L'Espérance
Pierre Puvis de Chavannes was deeply affected by the Franco-Prussian war and produced several works related to the conflict. In particular, at the Salon of 1872 he exhibited Hope, now in the Walters Art Gallery, Baltimore. The Musée d'Orsay has a smaller version, also painted between 1871 and 1872.
The painter portrays hope as a naked girl sitting on a burial mound covered with white drapery. Behind her, a desolate landscape with the ruins of a building and the makeshift crosses of improvised cemeteries evoke the war. However some elements in the painting point to a new era, full of promise. The olive branch in the girl's hand symbolises the return of peace while the light glimmering behind the hills suggests the dawn of the new day. The flowers growing between the pebbles of the burial mound also bear witness to this rebirth. The lack of any historical detail gives the painting universal symbolic value.
The simplified composition of the work, the use of matte colours and the absence of any modelling are characteristic of Pierre Puvis de Chavannes' manner. Paul Gauguin, who was a great admirer of the painter, had a reproduction of this painting in Tahiti; moreover it figures in his Still Life with Hope, painted in 1901.
avec cadre H. 103 ; L. 115 cm
- galerie Durand-Ruel, Paris
- de 1887 à 1912, dans la collection Henri Rouart, Paris
- 1912, 1ère vente Rouart, Paris, Galerie Manzi-Joyant, 9-11 décembre 1912, n°264
- 1912, acquis par l'Etat à la 1ère vente Rouart pour le musée du Luxembourg
- de 1912 à 1929, musée du Luxembourg, Paris
- de 1929 à 1947, musée du Louvre, Paris
- de 1947 à 1954, musée du Louvre, galerie du Jeu de Paume, Paris
- 1954, attribué au musée du Louvre, Paris
- 1986, affecté au musée d'Orsay, Paris
- Exposition de tableaux, pastels, dessins par M. Puvis de Chavannes - galerie Durand-Ruel - France, Paris, 1887, n°30
- Puvis de Chavannes - galerie Durand-Ruel - France, Paris, 1899, n° 19
- Salon d'automne - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1904, n° 23
- Panama Pacific International Exposition - organisme inconnu - Etats-Unis, San Francisco, 1915
- Retrospective Collection of French Art 1870-1910 lent by the Luxembourg Museum - Albright-Knox Art Gallery - Etats-Unis, Buffalo, 1916, n° 54
- Canadian National Exhibition - Gallery of Fine Arts - Canada, Ottawa, 1917, n° 50
- Exposition de peinture contemporaine. Maurice Denis. Ses maîtres. Ses amis. Ses élèves. - musées nationaux - France, Paris, 1945-1946
- Eugène Carrière et le Symbolisme - musée de l'Orangerie - France, Paris, 1949-1950
- Mostra di capolavori della pittura francese dell'ottocento - Palazzo Strozzi - Italie, Florence, 1955, n° 86
- Mostra di capolavori della pittura francese dell'Ottocento - Palazzo delle Esposizioni - Italie, Rome, 1955, n° 88
- French symbolist painters : Moreau, Puvis de Chavannes, Redon and their followers - Hayward Gallery - Royaume-Uni, Londres, 1972
- French symbolist painters : Moreau, Puvis de Chavannes, Redon and their followers - Walker Art Gallery - Royaume-Uni, Liverpool, 1972
- El Simbolismo en la pintura francesa - Museo Español de Arte Contemporaneo - Espagne, Madrid, 1972
- Le Symbolisme en Europe - Museum Boijmans Van Beuningen - Pays-Bas, Rotterdam, 1975-1976
- Le Symbolisme en Europe - musées royaux des Beaux-Arts - Belgique, Bruxelles, 1976
- Le Symbolisme en Europe - Staatliche Kunsthalle - Allemagne, Baden-Baden, 1976
- Le Symbolisme en Europe - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1976
- Puvis de Chavannes, 1824-1898 - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1976-1977
- Puvis de Chavannes, 1824-1898 - musée des Beaux-Arts du Canada - Canada, Ottawa, 1977
- Manet, Monet. La gare Saint-Lazare - musée d'Orsay - France, Paris, 1998, n° 59
- El canto del cisne. Pinturas académicas del Salón de Paris. Colecciones Musée d'Orsay - Fundación Mapfre - Espagne, Madrid, 2015
- Il Simbolismo. Dalla Belle Époque alla Grande Guerra - Palazzo Reale - Italie, Milan, 2016, cat n° 107, pp.256-257, repr. p.264-264
- Années croisées France / Corée. Les mondes esthétiques au XIXème - Seoul Art center - Corée, République de, Séoul, 2016-2017
- Années croisées France / Corée. Les mondes esthétiques du XIXe siècle - National Palace Museum - Taïwan, Province de Chine, Taipei, 2017
-
Anonyme, Catalogue of a Retrospective Collection of French Art, 1870-1910, lent by the Luxembourg Museum Paris, France, [Exhibtion, Indianapolis, John Herron Art Institute, from September 30 to October 28, 1917], Buffalo, [s.n.], 1916, n° 54, p. 10
-
Bénédite, Léonce, Notre art, nos maîtres, Paris, Flammarion, 1923, p. 63, p.68
-
Chatelet, Albert ; Bazin, Germain [préf.], Mostra di capolavori della pittura francese dell'Ottocento, [Mostra, Firenze, Palazzo Strozzi, aprile-maggio 1955], Rome, De Luca, 1955, n° 86, fig. 91
-
Anderson, Wayne, Art quarterly 34, Gauguin's Calvary of the Maiden, 1971, p. 87-104, fig. 19 p. 99
-
Price, Aimée Brown, Gazette des beaux-arts, "L'Allégorie réelle chez Pierre Puvis de Chavannes", Paris, [s.n.], 1977, p. 34 repr.
