Coquelicots
/
Claude Monet
(1840 -
1926)
When he returned from England in 1871, Monet settled in Argenteuil and lived there until 1878. These years were a time of fulfilment for him. Supported by his dealer, Paul Durand-Ruel, Monet found in the region around his home the bright landscapes which enabled him to explore the potential of plein-air painting.
He showed Poppy Field to the public at the first Impressionist exhibition held in the photographer Nadar's disused studio in 1874. Now one of the world's most famous paintings, it conjures up the vibrant atmosphere of a stroll through the fields on a summer's day.
Monet diluted the contours and constructed a colourful rhythm with blobs of paint starting from a sprinkling of poppies; the disproportionately large patches in the foreground indicate the primacy he put on visual impression. A step towards abstraction had been taken.
In the landscape, a mother and child pair in the foreground and another in the background are merely a pretext for drawing the diagonal line that structures the painting. Two separate colour zones are established, one dominated by red, the other by a bluish green. The young woman with the sunshade and the child in the foreground are probably the artist's wife, Camille, and their son Jean.
He showed Poppy Field to the public at the first Impressionist exhibition held in the photographer Nadar's disused studio in 1874. Now one of the world's most famous paintings, it conjures up the vibrant atmosphere of a stroll through the fields on a summer's day.
Monet diluted the contours and constructed a colourful rhythm with blobs of paint starting from a sprinkling of poppies; the disproportionately large patches in the foreground indicate the primacy he put on visual impression. A step towards abstraction had been taken.
In the landscape, a mother and child pair in the foreground and another in the background are merely a pretext for drawing the diagonal line that structures the painting. Two separate colour zones are established, one dominated by red, the other by a bluish green. The young woman with the sunshade and the child in the foreground are probably the artist's wife, Camille, and their son Jean.
Niveau supérieur,
Salle 29
Artwork location
Artist(s)
Title(s)
titre original : Coquelicots
autre titre : La promenade
titre original : Coquelicots
autre titre : La promenade
Date
1873
Others accession number
Accession number
RF 1676
Description
huile sur toile
Dimensions
H. 50,0 ; L. 65,3 cm.
avec cadre H. 99 ; L. 84 cm
avec cadre H. 99 ; L. 84 cm
Designation
tableau
Inscription(s)
S.D.b.g. : Claude Monet. 73
Place of conservation
musée d'Orsay
- à partir de 1873, dans la galerie Durand-Ruel, sans doute acquis de l'artiste
- collection Ernest Duez, Paris
- collection Jean-Baptiste Faure, Paris
- à partir de 1901, dans la galerie Durand-Ruel, acquis le 12 novembre
- de 1903 à 1906, dans la collection Etienne Moreau-Nélaton, Paris, acquis le 20 mai
- 1906, accepté par l'Etat à titre de donation aux Musées nationaux (donation d'Etienne Moreau-Nélaton en 1906. Entrée au Musée des Arts décoratifs en 1907. Interdictions de prêt et de dépôt.)
- 1906, attribué au musée du Louvre, Paris
- de 1907 à 1934, musée des Arts décoratifs, Paris
- de 1934 à 1947, musée du Louvre, Paris
- de 1947 à 1986, musée du Louvre, galerie du Jeu de Paume, Paris
- 1986, affecté au musée d'Orsay, Paris
Modality of acquisition
donation
Acquistion Date
1906
- Première exposition impressionniste - Atelier Nadar - France, Paris, 1874, n°95
- Le Salon, Neuvième exposition de la Société des Beaux-Arts - musée des Arts décoratifs et des Beaux-Arts - Belgique, Bruxelles, 1902, n°123, p.33
- Collection Moreau (tableaux, dessins, aquarelles et pastels) offerte à l'Etat français - musée des Arts décoratifs - France, Paris, 1907, n°80, p.29, reprod.
