Gelée blanche
Painted near Pontoise where the painter lived from 1873 to 1882, White Frost was one of five pieces presented by Pissarro at the first exhibition of the group in 1874. The critic Louis Leroy then wrote: "What is that? -You see, white frost on deep ridges. -Ridges, that? That, frost?... But those are sheer scratches of paint uniformly put on a dirty canvas. It has neither head or tail, neither top or bottom, neither front or back." Other critics proved more understanding, including Philippe Burty: "A White Frost effect by Mr Pissarro reminds one of the best Millets".
The knife work and density of the stroke produce a compact, closed landscape in which air no longer seems to circulate. This sensation is accentuated by the upward diagonals of the seams that give the composition its rhythm. The character carrying a load seems likewise overburdened by the heaviness of this winter landscape. Pissarro's technique contributes to the impression made by his subject matter. In spite of a broader stroke, despite an analysis of light that is less accurate than that made by Monet in contemporary pieces, White Frost, as it captured a particular instant in a winter day, partakes in impressionist research.
avec cadre H. 89,5 ; L. 117,5 cm
- collection Jean-Baptiste Faure
- 1919, dans la collection Durand-Ruel, déposé par Faure en 1900 et acheté, conjointement par Durand-Ruel New York et Georges Petit, de Mme Maurice Faure, 1er février 1919
- Galerie Georges Petit
- collection Eduardo Mollard
- 1972, accepté par l'Etat à titre de legs de Enriqueta Alsop, au nom du Docteur Eduardo Mollard pour le Musée du Jeu de Paume
- 1972, attribué au musée du Louvre, Paris
- de 1972 à 1986, musée du Louvre, galerie du Jeu de Paume, Paris
- 1986, affecté au musée d'Orsay, Paris
- Première exposition impressionniste - Atelier Nadar - France, Paris, 1874, n°137
- L'oeuvre de Camille Pissarro - galerie Durand-Ruel - France, Paris, 1904, n°24
- Tableaux par Camille Pissarro - galerie Durand-Ruel - France, Paris, 1928, n°13
- Centenaire de l'Impressionnisme - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1974
- Camille Pissarro, 1830-1903 - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1981
- L'Impressionnisme et le paysage français - Los Angeles County Museum of Art - Etats-Unis, Los Angeles, 1984
- A Day in the Country: Impressionism and the French Landscape - The Art Institute of Chicago - Etats-Unis, Chicago, 1984-1985, n°96
- L'Impressionnisme et le paysage français - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1985
- The New Painting - Impressionism 1874-1886 - National Gallery of Art - Etats-Unis, Washington, 1986
- Paris en 1874 : l'année de l'impressionnisme - National Museum of Western Art - Japon, Tokyo, 1994
- Die Entdeckung des Lichts - Saarlandmuseum - Allemagne, Saarbruck, 2001
- Jean-François Millet et le Naturalisme en Europe - Bunkamura Museum of Art - Japon, Tokyo, 2003, n°62
- Jean-François Millet et le Naturalisme en Europe - Fukuoka City Museum - Japon, Fukuoka, 2003, n°62
- Camille Pissarro et les peintres de la vallée de l'Oise - musée Camille-Pissarro - France, Pontoise, 2003-2004, n°3
- Gli impressionisti e la neve. La Francia e l'Europa - Palazzina della Promotrice delle Belle Arti - Italie, Turin, 2004-2005, n° 115
- Impressionisten aus dem Pariser Musée d'Orsay - Leopold Museum - Autriche, Vienne, 2005-2006
- La Sombra - Fundación Caja Madrid - Espagne, Madrid, 2009, N°58
- Impresionismo : Un Nuevo Renacimiento - Fundación Mapfre - Espagne, Madrid, 2010
- Impresionismo : Un Nuevo Renacimiento - Fine Arts Museums of San Francisco - Etats-Unis, San Francisco, 2010
- Birth of Impressionism. Masterpieces from the Musée d'Orsay - M. H. De Young Memorial Museum - Etats-Unis, San Francisco, 2010
- Birth of Impressionism. Masterpieces from the Musée d'Orsay - Frist Center for Visual Arts - Etats-Unis, Nashville, 2010-2011
- Exposition 1874 De Manet à l'impressionnisme : une renaissance moderne - Frist Center for Visual Arts - Etats-Unis, Nashville, 2010-2011
- Wintermärchen. Winter-Darstellungen in der europaïschen Kunst von Brueghel bis Beuys - Kunsthistorisches Museum - Autriche, Vienne, 2011-2012, n° 154, p. 362 (reprod. coul.)
- Wintermärchen. Winter-Darstellungen in der europaïschen Kunst von Brueghel bis Beuys - Kunsthaus Zürich - Suisse, Zurich, 2012, n° 154, p. 362 (reprod. coul.)
