La Barricade de la rue Saint-Maur-Popincourt après l'attaque par les troupes du général Lamoricière, le lundi 26 juin 1848
This photograph of the 1848 revolution is a precious document; it was taken during one of the four days in June which left several thousand dead among the insurgents and the government forces in Paris. Its exact date and the name of the photographer are known (an amateur photographer who lived in the Popincourt district?) from the engraving published in L'Illustration of 1-8 July 1848 and in the special issue of the magazine Journées illustrées de la révolution de 1848, published in August 1848.
Along with another image by the same photographer, dated 25 June 1848, this scene is regarded as the first photograph used to illustrate a newspaper story. The people seen in the distance are no more than dark dots as often in photographs of the time. Although they may not have been aware of it, this shot certainly influenced the vision of artists who were starting to paint in the mid 1860s, whether or not they were part of the avant garde. This is probably painting's main debt to photography in the nineteenth century. However it is difficult to evaluate because the artists born in the pioneer years of the invention, being unable to remember the many images they saw in their childhood and teenage years, are silent on the subject and frankly disdainful of photography.
autre dimension H. 16,5 ; L. 12,2 cm (plaque)
- dans la collection de Jean Pierre Piver, ami de Thibault
- jusqu'en 2002, dans la collection du Comte Geoffroy de Beauffort qui en fit l'acquisition dans le quartier des Halles à Paris en 1970
- 2002, "Photographs (including Photography & conflict : The earliest recorded example of Photo-reportage)", Londres, Sotheby's, New Bond Street, 9 mai 2002, cat. 44
- 2002, acquis par les Musées nationaux avec le concours du Patrimoine Photographique (comité du 16/05/2002, conseil du 26/06/2002, arrêté du 05/07/2002 ; comités : 11 avril, 16 mai, 20 juin et consultation exceptionnelle le 1er juillet)
- 2002, attribué au musée d'Orsay, Paris
- La photographie et les photographes 1839-1989 - musée de la Photographie - Belgique, Charleroi, 1989
- Paris et le daguerréotype - musée Carnavalet - France, Paris, 1989-1990
- L'Architecture parisienne et ses transformations depuis le XIXème siècle - Pavillon de l'Arsenal - France, Paris, 1995
- Gérard de Nerval - bibliothèque historique de la Ville de Paris - France, Paris, 1996-1997
- Heinrich Heine - fondation - Norvège, Vikersund, 1997
- Heinrich Heine - couvent des Cordeliers - France, Paris, 1997
- 1848 : Aufbruch zur Freiheit - Schirn Kunsthalle Frankfurt - Allemagne, Francfort-sur-le-Main, 1998
- Chefs-d'oeuvre de la collection photographique du musée d'Orsay - musée d'Orsay - France, Paris, 2002-2003
- Le daguerréotype français. Un objet photographique - musée d'Orsay - France, Paris, 2003
- Hommage à Juliette Drouet - maison de Victor Hugo - France, Paris, 2006-2007, n° 178, tirage moderne
- Vingt ans d'acquisitions 1986-2006 - musée d'Orsay - France, Paris, 2007
- Le daguerréotype français - musée d'Orsay - France, Paris, 2008
- La presse à la une. De la gazette à internet - Bibliothèque nationale de France - France, Paris, 2012
- Une brève histoire de l'avenir - musée du Louvre - France, Paris, 2015-2016
-
Anonyme, L'Illustration, "Insurrection de juin 1848", Paris, [s.n.], 1848, n°279-280, vol XI, 1er-8 juillet 1848
-
Gimon, Gilbert, Prestige de la photographie, "1848 : Paris se révolte", Paris, Ed. e. p. a., 1978, p. 157-159
-
Barret, Alain ; Binet, Marianne, Les Premiers reporters photographes, 1848-1914, Paris, [s.n.], 1997
-
Heilbrun, Françoise, 48/14 La revue du Musée d'Orsay, "Nouvelles acquisitions", Paris, Réunion des musées nationaux, 2003, p. 18-19
-
Molinari, Danielle ; Pouchain, Gérard ; Hovasse, Jean-Marc, Mon âme à ton coeur s'est donnée. Juliette Drouet - Victor Hugo, Paris, Maison de Victor Hugo, 2006, cat. 178, p. 104
-
Heilbrun, Françoise [sous la direction de], La Photographie au Musée d'Orsay, Paris, Musée d'Orsay ; Skira ; Flammarion, 2008, page 81
-
Gervais, Thierry ; Morel, Gaëlle [collab.], La Fabrique de l'information visuelle. Photographies et magazines d'actualité, Paris, Textuel, 2015, p. 22
-
Ihl, Olivier, Etudes photographiques, "Dans l'oeil du daguerréotype. La rue du Faubourg-du-Temple, juin 1848", Paris, Société française de photographie, 2016, p. 90
-
Ihl, Olivier, La Barricade renversée : histoire d'une photographie, Paris 1848, Vulaines-sur-Seine, Editions du Croquant, 2016, p. 66
-
Singaravélou, Pierre, Les Mondes d'Orsay, Paris, Musée d'Orsay - Editions du Seuil, 2021, ill. p. 16, texte p. 17
-
Reynaud, Françoise, Paris et le Daguerréotype, cat.exp. (Paris, musée Carnavalet, 31 octobre 1989-28 février 1990), Paris, Paris Musées, 1989, cat 175, p. 171 et 256-257
-
Vercheval, Georges ; Stroobant, Dominique ; Arago, François, 150 ans de Photographie. Certitudes et interrogations 1839-1989, cat.exp. (Charleroi : musée de la photographie, 1989), Charleroi, Musée de la photographie à Charleroi, 1989
-
Pouchain, Gérard ; Molinari, Danielle ; Hovasse, Jean-Marc ; Laster, Arnaud, Juliette Drouet, Victor Hugo. "Mon âme à ton coeur s'est donnée", cat. exp. (Paris, maison de Victor Hugo, du 01 décembre 2006 au 04 mars 2007), Paris, Paris musées, 2006
-
Font-Réaulx, Dominique de, Le Daguerréotype, cat.exp. (Paris, musée d'Orsay, 27 mai-7 septembre 2008), Milan, Musée d'Orsay ; 5 Continents Editions, 2008, cat. 7
-
Font-Réaulx, Dominique de [sous la direction de] ; Loisy, Jean de [sous la direction de], Une brève histoire de l'avenir, cat.exp. (Bruxelles, musées royaux des beaux-arts de Belgique, 11 septembre 2015-24 janvier 2016), Paris, Hazan ; Louvre éditions, 2015, n°154, p. 325
-
Didi-Huberman, Georges [sous la direction de], Soulèvements, cat.exp. (Exposition itinérante, 2016-2018), Paris, Gallimard ; Jeu de Paume, 2016, p. 235
-
Ribalta, Jorge ; Edwards, Steve ; Mondenard, Anne de, Documentary Genealogies : Photography 1848-1917, cat. exp. (Madrid, Museo Reina Sofia, 16 novembre 2022-27 février 2023), Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, 2022, ill. p. 3
Do you have a question where you have additional knowledge about this work? You can write to us to suggest improvements to the file.
Make a suggestion