La Femme à la cafetière
The model for this portrait has not been precisely identified but she was probably one of the employees at the Jas de Bouffan, the Cézannes' family home near Aix en Provence. Cézanne used few professional models, preferring to work with members of his family or people he knew well, probably because he felt shy and painted very slowly. Despite this proximity, Woman with a Coffeepot is a study of forms rather than character.
The main elements in the composition – the woman's body, the cup and the coffeepot – are painted in a highly simplified way in a strict arrangement of horizontal and vertical lines. This geometrical approach to volumes and the slant of the table represented from a higher angle than the objects standing on it herald Cubism.
Probably executed about 1895, the painting records the shift in Cézanne's art, twenty years after he had begun to move away from Impressionism. He wished to "treat nature through cylinders, spheres and cones" and has approached this portrait like a still life. Nevertheless, the model's work-roughened hands and plain but dignified face show the painter's sympathy for this "monumental icon of the simple life" (F. Cachin).
avec cadre H. 158 ; L. 124 cm
- 1904, dans la collection Ambroise Vollard, acheté conjointement par Ambroise Vollard et Bernheim-Jeune le 16 avril 1904
- collection Jos Hessel, Paris
- à partir de 1904, dans la collection Auguste Pellerin, Paris, acheté du précédent en juillet 1904
- jusqu'en 1956, dans la collection M. et Mme Jean-Victor Pellerin
- 1956, accepté par l'Etat à titre de don de M. et Mme Jean-Victor Pellerin pour le musée du Jeu de Paume (comité du 17/12/1956)
- 1956, attribué au musée du Louvre, Paris
- de 1956 à 1986, musée du Louvre, galerie du Jeu de Paume, Paris
- 1986, affecté au musée d'Orsay, Paris
- Cézanne - musée de l'Orangerie - France, Paris, 1936
- Exhibition of masters of French 19th century painting - New Burlington Galleries - Royaume-Uni, Londres, 1936
- Cézanne - Pavillon de Vendôme - France, Aix-en-Provence, 1956, n°44
- Vingt ans d'acquisitions au Musée du Louvre, 1947-1967 - musée de l'Orangerie - 1967-1968
- Cézanne dans les musées nationaux - musée de l'Orangerie - 1974
- Cézanne - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1995-1996
- Cézanne - Tate Gallery - Royaume-Uni, Londres, 1996
- Cézanne - Philadelphia Museum of Art - Etats-Unis, Philadelphie, 1996
- L'Impressionnisme et l'art moderne - palais de Toksu - Corée, République de, Séoul, 2000-2001
- Créativité. Exposition universelle de Shangaï - Pavillon France - Chine, Shanghai, 2010, p. 97, n° 7, repr.
- Le Grand Atelier du Midi. De Cézanne à Matisse - musée Granet - France, Aix-en-Provence, 2013
- Faces of Impressionism. Portraits from the Musée d'Orsay - Kimbell Art Museum - Etats-Unis, Fort Worth, 2014-2015
- Impressionisti dal Musée d'Orsay. Tête à tête - Complesso del Vittoriano - Italie, Rome, 2015-2016, n° 66, p. 125
- Portraits de Cézanne - musée d'Orsay - France, Paris, 2017
- Cézanne Portraits - National Portrait Gallery - Royaume-Uni, Londres, 2017-2018
- Cézanne Portraits - National Gallery of Art - Etats-Unis, Washington, 2018