- Claude Monet : exposition rétrospective - musée de l'Orangerie - France, Paris, 1931
- Chefs-d'oeuvre impressionistes - musée de l'Orangerie - France, Paris, 1956
- Hommage à Claude Monet - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1980
- De Corot aux impressionnistes, donations Moreau-Nélaton - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1991
- Claude Monet 1840-1926 - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 2010-2011
General bibliography
-
Geffroy, Gustave, Claude Monet, sa vie, son temps, son oeuvre, Paris, G. Grès, 1922, p.47, 222, non reprod.
-
Brière, Gaston, Musée national du Louvre. Catalogue des peintures exposées dans les galeries. I. École française, Paris, Musées nationaux ; Palais du Louvre, 1924, M. 80, p.189
-
Regamey, Raymond, Gazette des beaux-arts, "Formation de Claude Monet", Paris, [s.n.], 1927, p.81-82
-
Jamot, Paul, La Peinture au Musée du Louvre, Paris, [s.n.], 1929, p.90, reprod. pl.71
-
Rewald, John, The History of impressionism, New York, The Museum of Modern Art, 1946, p.262
-
Bazin, Germain ; Adhémar, Hélène ; Sérullaz, Maurice, Catalogue des peintures, pastels, sculptures impressionnistes, Paris, Réunion des musées nationaux, 1958, n°238, p.127-128, non reprod.
-
Anonyme, Catalogue des peintures du musée du Louvre, Paris, Réunion des musées nationaux, 1972, vol.I, p.270
-
Rouart, Denis ; Rey, Jean-Dominique, Monet : Nymphéas ou les miroirs du temps, Paris, Hazan, 1972, p.25, 37
-
Adhémar, Hélène ; Dayez, Anne, Musée du Louvre, Musée du Jeu de Paume, Paris, Réunion des musées nationaux, 1973, p.150, reprod. p.66
-
Adhémar, Hélène ; Dayez-Distel, Anne, Musée du Jeu de Paume - Catalogue rédigé, Paris, Editions des musées nationaux, 1977, p.157, reprod. p.68
-
Rossi Bortolatto, Luigina ; Bailly-Herzberg, Janine, Tout l'oeuvre peint de Monet. 1870-1899, Paris, Flammarion, 1981, n°82, p.93, repr. p.94 et pl.X
-
Smith, Edward ; Distel, Anne ; Frèches-Thory, Claire ; Gache-Patin, Sylvie ; Lacambre, Geneviève ; Laclotte, Michel [préface], Chefs-d'oeuvre impressionnistes du musée du Jeu de Paume, Londres, Thames and Hudson ; Hazan, 1984, p.92 reprod. en coul.
-
Schneider, Cynthia P., Apollo, "Renoir. Le peintre de figures comme paysagiste", Londres, [s.n.], 1985, p.52, fig.8 p.51
-
Laclotte, Michel, Le Musée d'Orsay, Paris, Réunion des musées nationaux, 1986, p.91-92, ill.134
-
Mathieu, Caroline, Guide du Musée d'Orsay, Paris, Réunion des musées nationaux, 1986
-
Patin, Sylvie, A la campagne, Paris, Réunion des musées nationaux, 1986, p.10, 67, 78, ill.51 p.72-73
-
Distel, Anne, Les Collectionneurs des Impressionnistes, Lausanne, La Bibliothèque des Arts, 1989, ill.67
-
Rosenblum, Robert, Les Peintures du Musée d'Orsay, Paris, Nathan, 1989, p.280, reprod. coul.
