Baigneurs


From the 1870s until the end of his life, Cézanne multiplied paintings of bathers, both male and female. His great ambition was to achieve a complete fusion of the human figure and the landscape.
Each element is given the same importance in a sort of common architecture. The artist dos not focus on the flesh, as Renoir did, but rather on the bodies which powerfully structure the space. The theme of water is left aside and the world of the painting remains essentially mineral. Only the smooth, delicately iridescent substance of the clouds recalls Cezanne's attachment to Impressionism.
"[He] was moving towards the abstraction of natural bodies, because he saw in them only surfaces and pictorial volumes," commented Malevich. The references to the Renaissance, the standing male figure holding a drapery, which seems to have been inspired by a Signorelli drawing, and the monumental arrangement which takes its model from Poussin, reveal a very strong desire to create "museum art" which will stand the test of time.

avec cadre H. 86,5 ; L. 108,5 cm
- jusqu'en 1912, dans la collection Ambroise Vollard (livre de stock n°3717A)
- de 1912 à 1920, dans la collection Gottblieb Friedrich Reber, Lausanne
- de 1920 à 1936, dans la collection Paul Rosenberg, Paris
- 1936, dans la collection du baron Napoléon Gourgaud, Paris, acquis du précédent
- jusqu'en 1965, dans la collection de la baronne Eva Gebhard-Gourgaud
- 1965, accepté par l'Etat à titre de donation de la baronne Eva Gebhard-Gourgaud (comité du 07/10/1965, conseil du 13/10/1965, arrêté du 21/10/1965)
- 1965, attribué au musée du Louvre, Paris
- de 1965 à 1986, musée du Louvre, galerie du Jeu de Paume, Paris
- 1986, affecté au musée d'Orsay, Paris
- Salon d'automne - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1904, n°27
- Sammlung Reber - galerie Paul Cassirer - Allemagne, Berlin, 1913, n°25 "Grosse Akte"
- Sammlung G. F. Reber - Institut Mathildenhöhe - Allemagne, Darmstadt, 1913, n°7
- L'Impressionnisme - palais des Beaux-Arts - 1935, n°7
- Cézanne - musée de l'Orangerie - France, Paris, 1936, n°80
- Exhibition of masters of French 19th century painting - New Burlington Galleries - Royaume-Uni, Londres, 1936, n°92, p.42
- Exposition Cézanne, 1839-1906 - galerie Paul Rosenberg - France, Paris, 1939, n°27
- Cézanne. Paintings, Watercolors and Drawings - Metropolitan Museum of Art - Etats-Unis, New York, 1952, n°96
- Cézanne : Paintings, Watercolors and Drawings - The Art Institute of Chicago - Etats-Unis, Chicago, 1952, n°96
- Cézanne - musée Granet - France, Aix-en-Provence, 1953, n°20
- P. Cézanne - ville - France, Nice, 1953
- Mostra di capolavori della pittura francese dell'ottocento - Palazzo Strozzi - Italie, Florence, 1955, n°9
- Mostra di capolavori della pittura francese dell'Ottocento - Palazzo delle Esposizioni - Italie, Rome, 1955, n°9
- Vingt ans d'acquisitions au Musée du Louvre, 1947-1967 - musée de l'Orangerie - 1967-1968, n°405
- Cézanne - National Museum of Western Art - Japon, Tokyo, 1974, n°42
- Cézanne - Kyoto Municipal Museum of Art - Japon, Kyoto, 1974, n°42
- Cézanne dans les musées nationaux - musée de l'Orangerie - 1974, N° 38
- Cézanne - Prefectural Culture Center - Japon, Fukuoka, 1974, n°42
- Paul Cézanne Les Baigneuses - Kunstmuseum Basel - 1989, n°58
- 1893 : l'Europe des peintres - musée d'Orsay - France, Paris, 1993, n°93
- Cézanne - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1995-1996
- Cézanne - Tate Gallery - Royaume-Uni, Londres, 1996
