Femmes au jardin
In 1866, Claude Monet started painting a large picture in the garden of the property he was renting in the Paris suburbs. He faced a twofold challenge: firstly, working in the open-air, which meant lowering the canvas into a trench by means of a pulley so he could work on the upper part without changing his viewpoint; and secondly, working on a large format usually used for historical compositions. But his real aim was elsewhere: finding how to fit figures into a landscape and give the impression that the air and light moved around them.
Monet found a solution by painting the shadows, coloured light, patches of sunshine filtering through the foliage, and pale reflections glowing in the gloom.
Emile Zola wrote in his report on the Salon: "The sun fell straight on to dazzling white skirts; the warm shadow of a tree cut out a large grey piece from the paths and the sunlit dresses. The strangest effect imaginable. One needs to be singularly in love with his time to dare to do such a thing, fabrics sliced in half by the shadow and the sun".
The faces are left vague and cannot be considered portraits. Camille, the artist's companion, posed for the three figures on the left. Monet has skilfully rendered the white of the dresses, anchoring them firmly in the structure of the composition – a symphony of greens and browns – provided by the central tree and the path.
Finished in the studio, the painting was refused by the jury of the 1867 Salon which, apart from the lack of subject and narrative, deplored the visible brushstrokes which it regarded as a sign of carelessness and incompleteness. One of the members of the jury declared: "Too many young people think of nothing but continuing in this abominable direction. It is high time to protect them and save art!"
- à partir de 1867, dans la collection Frédéric Bazille (acquis de l'artiste en mai)
- de 1870 à 1876, dans la collection M. et Mme Gaston Bazille, parents de Frédéric Bazille
- en 1876, dans la collection Edouard Manet (cédé des Bazille en échange d'un portrait de leur fils par Renoir, RF 2448 représentant Camille au jardin d'Argenteuil)
- de 1876 à 1921, dans la collection Claude Monet (acédé de Manet en échange d'une toile de Manet)
- de 1882 à 1887, déposé par Monet chez Durand-Ruel
- 1921, acquis par l'Etat de Monet pour le musée du Luxembourg (comité du 03/02/1921, arrêté du 29/04/1921)
- de 1921 à 1929, musée du Luxembourg, Paris (entrée le 7 avril 1921, sortie le 30 janvier 1929)
- 1929, attribué au musée du Louvre, Paris
- de 1929 à 1947, musée du Louvre, Paris
- de 1947 à 1986, musée du Louvre, galerie du Jeu de Paume, Paris
- 1986, affecté au musée d'Orsay, Paris
- Exposition de l'Art français - Heimatmuseum Biebrich - Allemagne, Wiesbaden, 1921
- Claude Monet - galerie Georges Petit - France, Paris, 1924
- Claude Monet : exposition rétrospective - musée de l'Orangerie - France, Paris, 1931
- Centenaire de Frédéric Bazille - musée Fabre - France, Montpellier, 1941
- Les Impressionnistes du musée du Louvre - Tate Gallery - Royaume-Uni, Londres, 1954, n°1
- Centenaire de l'Impressionnisme - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1974
- Centenaire de l'Impressionnisme - Metropolitan Museum of Art - Etats-Unis, New York, 1974-1975
- Paintings by Claude Monet - The Art Institute of Chicago - Etats-Unis, Chicago, 1975
- Hommage à Claude Monet - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1980
- Prêt exceptionnel au Courtaudl Institute - Courtauld Institute of Art - Royaume-Uni, Londres, 1983
- Rêve et réalité - Collections du Musée d'Orsay - City museum - Japon, Kobe, 1999
- Rêve et réalité. Collections du Musée d'Orsay - National Museum of Western Art - Japon, Tokyo, 1999
- De tijd van Degas - Gemeentemuseum - Pays-Bas, La Haye, 2002
- Claude Monet 1840-1926 - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 2010-2011
- L'impressionnisme et la mode - musée d'Orsay - France, Paris, 2012-2013
- Impressionism, Fashion, and Modernity - Metropolitan Museum of Art - Etats-Unis, New York, 2013
- L'impressionnisme et la mode - The Art Institute of Chicago - Etats-Unis, Chicago, 2013
- Frédéric Bazille (1841-1870). La jeunesse de l'impressionnisme - musée Fabre - France, Montpellier, 2016
- Frédéric Bazille (1841-1870). La jeunesse de l'impressionnisme - musée d'Orsay - France, Paris, 2016-2017
- Frédéric Bazille and the Birth of Impressionism - National Gallery of Art - Etats-Unis, Washington, 2017
- Impressionnisme : quelle modernité ? - Louvre Abu Dhabi - Emirats Arabes Unis, Abu Dhabi, 2022-2023
-
Adhémar, Hélène ; Dayez-Distel, Anne, Musée du Jeu de Paume - Catalogue rédigé, Paris, Editions des musées nationaux, 1977, p.72, 156, reprod. p.65
-
Rossi Bortolatto, Luigina ; Bailly-Herzberg, Janine, Tout l'oeuvre peint de Monet. 1870-1899, Paris, Flammarion, 1981, n°15, p.89, reprod.