-
Johnston, William R., The Nineteenth century paintings in the Walters Art Gallery, 1982, p. 145-147
-
Guégan, Stéphane, Actualités, Paris, Réunion des musées nationaux, 1986, n° 6, repr. p. 7
-
Marlair, Michael, Gazette des beaux-arts, "Seurat et ses amis de l'école des Beaux-Arts", Paris, [s.n.], 1989, repr. p. 163, fig 12
-
Sesmat, Pierre, 1870-71 : "l'année terrible", Paris, Réunion des musées nationaux, 1989, n° 13
-
Riopelle, Christopher, Philadelphia museum of art bulletin, "Renoir : The Great Bathers", Philadelphie, The Philadelphia Museum of Art, 1990, p. 15-16, repr. p. 16
-
Guégan, Stéphane ; Savy, Nicole, Regards d'écrivains au musée d'Orsay, Paris, Réunion des musées nationaux, 1992, p. 208, repr. en coul.
-
Price, Aimée Brown ; Whiteley, Jon ; Lacambre, Geneviève, Puvis de Chavannes, [Exhibition, Van Gogh museum, Amsterdam, 25 February-29 May 1994], Amsterdam, Van Gogh Museum, 1994, p. 17, fig. 4
-
Guégan, Stéphane, Peinture - Musée d'Orsay, Paris, Skira ; Flammarion, 2011, repr. p. 109
-
Anonyme, San Francisco. Panama Pacific International exposition, cat.exp. (San Francisco, Cal... February 20th... December 4th 1915), Paris, Comité français des expositions à l'étranger, 1915, n° 63
-
Salles Georges [préface] ; Dorival, Bernard [introd.], Maurice Denis, ses maîtres, ses amis, ses élèves, cat.exp. (Exposition itinérante, novembre 1945 à août 1946), Paris, Direction des musées ; Musée national d'art moderne, 1945, n° 53
-
Florisoone, Michel ; Leymarie, Jean ; Huyghe, René [préface], Eugène Carrière et le symbolisme, cat.exp.(Paris, Musée national de l'Orangerie, 1949-1950), Paris, Réunion des musées nationaux, 1949, n° 88
-
Anonyme, Simbolismo en la pintura francesa, cat. exp., 1972, n° 184
-
Anonyme, French symbolist painters : Moreau, Puvis de Chavannes, Redon and their followers, cat.exp. (London, Hayward gallery, 7 June-23 July 1972, Liverpool, Walker art gallery, 9 August-17 September 1972], Londres, Arts Council of Great Britain, 1972, n° 208
-
Argencourt, Louise d' ; Foucart, Jacques, Puvis de Chavannes 1824-1898, cat.exp. (Paris, Grand Palais, 26 Novembre 1976-14 Février 1977, Ottawa, National gallery of Canada, 25 Mars-8 Mai 1977), Paris, Réunion des musées nationaux, 1976, n° 91, p. 115, repr. p. 116
-
Ebbinge-Wubben, Johan Conrad ; Hammacher-Van Den Brande, Renilde, Le Symbolisme en Europe, cat. exp. (Exposition itinérante 1975-1976), Paris, Réunion des musées nationaux, 1976, n° 172
-
Cogeval, Guy ; Burillo, Pablo Jiménez ; Fabre, Côme ; Guégan, Stéphane , El canto del cisne : pinturas académicas del Salón de París : colecciones Musée d'Orsay, cat.exp. (Madrid, Fundación Mapfre, 14 de febrero-3 de mayo de 2015, Madrid, Musée d'Orsay ; Fundacion Mapfre, 2015, n° 77, p. 236-237 (reprod.)
-
Compin, Isabelle ; Roquebert, Anne, Catalogue sommaire illustré des peintures du Musée du Louvre et du Musée d'Orsay, Paris, Réunion des musées nationaux, 1986, vol.4, p.153
-
Compin, Isabelle [coordination] ; Lacambre, Geneviève [coordination] ; Roquebert, Anne, Musée d'Orsay. Catalogue sommaire illustré des peintures, Paris, Réunion des musées nationaux, 1990, vol.2, p. 368-369
Do you have a question where you have additional knowledge about this work? You can write to us to suggest improvements to the file.
Make a suggestion