Cour d'une ferme
Artwork caption copied
Paul Cézanne
Cour d'une ferme
vers 1879
huile sur toile
H. 65,0 ; L. 54,4 cm.
Legs Gustave Caillebotte, 1896
© RMN-Grand Palais (Musée d’Orsay)
/ Hervé Lewandowski

Caption
Paul Cézanne,
Cour d'une ferme,
vers 1879,
huile sur toile,
H. 65,0 ; L. 54,4 cm. ,
Legs Gustave Caillebotte, 1896,
© RMN-Grand Palais (Musée d’Orsay)
/ Hervé Lewandowski
Artwork caption copied
Paul Cézanne
(1839 -
1906)
Artwork not currently exhibited in the museum
Cézanne painted this canvas in the early 1880s, a period when he used to stay in Auvers and Pontoise with Camille Pissarro. Pissarro was also painting similar images of farmyards around 1875. But whereas he was interested in the life of these places, animating them with figures, Cézanne's Farmyard has a gravity about it, exuding an atmosphere of abandon in contrast with the way the subject was normally represented.
The landscape is cluttered with obstacles. The section of wall on the right serves as a repoussoir, drawing the eye into the composition, gradually moving from the foreground to the farm building where the doors and shutters are closed. In front of it is a tree with its bare branches carefully outlined. On the left, a small thatched outhouse cuts off the view and prevents us from seeing any further. A small wooded hill, rendered by hatching, seems to vibrate behind the imposing mass of the farm.
The light tones and fractured brushwork are still typically Impressionist, and remind us that several years previously, Cézanne had been very close to this group. But here he is only concerned with the relationship between architecture and nature, concentrating his research on forms. From this point on, Cézanne maintained the break between his personal approach and that of the Impressionists.
The landscape is cluttered with obstacles. The section of wall on the right serves as a repoussoir, drawing the eye into the composition, gradually moving from the foreground to the farm building where the doors and shutters are closed. In front of it is a tree with its bare branches carefully outlined. On the left, a small thatched outhouse cuts off the view and prevents us from seeing any further. A small wooded hill, rendered by hatching, seems to vibrate behind the imposing mass of the farm.
The light tones and fractured brushwork are still typically Impressionist, and remind us that several years previously, Cézanne had been very close to this group. But here he is only concerned with the relationship between architecture and nature, concentrating his research on forms. From this point on, Cézanne maintained the break between his personal approach and that of the Impressionists.
Artist(s)
auteur
Aix-en-Provence, Bouches-du-Rhône (13) (France) 1839 - Aix-en-Provence, Bouches-du-Rhône (13) (France) 1906
Title(s)
titre original : Cour d'une ferme
autre titre : Cour de ferme à Auvers
titre original : Cour d'une ferme
autre titre : Cour de ferme à Auvers
Date
vers 1879
Others accession number
Accession number
RF 2760
LUX 355
Description
huile sur toile
Dimensions
H. 65,0 ; L. 54,4 cm.
avec cadre H. 84 ; L. 73 cm
avec cadre H. 84 ; L. 73 cm
Others accession number
Accession number
RF 2760
LUX 355
Designation
tableau
Place of conservation
musée d'Orsay
- de 1877 à 1894, dans la collection Gustave Caillebotte, acquis après 1879 (inventaire après décès du 8 mars 1894)
- 1896, accepté par l'Etat suite au legs de Gustave Caillebotte à destination du musée du Luxembourg
- de 1896 à 1929, attribué au musée du Luxembourg, Paris (récupération de l'oeuvre par Léonce Bénédite chez Martial Caillebotte en novembre 1896 ; au musée du Luxembourg jusqu'au 10 janvier 1929)