-
Wildenstein, Daniel, Monet, catalogue raisonné, Paris, Taschen ; Wildenstein Institute, 1996, n°67
-
Champa, Kermit Swiler, Monet and Bazille, a collaboration, [Exhibition, Atlanta, Ga., High museum of art, Feb. 27-May 16, 1999], Atlanta, [s.n.], 1999, fig.41, p.83
-
Fermigier, André, La Bonne et la mauvais peinture, Paris, NRF Gallimard, 2002, p.270
-
Anonyme, Monet. From instant to Eternity, [Exhibition, Seoul museum of art, 6 juin- 26 septembre 2007], Séoul, The Seoul Museum of Art, 2007, fig.26, p.44
-
Clarke, Michael ; Willsdon, Clare A.P., Impressionist Gardens, [Exhibition, Edinburgh, National Galleries of Scotland, 31/07/2010-17/10/2010], Edimbourg, [s.n.], 2010, fig.7, p.14
-
Guégan, Stéphane, Peinture - Musée d'Orsay, Paris, Skira ; Flammarion, 2011, p.96
-
Patin, Sylvie, Monet, Paris, Musée d'Orsay ; Skira ; Flammarion, 2011, p.4-5, reprod. p.5, couv. (détail) et p.33
-
(dir.) Cogeval, Guy, Le Musée d'Orsay à 360 degrés, Paris, Skira ; Flammarion ; Musée d'Orsay, 2013, p. 103
-
Exposition Claude Monet (organisée au bénéfice des victimes de la catastrophe du Japon), cat. exp. (Paris, galerie Georges Petit, janvier 1924), Paris, [s.n.], 1924, n° 1
-
Daulte, François ; Tominaga, Soichi, Le Centenaire de l'Impressionnisme, cat.exp. (Paris, Grand palais, du 21 septembre au 24 novembre 1974), Vino, Yomiuri Shimbun, 1974, n° 25
-
Maxon, John M. (préf.) ; Seiberling, Grace ; Marandel, Jean Patrice ; Masson, André, Paintings by Monet, cat. exp. (Chicago, The Art Institute, du 15 mars au 11 mai 1975), Chicago, The Art Institute of Chicago, 1975, n° 7
-
Mathieu, Caroline ; Bascou, Marc ; Takahashi, Akiya, Rêve et réalité : collections du Musée d'Orsay, cat. exp. (Kobé, Musée Municipal de Kobé, 19 juin-29 août, 1999, Musée National d'Art Occidental, Tokyo, 14 septembre-12 décembre, 1999), Kobé, Nihon Keizai Shimbun, 1999, n° 52
-
Sillevis, John ; Darley, Esther ; Heilbrun, Françoise, De Tijd van Degas, cat.exp. (La Haye, Gemeentemuseum, 2004), La Haye, Gemeentemuseum, 2002, p. 65
-
Benedetti, Maria Teresa ; Monti, Raffaele ; Baumann, Felix, Ritratti e figure : capolavori impressionisti, cat. exp. (Rome, Museo del Risorgimento du 07/03/2003 au 06/07/2003), Milan, Skira, 2003, fig.20, p.27
-
Houston, Joe ; Vasseur, Dominique (H.), In Monet's garden - Artists and the lure of Giverny, cat. exp., 2007, fig.4, p.13
-
Clarke, Michael ; Willsdon, Clare A.P., Jardines impresionistas, cat.exp. (Madrid, Museo Thyssen-Bornemisza, 16/11/2010-13/02/2011), Madrid, [s.n.], 2010, fig.4, p.24
-
Guégan, Stéphane ; Thomine-Berrada, Alice, Impresionismo, un nuevo renacimiento, cat.exp. (Madrid, Fundación MAPFRE, 15 de enero-22 de abril 2010), Madrid, [s.n.], 2010, fig.3, p.104
-
Patin, Sylvie ; Patry, Sylvie ; Roquebert, Anne ; Thomson, Richard, Monet, cat.exp. (Paris, Galeries nationales, Grand Palais, Paris, 22 septembre 2010-24 janvier 2011), Paris, Réunion des musées nationaux ; Musée d'Orsay, 2010, n° 93, p. 245 (reprod.)