- Cézanne - Philadelphia Museum of Art - Etats-Unis, Philadelphie, 1996
- Cézanne i blickpunkten - Nationalmuseum - 1997-1998, n°36
- Rêve et réalité - Collections du Musée d'Orsay - City museum - Japon, Kobe, 1999, n°73
- Rêve et réalité. Collections du Musée d'Orsay - National Museum of Western Art - Japon, Tokyo, 1999, n°73
- Paul Cézanne. Vollendet ¿ Unvollendet - Kunsthaus Zürich - Suisse, Zurich, 2000, n°64
- Paris-Barcelone, de Gaudi à Miro - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 2001-2002, p.315
- Paris-Barcelona (1888-1936) - Museu Picasso - 2002, p.315
- Paris in the age of Impressionnism. Masterworks from the Musée d'Orsay - High Museum of Art - Etats-Unis, Atlanta, 2002-2003, p.150
- Paris in the age of Impressionnism. Masterworks from the Musée d'Orsay - Museum of Fine Arts - Etats-Unis, Houston, 2003, p.150
- Cézanne. Aufbruch in die Moderne - Museum Folkwang - Allemagne, Essen, 2004-2005, p. 70
- Roger Marx, un critique aux côtés de Gallé, Monet, Rodin, Gauguin... - musée des Beaux-Arts - France, Nancy, 2006, n° 195
- Cézanne and Beyond - Philadelphia Museum of Art - Etats-Unis, Philadelphie, 2009, p.180
- Van Gogh, Gauguin, Cézanne & beyond, Post-Impressionism from the Musée d'Orsay - National Gallery of Australia - Australie, Canberra, 2009-2010, n°36
- Post-impressionnisme - 115 chefs-d'oeuvre de la collection du musée d'Orsay - National Art Center - Japon, Tokyo, 2010, n°36
- Van Gogh, Gauguin, Cézanne & beyond, Post-Impressionism from the Musée d'Orsay - M. H. De Young Memorial Museum - Etats-Unis, San Francisco, 2010-2011, n°36
- La Rivoluzione dello sguardo. Capolavori impressionisti e post-impressionisti dal Musée d'Orsay - Museo d'Arte Moderna e Contemporanea di Trento e Rovereto - Italie, Rovereto, 2011
- El placer y el orden - Museo Nacional de Arte - Mexique, Mexico, 2012-2013
- Wolken. Welt des Flüchtigen - Leopold Museum - Autriche, Vienne, 2013
- Masculin / Masculin. L'homme nu dans l'art de 1800 à nos jours - musée d'Orsay - France, Paris, 2013-2014
- El Greco y la pintura moderna - Museo Nacional del Prado - Espagne, Madrid, 2014
- Frédéric Bazille (1841-1870). La jeunesse de l'impressionnisme - musée Fabre - France, Montpellier, 2016
- Frédéric Bazille (1841-1870). La jeunesse de l'impressionnisme - musée d'Orsay - France, Paris, 2016-2017
- The Shape of Time. Alte Meister im Dialog mit der Moderne - Kunsthistorisches Museum - Autriche, Vienne, 2018
- Cézanne to Malevich. Arcadia to Abstraction - musée des Beaux-Arts - Hongrie, Budapest, 2021-2022
-
Venturi, Lionello, Cézanne, son art, son oeuvre..., Paris, P. Rosenberg, 1936, n°580
-
Dorival, Bernard, Cézanne, Paris, Pierre Tisné, 1948
-
Orienti, Sandra, Tout l'oeuvre peint de Cézanne, Paris, Flammarion, 1975, n°648
-
Rewald, John ; Feilchenfeldt, Walter ; Warman, Jayne, The Paintings of Paul Cézanne : a catalogue raisonné, New York, Harry N. Abrams, 1996, n°665
-
(dir.) Cogeval, Guy, Le Musée d'Orsay à 360 degrés, Paris, Skira ; Flammarion ; Musée d'Orsay, 2013, p. 197
-
Compin, Isabelle ; Roquebert, Anne, Catalogue sommaire illustré des peintures du Musée du Louvre et du Musée d'Orsay, Paris, Réunion des musées nationaux, 1986, vol.3, p.115
-
Compin, Isabelle [coordination] ; Lacambre, Geneviève [coordination] ; Roquebert, Anne, Musée d'Orsay. Catalogue sommaire illustré des peintures, Paris, Réunion des musées nationaux, 1990, vol.1, p.110-111
Do you have a question where you have additional knowledge about this work? You can write to us to suggest improvements to the file.
Make a suggestion