- de 1929 à 1947, musée du Louvre, Paris (à partir du 10 janvier 1929)
- de 1947 à 1986, musée du Louvre, galerie du Jeu de Paume, Paris
- 1986, affecté au musée d'Orsay, Paris
Modality of acquisition
legs
Acquistion Date
1896
- Exposition des Sociétés d'Art françaises - Palacio de Bellas Artes - Espagne, Barcelone, 1917, n°1395
- Art français - musée d'Art et d'Histoire - Suisse, Genève, 1918, n°8
- Paul Cézanne - Kunsthalle Basel - 1936
- Hommage à Cézanne - musée de l'Orangerie - France, Paris, 1954
- Van Gogh et les peintres d'Auvers-sur-Oise - musée de l'Orangerie - France, Paris, 1954-1955
- Exposition Universelle : Expo 70 - organisme inconnu - Japon, Osaka, 1970
- Cézanne dans les musées nationaux - musée de l'Orangerie - 1974
- Delacroix et les peintres de la nature - musée national Eugène-Delacroix - France, Paris, 1975
- Théorie et pratique du paysage de Corot à Bonnard - palais de Tokyo - musée d'Art et d'Essai - France, Paris, 1979
- L'Impressionnisme et le paysage français - Los Angeles County Museum of Art - Etats-Unis, Los Angeles, 1984
- A Day in the Country: Impressionism and the French Landscape - The Art Institute of Chicago - Etats-Unis, Chicago, 1984-1985
- L'Impressionnisme et le paysage français - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1985
- Da Van Gogh a Bacon. Roberto Tassi e i pittori.Ottocento e Novecento in Europa - Casa dei Carraresi - Italie, Trévise, 1998
- Masterpieces - The Origins of Modern Art in France - 1880-1939 - Hong Kong Museum of Art - Chine, Hong Kong, 1999
- Mesterm & utilde ; vek - 400 év francia festészete - Műcsarnok - Hongrie, Budapest, 2004-2005, p.246
- Ombres et lumières. Quatre siècles de peinture française - Zamek Krolewski - Pologne, Varsovie, 2005
- Umbre si lumini. Patru secole de pictura franceza - Muzeul Național de Artă - Roumanie, Bucarest, 2005, p.246
- Van Gogh, los ultimos paisajes. Auvers-sur-Oise, 20 de mayo - 29 de julio 1890 - Museo Thyssen-Bornemisza - Espagne, Madrid, 2007, n° 3
- Cézanne and the past - musée des Beaux-Arts - Hongrie, Budapest, 2012-2013
- Die Erschütterung der Sinne, A shock to the senses : Constable, Delacroix, Friedrich, Goya - Galerie Neue Meister - Albertinum - Allemagne, Dresde, 2013, p. 95 et 185
- Musée d'Orsay. Capolavori - Complesso del Vittoriano - Italie, Rome, 2014
- Années croisées France / Corée. Les mondes esthétiques au XIXème - Seoul Art center - Corée, République de, Séoul, 2016-2017
- Années croisées France / Corée. Les mondes esthétiques du XIXe siècle - National Palace Museum - Taïwan, Province de Chine, Taipei, 2017
- Colours of Impressionism: Masterpieces from the Musée d’Orsay - National Gallery Singapore - Singapour, Singapour, 2017-2018
- Colours of Impressionism: Masterpieces from the Musée d’Orsay - Art Gallery of South Australia - Australie, Adelaïde, 2018
- Les Couleurs de l'impressionnisme : chefs-d'œuvres des collections du musée d'Orsay - musée Mohammed VI d'art moderne et contemporain - Maroc, Rabat, 2019
General bibliography
-
Venturi, Lionello, Cézanne, son art, son oeuvre..., Paris, P. Rosenberg, 1936, n°326
-
Rewald, John ; Feilchenfeldt, Walter ; Warman, Jayne, The Paintings of Paul Cézanne : a catalogue raisonné, New York, Harry N. Abrams, 1996, n°389
-
Perrin, Paul (sous la dir. de), Caillebotte et les impressionnistes. Histoire d'une collection, Paris, Musée d'Orsay / Hazan, 2024, cat. 5, ill. 28, p. 32 ; p. 35 ; p. 47 ; pp. 52-53 (reprod. coul.) ; p. 127 (cartel technique)
Exposition catalog
-
Paul Cézanne, cat. exp. (Bâle, Kunsthalle, 1936), [s.n.], 1936, n° 31
-
Bazin, Germain (préf.) ; Châtelet, Albert, Hommage à Cézanne, cat. exp. (Paris, musée de l'Orangerie, du 2 juillet au 17 octobre 1954), Paris, Éditions des Musées Nationaux, 1954, n° 41