-
Cogeval, Guy ; Patry, Sylvie ; Passoni, R., Renoir. Dalle collezioni del Musée d'Orsay e dell'Orangerie, cat. exp.(Turin, Galleria civica d'arte moderna e contemporanea, 23 ottobre 2013-23 febbraio 2014), Turin, [s.n.], 2013, fig.4, p.27
-
Cogeval, Guy ; Rey, Xavier ; Bertone, Virginia ; Perrin, Paul ; Patin, Sylvie ; Badie Modiri, Elsa, Monet. Dalle collezioni del Musée d’Orsay, cat. exp. (Turin, Galleria Civica d’Arte Moderna et Contemporeana, 02 octobre 2015 au 31 janvier 2016), Paris, Skira, 2015, ill. 2, p. 43 (reprod. coul.) ; p. 39 ; p. 42 ; p. 53
-
Krämer, Felix, Monet and the birth of Impressionism, cat. exp. (Francfort-sur-le-Main, Städel Museum, du 11 mars au 21 juin 2015), Munich, Prestel, 2015, fig. 3, p. 19 ; p. 25 ; p. 59 ; p. 60 (reprod. coul.) ; p. 61 ; pp. 80-81
-
Patry, Sylvie, Renoir : chefs-d'oeuvre des musées d'Orsay et de l'Orangerie, cat. exp.Tokyo, The National Art Center, du 27/04/2016 au 22/08/2016, Tokyo, [s.n.], 2016, fog.3, p.10
-
Kisiel, Marine ; Perrin, Paul, Colours of Impressionism, Masterpieces from the Musée d'Orsay, cat. exp. (Singapore, The National Gallery, 16 nov. 2017-11 mars 2018), Singapore, National Library Board, 2018, Fig. 16, pp. 82-98, repr. p.82
-
Harrison, Colin ; Whiteley, Linda, Camille Pissarro. Father of Impressionnism, cat. exp. (Oxford, Ashmolean Museum, 18 février-12 juin 2022), Oxford, Ashmolean Museum, 2022, repr. p. 10 (fig. 1)
-
Wildenstein, Daniel, Claude Monet : catalogue raisonné Claude Monet. 1, 1840-1881, peintures, Paris, Bibliothèque des Arts ; Wildenstein institute, 1974, n°67
-
Compin, Isabelle ; Roquebert, Anne, Catalogue sommaire illustré des peintures du Musée du Louvre et du Musée d'Orsay, Paris, Réunion des musées nationaux, 1986, vol.4, p.103
-
Compin, Isabelle [coordination] ; Lacambre, Geneviève [coordination] ; Roquebert, Anne, Musée d'Orsay. Catalogue sommaire illustré des peintures, Paris, Réunion des musées nationaux, 1990, vol.2, p.331
Do you have a question where you have additional knowledge about this work? You can write to us to suggest improvements to the file.
Make a suggestion