La Danse
Jean-Baptiste Carpeaux
(1827 -
1875)
Rez-de-chaussée,
Allée centrale des sculptures
Artwork location
In 1863, Charles Garnier, the architect of the new Paris Opera, commissioned four sculpted groups by four artists who had won the Grand Prix de Rome to decorate the facade of the building. Carpeaux was to cover the theme of dance. Over a three-year period, he produced a variety of sketches and models before conceiving this turning farandole of women encircling the spirit of dance. The sculptor's main concern was to convey the feeling of movement, and this he achieved through a dual momentum of circular and vertical motion. The leaping spirit dominates the group, urging on the circle of bacchantes, in unbalanced postures.
The public was shocked by the realism of the female nudes, which they judged unseemly; indeed, a bottle of ink was thrown against the sculpture and its removal was requested. However, the war of 1870, followed by the death of Carpeaux, put an end to the controversy.
The public was shocked by the realism of the female nudes, which they judged unseemly; indeed, a bottle of ink was thrown against the sculpture and its removal was requested. However, the war of 1870, followed by the death of Carpeaux, put an end to the controversy.
Artist(s)
auteur
Valenciennes, Nord (59) (France) 1827 - Courbevoie, Hauts-de-Seine (92) (France) 1875
exécutant
- praticien
Caudéran, Gironde (33) (France) 1836 - Levallois-Perret, Hauts-de-Seine (92) (France) 1875
exécutant
- praticien
La Selle-en-Luitré, Ille-et-Vilaine (35) (France) 1836 - Auteuil, Yvelines (78) (France) entre 1885 et 1886
exécutant
- praticien
exécutant
- praticien
Plérin, Côtes-d'Armor (22) (France) 1817 - Saint-Brieuc, Côtes-d'Armor (22) (France) 1867
Title(s)
titre principal : La Danse
titre principal : La Danse
Date
1869
Others accession number
Accession number
RF 2884
Description
groupe en pierre d'Echaillon
Dimensions
H. 420 ; L. 298 ; P. 145 cm; pds. 18000 kg. (trois assises superposées : 3,5 + 8,7 + 6 tonnes ; total : 18,2)
Designation
groupe relié
haut-relief
Place of conservation
musée d'Orsay
- 1865, acquis par le Service d'achat aux artistes vivants (arrêté du 16/08/1865). Commande du maréchal Vaillant pour l'Opéra (sujet non indiqué, 30 000 F). Charles Garnier avait choisi son ami pour le Génie couronnant la Danse amoureuse et la Danse bachique (rapport 05/12/1863). Carpeaux veut rivaliser avec le relief de son maître Rude à l'Arc de triomphe. 1er acompte le 20/08/1866 (7 000 F), 2ème le 25/01/1867 (7 000 F), ensuite avances de Ch. Garnier puis relais de la famille de Montfort.
- 1869, enlèvement demandé pour indécence, commande d'un autre groupe à Charles Gumery après refus de Carpeaux d'exécuter une nouvelle composition. La substitution n'a pas lieu (guerre 1870-71 puis décès des artistes). La Danse de Gumery est au musée d'Angers depuis 1885.
- jusqu'en 1964, à l'Opéra de Paris
- 1964, remplacé à l'Opéra par une copie de Paul Belmondo (Alger 1898 - Ivry-sur-Seine 1982)
- 1964, musée du Louvre, Paris (entré au pavillon de Flore en novembre)
- 1966, attribué au musée du Louvre, Paris (arrêté du 01/12/1966)
- 1969, restauré
- 1986, affecté au musée d'Orsay, Paris (entre le 21 et 25 juillet 1986)
Modality of acquisition
achat
Acquistion Date
1865
- La "Danse" de Carpeaux - musée d'Orsay - France, Paris, 1989
- Carpeaux (1827-1875), un sculpteur pour l'Empire - musée d'Orsay - France, Paris, 2014, n°93
General bibliography
-
Chesneau, Ernest, Le Statuaire J.-B. Carpeaux, sa vie, son oeuvre, A. Quantin, 1880, p.110-119, 221
-
Clément-Carpeaux, Louise, La Vérité sur l'oeuvre et la vie de J.-B. Carpeaux, Paris, Imprimerie de Dousset et Bigerelle, 1934, t.1, p.57, 186, 187, 220, 223, 264, 267, 333, 348, 354, 375, 379
-
Wagner, Anne Middleton, Jean-Baptiste Carpeaux, Sculptor of the Second Empire, New Haven, Yale University Press, 1986, p.209-256
-
Fromentin, Edouard-Désiré, Valentiana, "Jean-Baptiste Carpeaux : essai biographique", Valenciennes, [s.n.], 1997, p.132-136
-
Crosnier-Leconte, Marie-Laure, Charles Garnier - un architecte pour un empire, "Le Nouvel opéra", Paris, Beaux Arts de Paris les éditions, 2010, n°217
-
Griveau, Bruno, Charles Garnier : un architecte pour un Empire, Paris, Ecole nationale supérieure des Beaux-Arts, 2010, p.129-133
-
(dir.) Cogeval, Guy, Le Musée d'Orsay à 360 degrés, Paris, Skira ; Flammarion ; Musée d'Orsay, 2013, p. 100, texte de Laure de Margerie
-
Draper, James David ; Papet, Edouard, The Passions of Jean-Baptiste Carpeaux, The Metropolitan Museum of Art, 2014, p.150-155
-
Papet, Edouard ; Draper, James David, Carpeaux 1827-1875, un sculpteur pour l'Empire, Paris, Musée d'Orsay ; Gallimard, 2014, cat.93
-
Rivière, Anne ; Gaudichon, Bruno, Camille Claudel (1864-1943). Au miroir de l'art nouveau, Gallimard - La Piscine, 2014, fig.31
Exposition catalog
-
Claude Monet : an exhibition of paintings, cat. exp. (Londres, The Tate Gallery-The Arts Council of Great Britain, 1957), "Claude Monet : an exhibition of paintings", Londres, The Tate Gallery, 1957
-
Claude Monet : an exhibition of paintings, cat. exp. (Londres, The Tate Gallery-The Arts Council of Great Britain, septembre-novembre 1957), Londres, [s.n.], 1957
-
Cooper, Douglas, Claude Monet : an exhibition of paintings, cat. exp. (Londres, The Tate Gallery, 1957), Claude Monet in, Londres, The Arts Council of Great Britain, 1957
-
Richardson, John, Claude Monet : an exhibition of paintings, cat. exp. (Londres, The Tate Gallery-The Arts Council of Great Britain, 1957), [Monet] : Biographical Chronology in, Londres, The Arts Council of Great Britain, 1957
-
Margerie, Laure de ; Beretti, Michel, La "Danse" de Carpeaux, cat. exp. (Paris, musée d'Orsay, du 14/02/1989 au 14/05/1989 ; Valenciennes, musée des Beaux-Arts, du 26/05/1989 au 09/07/1989), Paris, Ed. de la Réunion des musées nationaux, 1989, n° 6
Summary catalog
-
Pingeot, Anne ; Le Normand-Romain, Antoinette ; Margerie, Laure de, Musée d'Orsay. Catalogue sommaire illustré des sculptures, Paris, Réunion des musées nationaux, 1986, p.84
Object type
Material and technique
Do you have a question where you have additional knowledge about this work? You can write to us to suggest improvements to the file.
Make a suggestion