L'Air du soir
In April 1893, Henri-Edmond Cross, who had been living in the South of France for two years, received a letter from his friend Paul Signac saying: "Since we both know and love this sunny land, why don't we both raise a decorative monument to it?". For Signac this monument became In the Time of Harmony which was hung in the town hall of Montreuil, for Cross it was The Evening Air.
Cross chose late afternoon, when the heat and light were subsiding. His whole work expresses the plenitude of this time of day: the soft colours of the setting sun, the harmonious balance of horizontal and vertical lines, and the figures in attitudes suspended in time.
Although the painter stayed true to the dotted Neo-impressionist technique, he had to adapt it to the large size of his composition. He used large rectangular brushstrokes which enhanced the decorative effect of the painting by creating a mosaic effect.
The decorative aims of the work, a new direction for Cross, and the classical arrangement of the composition in which the figures fit perfectly into an ideal landscape are derived directly from Sweet Land by Puvis de Chavannes, now in the Musée Bonnat in Bayonne.
Cross showed the painting at the third exhibition of the Neo-impressionist group and the Salon des Indépendants in 1894, before giving it to Signac. Henri Matisse saw it for the first time in Signac's dining room at La Hune and in turn used it as an inspiration for his painting Luxury, Calm and Voluptuousness.
avec cadre H. 136,4 ; L. 184 cm
- collection Paul Signac
- ? -1979, collection Ginette Signac
- 1976, donation sous réserve d'usufruit de Ginette Signac aux Musées nationaux pour le Musée du Jeu de Paume
- 1976, attribué au Musée du Louvre par les Musées nationaux
- 1977-1977, musée du Louvre Jeu de Paume
- 1977, affecté au musée d'Orsay par le musée du Louvre
- 1979, abandon de l'usufruit
- Troisième exposition impressionniste - ville - France, Paris, 1894
- Salon de la Société des artistes indépendants - palais des Arts libéraux - France, Paris, 1894, N°179
- Cinq années d'enrichissement du Patrimoine national : 1975-1980 - donations, dations, acquisitions - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1980-1981
- 1893 : l'Europe des peintres - musée d'Orsay - France, Paris, 1993
- Paris in the late 19th century - National Gallery of Australia - Australie, Canberra, 1996-1997, p.153
- Paris in the late 19th century - Queensland Art Gallery - Australie, Brisbane, 1997, p.153
- Temps d'harmonie : paradis d'artistes au XIXe siècle - City museum - Japon, Kobe, 2006
- Temps d'harmonie : paradis d'artistes au XIXe siècle - Metropolitan Art Museum - Japon, Tokyo, 2007
- De Millet à Bonnard. La création picturale dans les collections du musée d'Orsay (1848-1914) - Hangaram Art Museum - Corée, République de, Séoul, 2007
- Debussy, la musique et les arts - musée de l'Orangerie - France, Paris, 2012
- Impresionistas y postimpresionistas : el nacimiento del arte moderno : obras maestras del musée d'Orsay - Fundación Mapfre - Espagne, Madrid, 2013
- Neo-Impressionism and the Dream of Realities - The Phillips Collection - Etats-Unis, Washington, 2014-2015
- Joie de vivre - musée des Beaux-Arts - France, Lille, 2015-2016
- Signac collectionneur - musée d'Orsay - France, Paris, 2021-2022
-
Compin, Isabelle, Henri Edmond Cross, Paris, [s.n.], 1964, n°42
-
Frèches-Thory, Claire, La Revue du Louvre et des musées de France, "La Donation Ginette Signac", Paris, Réunion des musées nationaux, 1978, N°2, p.107-112
-
Lobstein, Dominique, Les Salons au XIXe siècle. Paris, capitale des arts, Paris, La Martinière, 2006, p.289
-
(dir.) Cogeval, Guy, Le Musée d'Orsay à 360 degrés, Paris, Skira ; Flammarion ; Musée d'Orsay, 2013, p. 229
-
1893, l'Europe des peintres, cat. exp. (Paris, musée d'Orsay, du 22 février au 23 mai 1993), Paris, Ed. de la Réunion des musées nationaux, 1993, n° 57
-
Mathieu, Caroline ; Georgel, Chantal ; Lobstein, Dominique ; [et.al], De Millet à Bonnard : la création picturale dans les collections du Musée d'Orsay (1848-1914), cat.exp. (Séoul, 2007), Paris, Musée d'Orsay, 2007, p. 92
-
Rapetti, Rodolphe ; Thomson, Richard ; Fowle, Frances, Dreams of Nature : Symbolism from van Gogh to Kandinsky, cat. exp. (Amsterdam, Van Gogh Museum, du 24/02/2012 au 17/06/2012 ; Edinburgh, Scottish National Gallery, du 14/07/2012 au 14/10/2012 ; Helsinki, Ateneum Art Museum, Finnish National Gallery, du 16/11/2012 au 17/02/2013), Bruxelles, Mercatorfonds, 2012, fig. 32, p. 59 ; p. 60 (reprod. coul.) ; p.179
-
Chivot, Mathias ; Cahn, Isabelle ; Reis, Valérie, Ker-Xavier Roussel. Jardin privé, jardin rêvé, cat. exp. (Giverny, musée des impressionnismes, du 27 juillet au 11 novembre 2019), Paris, Gallimard, 2019, ill. 8, p. 22 (reprod. coul.)
-
Ferretti-Bocquillon, Marina ; Hellmann, Charlotte, Signac collectionneur , cat. exp. (Paris, Musée d’Orsay, du 12 octobre 2021 au 13 février 2022), Paris, Gallimard, 2021, cat. 58, p. 93 (reprod. coul.) ; p. 32
-
Compin, Isabelle ; Roquebert, Anne, Catalogue sommaire illustré des peintures du Musée du Louvre et du Musée d'Orsay, Paris, Réunion des musées nationaux, 1986, vol.3, p.175
-
Compin, Isabelle [coordination] ; Lacambre, Geneviève [coordination] ; Roquebert, Anne, Musée d'Orsay. Catalogue sommaire illustré des peintures, Paris, Réunion des musées nationaux, 1990, vol.1, p.134-135
Do you have a question where you have additional knowledge about this work? You can write to us to suggest improvements to the file.
Make a suggestion