-
Bazin, Germain (préf.) ; Châtelet, Albert ; Van Ryssel, Louis, Van Gogh et les peintres d'Auvers-sur-Oise, cat. exp. (Paris, musée de l'Orangerie, du 16/11/1954 au 28/02/1955), Paris, Éditions des Musées Nationaux, 1954, n° 17
-
Hoog, Michel ; Rufenacht, Simone ; Monnier, Geneviève, Cézanne dans les Musées Nationaux, cat. exp. (Paris, musée de l'Orangerie, du 20/07/1974 au 14/10/1974), Paris, Editions des Musées nationaux, 1974, n° 23
-
Brettell, Richard ; Schaefer, Scott, A day in the country : Impressionism and the French Landscape, cat. exp. (Los Angeles, Los Angeles County Museum of Art, du 28/06/1984 au 16/09/1984 ; Chicago, The Art Institute of Chicago, du 23/10/1984 au 06/01/1985 ; Paris, Galeries nationales d'exposition du Grand Palais, du 08/02/1985 au 22/04/1985), Los Angeles, Los Angeles County Museum of Art, 1984, cat. 70, p. 22 ; p. 37 ; p. 194 ; p. 196 (reprod. coul.) ; p. 306 ; p. 335 ; p. 363 (cartel technique)
-
Brettell, Richard ; Gache-Patin, Sylvie ; Schaefer, Scott, L'Impressionnisme et le paysage français, cat.exp. (Los Angeles country museum of art, du 28/06/1984 au16/09/1984 ; Chicago, the Art institute of Chicago, du 23/10/1984 au 06/01/1985 ; Paris, Galeries nationales du Grand Palais, du 04/02/1985 au 22/04/1985), Paris, Réunion des musées nationaux, 1985, n° 36, p. 124 ; p. 125 (reprod.)
-
Goldin, Marco ; Tonon, Tiziana ; Soavi, Giorgio, Da Van Gogh a Bacon : Roberto Tassi e i pittori Ottocento e Novecento in Europa, cat. exp. (Trévise, Casa dei Carraresi, 1998), Milan, Electa, 1998, p. 86
-
Starcky, Emmanuel ; Hergott, Fabrice, Ombres et lumières - Quatre siècles de peinture française, cat.exp. (Budapest, Mucsarnok -Kunsthalle, du 16/12/2004 au 27/02/2005 ; Varsovie, Château royal, du 18/03/2005 au 19/06/2005 ; Bucarest, Musée des Beaux-Arts, du 12/07/2005 au 30/09/2005), Paris, France, RMN, 2005, cat. 54, pp. 192-193 (reprod. coul.)
-
Buschhoff, Anne ; Herzogenrath, Wulf, Paula Modersohn-Becker und die Kunst in Paris um 1900 - Von Cézanne bis Picasso, cat. exp. (Brême, Kunsthalle Bremen, du 13 octobre 2007 au 24 février 2008), Münich, Hirmer, 2007, fig. 4, p. 63 (reprod. coul.)
-
Cogeval, Guy ; Rey, Xavier ; Thomine-Berrada, Alice, Musée d'Orsay : Capolavori, cat. exp. (Rome, Complesso del Vittoriano, du 22 février au 8 juin 2014), Paris, Skira, 2014, cat. 16, p. 67 ; pp. 86-87 (reprod. coul.)
-
Kisiel, Marine ; Perrin, Paul, Colours of Impressionism, Masterpieces from the Musée d'Orsay, cat. exp. (Singapore, The National Gallery, 16 nov. 2017-11 mars 2018), Singapore, National Library Board, 2018
-
Perrin, Paul ; Kisiel, Marine, Colours of Impressionism, Masterpieces from the Musée d'Orsay, cat. exp. (Adélaïde, AGSA, du 29 mars au 29 juillet 2018), Art Gallery of South Australia, 2018, n° 38, p. 117 (reprod.)
-
Cazenave, Sabine ; Perrin, Paul, Les couleurs de l'impressionnisme. Chefs-d'oeuvres des collections du musée d'Orsay, cat. exp. (Rabat, Musée Mohammed VI d'art moderne et contemporain, du 9 avril au 31 août 2019), Paris, Bouillon de culture, 2019, reprod. coul. pp. 152-153
Summary catalog
-
Compin, Isabelle ; Roquebert, Anne, Catalogue sommaire illustré des peintures du Musée du Louvre et du Musée d'Orsay, Paris, Réunion des musées nationaux, 1986, vol.3, p.113
-
Compin, Isabelle [coordination] ; Lacambre, Geneviève [coordination] ; Roquebert, Anne, Musée d'Orsay. Catalogue sommaire illustré des peintures, Paris, Réunion des musées nationaux, 1990, vol.1, p.107
Material and technique
Represented locations
Do you have a question where you have additional knowledge about this work? You can write to us to suggest improvements to the file.
Make a suggestion