-
Wildenstein, Daniel, Claude Monet - biographie et catalogue raisonné, 5, suppl. aux peintures, dessins, pastels, index, Paris, Wildenstein Institute, 1991, n°234
-
Cachin, Françoise, Chefs-d'oeuvre du musée d'Orsay, New York, Artabras, 1994, ill.81, p.116
-
Neff, Emily Ballew ; Shackelford, George T.M., American Painters in the Age of Impressionism, Houston, The Museum of Fine Arts, 1994, p.30-31, fig.20 p.31
-
Sagner-Düchting, Karin, Monet in Giverny, Munich, Prestel, 1994, p.20, 22, ill.18 p.18
-
Werner, John S., AvH-Magazin, "Aging through the eyes of Monet", Bonn, A. von Humboldt Stiftung, 1996, p.3-14, fig.9 p.10
-
Anonyme, Beaux arts magazine, "Commentaire d'oeuvre - Les coquelicots à Argenteuil", Paris, [s.n.], 2010
-
Patin, Sylvie, Monet, Paris, Musée d'Orsay ; Skira ; Flammarion, 2011, p.16-17, reprod. p.17 (détail) et p.33
-
(dir.) Cogeval, Guy, Le Musée d'Orsay à 360 degrés, Paris, Skira ; Flammarion ; Musée d'Orsay, 2013, p. 136
Exposition catalog
-
Pomarède, Vincent, De Corot aux impressionnistes, donations Moreau-Nélaton, cat. exp. (Galeries nationales du Grand Palais, Paris, 30 avril-22 juillet 1991), Paris, Réunion des musées nationaux, 1991, n° 95
-
Dini, Francesca ; Spalletti, Ettore, Dai macchiaioli agli impressionisti : l’opera critica di Diego Martelli, cat. exp. (Livourne, Museo civico Giovanni Fattori, du 3 octobre 1996 au 12 janvier 1997), Florence, Artificio, 1996, p. 157 ; p. 158 (reprod. coul.)
-
Patin, Sylvie ; Patry, Sylvie ; Roquebert, Anne ; Thomson, Richard, Monet, cat.exp. (Paris, Galeries nationales, Grand Palais, Paris, du 22 septembre 2010 au 24 janvier 2011), Paris, Réunion des musées nationaux ; Musée d'Orsay, 2010, n° 32, p. 133 (reprod.)
-
Cogeval, Guy ; Rey, Xavier ; Bertone, Virginia ; Perrin, Paul ; Patin, Sylvie ; Badie Modiri, Elsa, Monet. Dalle collezioni del Musée d’Orsay, cat. exp. (Turin, Galleria Civica d’Arte Moderna et Contemporeana, 02 octobre 2015 au 31 janvier 2016), Paris, Skira, 2015, ill.3, p .28 (reprod. coul.) ; p. 26 ; p. 29 : p.32 ; p. 35 ; p.37
-
Daneo, Angelica ; Heinrich, Christoph ; Philipp, Michael ; Westheider, Ortrud ; Penn, Alexander ; Rubin, James Henry, Monet places, cat. exp. (Denver, Denver Art Museum, du 20/10/2019 au 02/02/2020 ; Potsdam, Museum Barberini, du 29/02/2020 au 19/07/2020), Londres, Prestel, 2019, fig. 7, p. 27 (reprod. coul.)
Summary catalog
-
Sterling, Charles ; Adhémar, Hélène, Musée du Louvre. Peintures... [Catalogue sommaire illustré] École française, XIXe siècle. vol. III, Paris, Réunion des musées nationaux, 1960, vol.3, n°1360
-
Wildenstein, Daniel, Claude Monet : catalogue raisonné Claude Monet. 1, 1840-1881, peintures, Paris, Bibliothèque des Arts ; Wildenstein institute, 1974, n°274
-
Compin, Isabelle ; Roquebert, Anne, Catalogue sommaire illustré des peintures du Musée du Louvre et du Musée d'Orsay, Paris, Réunion des musées nationaux, 1986, vol.4, p.100
-
Compin, Isabelle [coordination] ; Lacambre, Geneviève [coordination] ; Roquebert, Anne, Musée d'Orsay. Catalogue sommaire illustré des peintures, Paris, Réunion des musées nationaux, 1990, vol.2, p.326
Do you have a question where you have additional knowledge about this work? You can write to us to suggest improvements to the file.
Make a suggestion