Galatée
The subject of this painting has been taken from the 12th fable of Book XIII in Ovid's Metamorphoses which tells the story of the Cyclops Polyphemus' jealousy over Galatea's love for the shepherd Acis. Gustave Moreau's interest in the theme was revealed by two photographs that he hung in his dining room: one of Raphael's Triumph of Galatea and the other of Sebastiano del Piombo's Polyphemus.
Here, far from illustrating the story, Moreau has gone no further than the first line: "Here is a terrible giant who loves a beautiful nymph". He gives a personal, modern, magical interpretation of the pagan myth, rejecting the anecdotal and concentrating on the opposition between exquisite beauty and hideous ugliness, beauty and the beast, love and disdain. His composition stages a struggle between shadow and light, mineral and liquid, good and evil. Moreau's Polyphemus is nevertheless not an ogre, but a melancholy being, lost in one-eyed contemplation of the inaccessible woman. Galatea, who has taken refuge in a cave too narrow for the giant to enter, is a pearl gleaming in its setting. The change in scale between the two figures is repeated between Galatea and the tiny nereids almost invisible in the lacework of aquatic plants and coral... This vegetation looks supernatural but was derived from drawings meticulously copied from a book of marine botany in the Museum d'Histoire Naturelle, where Moreau had registered as an unofficial student in 1879. The rubbed, scratched texture of the oil paint gives the work a precious, enamelled look. The Salon of 1880 was the last in which Moreau took part. Galatea was a triumph there and marked the height of his career.
- jusqu'en 1906, dans la collection Edmond Taigny, Paris
- de 1906 à 1918, dans la collection de Mme veuve Edmond Taigny, Paris
- de 1918 à 1941, dans la collection d'Olivier Taigny, fils d'Edmond Taigny, Paris
- en 1941, dans la collection de Françoise Marie Elisabeth Lejeune, nièce d'Olivier Taigny, Paris
- collection de Joaquim von Ribbentrop, Berlin, probablement acquis lors d'une vente publique à Paris
- 1951, Vente des Domaines, Paris, Crédit municipal, 7 juin 1951. Le tableau a été récupéré en Allemagne par l'Office des biens et intérêts privés et remis le 19 décembre 1950 à l'administration des Domaines.
- de 1951 à 1991, dans la collection Robert Lebel, Paris, acquis à la vente des Domaines
- en 1995, dans la collection d'Eric Turquin, Paris
- 1997, acquis avec l'aide de Philippe Meyer, d'un mécénat japonais coordonné par le quotidien Nikkei et le concours du Fonds du Patrimoine par les Musées nationaux (arrêté du 08/07/1997)
- 1997, attribué au musée d'Orsay, Paris
- Salon de la Société des artistes français - palais des Champs Elysées - France, Paris, 1880, n°2711
- Exposition Universelle - Champ-de-Mars - France, Paris, 1889, n°532
- Exposition Gustave Moreau - galerie Georges Petit - France, Paris, 1906, n°199
- Exposition Gustave Moreau et quelques-uns de ses élèves : centenaire de Gustave Moreau, 1826-1898 - galerie Georges Petit - France, Paris, 1926, n°1
- Hommage à Gustave Moreau - galerie Dausset - France, Paris, 1952, n°1
- Gustave Moreau - musée du Louvre - France, Paris, 1961
- Odilon Redon, Gustave Moreau, Rodolphe Bresdin - Museum of Modern Art - Etats-Unis, New York, 1961-1962
- Gustave Moreau - National Museum of Western Art - Japon, Tokyo, 1964, n°50
- Esthètes et magiciens - Symbolistes des collections parisiennes - palais Galliera - Musée de la Mode de la Ville de Paris - France, Paris, 1970-1971, n°104
- French symbolist painters : Moreau, Puvis de Chavannes, Redon and their followers - Hayward Gallery - Royaume-Uni, Londres, 1972
- Le Symbolisme en Europe - Museum Boijmans Van Beuningen - Pays-Bas, Rotterdam, 1975-1976
- Le Symbolisme en Europe - musées royaux des Beaux-Arts - Belgique, Bruxelles, 1976
- Le Symbolisme en Europe - Staatliche Kunsthalle - Allemagne, Baden-Baden, 1976
- Le Symbolisme en Europe - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1976
- Gustave Moreau 1826-1898 - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1998-1999
- Chefs-d'oeuvre du musée d'Orsay pour le 150e anniversaire de la galerie Tretyakov - The State Tretyakov Gallery - Russie, Fédération de, Moscou, 2006
- Temps d'harmonie : paradis d'artistes au XIXe siècle - City museum - Japon, Kobe, 2006
- Temps d'harmonie : paradis d'artistes au XIXe siècle - Metropolitan Art Museum - Japon, Tokyo, 2007
- Huysmans - Moreau. Féeriques visions - musée national Gustave Moreau - France, Paris, 2007-2008, n° 1
- Walt Disneys wunderbare Welt und ihre Wurzeln in der europäischen Kunst - Kunsthalle der Hypo-Kulturstiftung - Allemagne, Munich, 2008-2009, n°231, reprod. coul. p.199
