Japon, Tokyo, 2017
-
Frèches-Thory, Claire, 48/14 La revue du Musée d'Orsay, "Acquisitions", Paris, Réunion des musées nationaux, 2004, p. 32-33
-
Ducrey, Marina ; Poletti, Katia [collab.], Félix Vallotton, 1865-1925 : l'oeuvre peint. Vol III, Catalogue raisonné, seconde partie, 1910-1925, Lausanne, Fondation Félix Vallotton ; 5 continents ; Institut suisse pour , 2005, CR 248
-
(dir.) Cogeval, Guy, Le Musée d'Orsay à 360 degrés, Paris, Skira ; Flammarion ; Musée d'Orsay, 2013, p. 271
-
Bellet, L. Charles (pref.), Toulouse-Lautrec, ses Amis et ses Maîtres ; Commémoration par le Musée d'Albi du Cinquantième anniversaire de la mort du peintre, cat. exp. (Albi, musée Henri de Toulouse-Lautrec, du 11 août au 28 octobre 1951), Albi, musée d'Albi, 1951, n° 327
-
Cahn, Isabelle ; Cahn, Isabelle, El triunfo del color. De Van Gogh à Matisse : colecciones de los museos d'Orsay y de l'Orangerie, cat. exp. (Barcelone, Sala Fundacion Mafpre, Casa Garriga i Nogues, 10 octobre 2015-10 janvier 2016), Madrid Paris, Fundacion Mafpre, 2015, n° 53, p. 150-151
Do you have a question where you have additional knowledge about this work? You can write to us to suggest improvements to the file.
Make a suggestion