- Naissance de l'impressionnisme - National Art Center - Japon, Tokyo, 2014
- Degas, un peintre impressionniste ? - musée des Impressionnismes Giverny - France, Giverny, 2015
- Camille Pissarro "le premier des impressionnistes" - musée Marmottan Monet - France, Paris, 2017, n°19, p.59, p.62-63 (repr.)
- Impressionnisme : quelle modernité ? - Louvre Abu Dhabi - Emirats Arabes Unis, Abu Dhabi, 2022-2023
-
Pissarro, Ludovico Rodo ; Venturi, Lionello, Camille Pissarro, son art, son oeuvre, Paris, P. Rosenberg, 1939, n°203
-
Adhémar, Hélène ; Dayez, Anne, Musée du Louvre, Musée du Jeu de Paume, Paris, Réunion des musées nationaux, 1973, p.153
-
Adhémar, Hélène ; Dayez-Distel, Anne, Musée du Jeu de Paume - Catalogue rédigé, Paris, Editions des musées nationaux, 1977, p.160, reprod. p.82
-
Daulte, François ; Tominaga, Soichi, Le Centenaire de l'Impressionnisme, cat.exp. (Paris, Grand palais, du 21 septembre au 24 novembre 1974), Vino, Yomiuri Shimbun, 1974, n° 34
-
Brettell, Richard ; Gache-Patin, Sylvie ; Schaefer, Scott, L'Impressionnisme et le paysage français, cat.exp. (Los Angeles country museum of art, du 28/06/1984 au16/09/1984 ; Chicago, the Art institute of Chicago, du 23/10/1984 au 06/01/1985 ; Paris, Galeries nationales du Grand Palais, du 04/02/1985 au 22/04/1985), Paris, Réunion des musées nationaux, 1985, n° 96
-
Moffett, Charles S., The New painting, Impressionism 1874-1886, cat. Exp. (An Exhibition organized by the Fine arts museums of San Francisco, [M. H. De Young memorial museum, 19 April-6 July 1986], with the National gallery of art, Washington, [17 January-6 April 1986]), San Francisco, The Fine Arts Museums of San Francisco, 1986, n° 137
-
Takahashi, Akiya ; Berson, Ruth, Paris en 1874 : l'année de l'impressionnisme, cat. exp. (Tokyo, Musée national d'art occidental, 20 septembre-27 novembre 1994), Tokyo, Le Musée national d'art occidental, 1994, n° 39
-
Ferretti-Bocquillon, Marina [sous la direction de] ; Rey, Xavier, Degas, un peintre impressionniste ?, cat. exp. (Giverny, musée des Impressionnismes Giverny, du 27 mars au 19 juillet 2015), Paris, Gallimard, 2015, n° 53, p. 114 (reprod.)
-
Krämer, Felix, Monet and the birth of Impressionism, cat. exp. (Francfort-sur-le-Main, Städel Museum, du 11 mars au 21 juin 2015), Munich, Prestel, 2015, fig. 3, p. 52 ; p. 53 (reprod. coul.)
-
Kelly, Simon ; Van Dijk, Maite ; Bakker, Nienke ; Yoder, Abigail, Jean-François Millet, sowing the seeds of modern art, cat. exp. (Amsterdam, Van Gogh Museum, du 04/10/2019 au 12/01/2020 ; St Louis, Missouri, Saint Louis Art Museum, du 16/02/2020 au 17/05/2020), Jean-François Millet, sowing the seeds of modern art, Bussum, Thoth, 2019, cat 52, p. 67 (reprod. coul.) ; p. 68 ; p. 189
-
(dir.) Duvivier, Christophe ; Helfenstein, Josef, Camille Pissarro. The Studio of Modernism, cat. exp. (Basel, Kunstmuseum, 4 septembre 2021-23 janvier 2022), Prestel, 2021, n° 16, repr. p. 178, p. 316
-
Lehmann, Mette Harbo ; Lobstein, Dominique, Kroyer and Paris. French connections and nordic colours, cat. exp. (Skagen, Kunstmuseer, du 13 mai au 18 septembre 2022), Aarhus, Aarhus university press, 2022, ill. 29, pp. 88 - 91 (reprod. coul.)
-
Compin, Isabelle ; Roquebert, Anne, Catalogue sommaire illustré des peintures du Musée du Louvre et du Musée d'Orsay, Paris, Réunion des musées nationaux, 1986, vol.4, p.138
-
Compin, Isabelle [coordination] ; Lacambre, Geneviève [coordination] ; Roquebert, Anne, Musée d'Orsay. Catalogue sommaire illustré des peintures, Paris, Réunion des musées nationaux, 1990, vol.2, p.364-365
Do you have a question where you have additional knowledge about this work? You can write to us to suggest improvements to the file.
Make a suggestion