- Walt Disneys wunderbare Welt und ihre Wurzeln in der europäischen Kunst - Helsinki Art Museum - Finlande, Helsinki, 2009, n°231, reprod. coul. p.199
- Impresionismo : Un nuevo Renacimiento - Fundación Mapfre - Espagne, Madrid, 2010
- Birth of Impressionism. Masterpieces from the Musée d'Orsay - Fine Arts Museums of San Francisco - Etats-Unis, San Francisco, 2010
- Birth of Impressionism. Masterpieces from the Musée d'Orsay - Frist Center for Visual Arts - Etats-Unis, Nashville, 2010-2011
- L'ange du bizarre. Le romantisme noir de Goya à Max Ernst - musée d'Orsay - France, Paris, 2013
- Années croisées France / Corée. Les mondes esthétiques au XIXème - Seoul Art center - Corée, République de, Séoul, 2016-2017
- Années croisées France / Corée. Les mondes esthétiques du XIXe siècle - National Palace Museum - Taïwan, Province de Chine, Taipei, 2017
- Huysmans critique d’art, de Degas à Grünewald - musée d'Orsay - France, Paris, 2019-2020
- Huysmans critique d’art, de Degas à Grünewald - musée d'Art moderne et contemporain - France, Strasbourg, 2020-2021
- Les origines du monde. L’invention de la nature au XIXe - musée d'Orsay - France, Paris, 2021
-
Leprieur, Paul, L'Artiste, "Gustave Moreau et son oeuvre", Paris, [s.n.], 1889, p.161-180 (mars 1889)
-
Breton, André, Formes de l'art. 1. L'Art magique, Paris, Formes et reflets ; Club français de l'art, 1957, p.224
-
Breton, André [directeur], Le Surréalisme, même, Paris, 17, rue Gramme, 1957, p.101
-
Jean, Marcel, Histoire de la peinture surréaliste, Paris, Éditions du Seuil, 1959, p.14
-
Holten, R. van, L'Art fantastique de Gustave Moreau, Paris, [s.n.], 1960, p.55
-
Mathieu, Pierre-Louis, Gustave Moreau, sa vie, son oeuvre, catalogue raisonné de l'oeuvre achevé, Fribourg, Office du livre, 1976, p.323-324, n° 195 repr.
-
Mathieu, Pierre-Louis, Tout l'oeuvre peint de Gustave Moreau, Paris, Flammarion, 1991, p.101
-
Lacambre, Geneviève, 48/14 La revue du Musée d'Orsay, "La Galatée de Gustave Moreau entre au musée d'Orsay", Paris, Réunion des musées nationaux, 1998, p. 48-61 (notice p. 22)
-
Lacambre, Geneviève, La Revue du Louvre et des musées de France, "Une Nouvelle acquisition du musée d'Orsay : La Galatée, 1880, de Gustave Moreau", Paris, Réunion des musées nationaux, 1998, p. 73-80
-
Lacambre, Geneviève, 48/14 La revue du Musée d'Orsay, "Les Fruits de l'exposition Gustave Moreau ou Gustave Moreau et l'Europe", Paris, Réunion des musées nationaux, 1999, p. 93-94
-
Lobstein, Dominique, Les Salons au XIXe siècle. Paris, capitale des arts, Paris, La Martinière, 2006, p. 226-227
-
Guégan, Stéphane ; Guyaux, André, Joris-Karl Huysmans, de Degas à Grünewald, cat. exp. (Paris, musée d’Orsay, du 26/11/2019 au 01/03/2020, Strasbourg, musée d’art moderne et contemporain, du 03/04/2020 au 19/07/2020), Paris, Gallimard, cat. 48, pp. 83-84 ; p. 102 (reprod. coul.) ; pp. 103-104 ; p. 205 (cartel technique)
-
Ashton, Dore ; Rewald, John (préf.), Odilon Redon, Gustave Moreau, Rodolphe Bresdin, cat. exp. (New York, Museum of Modern Art, du 04/12/1961 au 04/02/1962), New-York, [s.n.], 1961, n° 180
-
Holten, Ragnar von ; Cassou, Jean (préf.), Gustave Moreau, cat. exp. (Paris, musée du Louvre, juin 1961), Paris, Éditions des Musées nationaux, 1961, n° 32
-
Anonyme, French symbolist painters : Moreau, Puvis de Chavannes, Redon and their followers, cat.exp. (London, Hayward gallery, 7 June-23 July 1972, Liverpool, Walker art gallery, 9 August-17 September 1972], Londres, Arts Council of Great Britain, 1972, n° 145
-
Ebbinge-Wubben, Johan Conrad ; Hammacher-Van Den Brande, Renilde, Le Symbolisme en Europe, cat. exp. (Exposition itinérante 1975-1976), Paris, Réunion des musées nationaux, 1976, n° 140
-
Lacambre, Geneviève, Gustave Moreau 1826-1898, cat. exp. (Paris, Grand Palais 29/09/1998 au 04/01/1999 ; Chicago, The Art Institute 13/02/1999 au 25/04/1999 ; New-York, Metropolitan museum, 24/05/1999 au 22/08/1999), Galatée", Paris, Réunion des musées nationaux, 1998, p. 169, n° 82
-
Madeline, Laurence, Odilon Redon, le ciel, la terre, la mer, cat. exp. (Saint-Denis de la Réunion, Musée Léon Dierx, du 12 octobre 2007 au 13 janvier 2008), Paris, Réunion des Musées nationaux, 2007, ill. 19, p. 50 (reprod. coul.); p. 51
-
Boëll, Denis-Michel ; Donnadieu, Marc ; Haudiquet, Annette, Né(e)s de l’écume et des rêves : les artistes et la mer, cat. exp. (Le Havre, Musée d’art moderne André Malraux, du 5 mai au 9 septembre 2018), Le Havre, MuMa, 2018, fig. 11, p. 29 ; p. 31 (reprod. coul.) ; p. 33
Do you have a question where you have additional knowledge about this work? You can write to us to suggest improvements to the file.
Make a suggestion