- Le Cubisme - musée national d'art moderne - France, Paris, 2018-2019
- Impressionnisme : quelle modernité ? - Louvre Abu Dhabi - Emirats Arabes Unis, Abu Dhabi, 2022-2023
-
Rivière, Georges, Le Maître Paul Cézanne, Paris, H. Floury, 1923, p.215
-
Venturi, Lionello, Cézanne, son art, son oeuvre..., Paris, P. Rosenberg, 1936, n°574
-
Brion, Marcel, Paul Cézanne, Annecy-le-Vieux, Plantyn ; Delta ; Kluwer, 1974, p.50
-
Orienti, Sandra, Tout l'oeuvre peint de Cézanne, Paris, Flammarion, 1975, n°578
-
Rewald, John ; Feilchenfeldt, Walter ; Warman, Jayne, The Paintings of Paul Cézanne : a catalogue raisonné, New York, Harry N. Abrams, 1996, n°781
-
Armstrong, Carol, Cézanne's Gravity, New Haven and London, Yale University Press, 2018, fig.94, p.184-190
-
dir. Coutagne, Denis et Chédeville, François, Cézanne Jas de Bouffan, Lyon; Aix-en-Provence, éditions Fage et société Paul Cézanne, 2019, fig.212, p.222-223
-
Exhibition of Masters of French 19th Century Painting , cat. exp. (Londres, New Burlington, 1936), [s.n.], 1936, n° 92
-
Blanche, Jacques-Emile (pref.) ; Sterling, Charles ; Jamot, Paul, Cézanne, cat. exp. (Paris, musée de l'Orangerie, du 20 mai au 11 octobre 1936), Paris, musée de l’Orangerie, 1936, n° 86
-
Parrot, André ; Adhémar, Hélène ; Aulanier, Christiane ; Baticle, Jeannine ; Béguin, Sylvie, Vingt ans d'acquisitions au musée du Louvre 1947-1967, cat. exp. (Paris, musée de l'Orangerie, du 16/12/1967 au 03/1968), Paris, Réunion des musées nationaux, 1967, n° 406
-
Hoog, Michel ; Rufenacht, Simone ; Monnier, Geneviève, Cézanne dans les Musées Nationaux, cat. exp. (Paris, musée de l'Orangerie, du 20/07/1974 au 14/10/1974), Paris, Editions des Musées nationaux, 1974, n° 22
-
Mathieu, Caroline [dir.], L'Impressionnisme et l'art moderne, cat.exp. (2000), Séoul, GNC media ; Réunion des musées nationaux, 2000, p. 78
-
Buschhoff, Anne ; Herzogenrath, Wulf, Paula Modersohn-Becker und die Kunst in Paris um 1900 - Von Cézanne bis Picasso, cat. exp. (Brême, Kunsthalle Bremen, du 13 octobre 2007 au 24 février 2008), Münich, Hirmer, 2007, fig. 1, p. 106 (reprod. coul.)
-
Ely, Bruno ; Vial, Marie-Paule ; Grammont, Claudine ; Hergott, Fabrice ; Ocaña, Maria Teresa, Le grand Atelier du midi, cat. exp. (Marseille, musée des Beaux-Arts, du 13/06/2013 au 13/10/2013), Paris, Éditions de la Réunion des Musées Nationaux-Grand Palais, 2013, n° 117, p. 184 (reprod.)
-
Shackelford, George T. M. ; Rey, Xavier ; Cogeval, Guy ; Pludermacher, Isolde, Faces of impressionism : portraits from the Musée d’Orsay, cat. exp. (Fort Worth, Kimbell Art Museum, du 19 octobre 2014 au 25 janvier 2015), Fort Worth, Kimbell Art Museum, 2014, cat. 52, p. 1 ; p. 160 ; pp. 190-192 ; p. 191
-
Danchz, Alex, Cézanne-Portraits, cat. exp. (Paris, musée d'Orsay, 13 Juin-24 Septembre 2017), Paris, Gallimard, 2017, n° 48, p. 180-183 ; p. 274
-
Elderfield, John ; Morton, Marie ; Rey, Xavier, Cézanne portraits cat.exp. (London, National portrait gallery, du 13/06/2017 au 24/09/2017 ; Washington, National gallery of art, 25/03/2018 au 01/07/2018), Londres, National Portrait Gallery, 2017, n° 17.2, p. 157-163 ; p. 252
-
Léal, Brigitte ; Briend, Christian ; Coulondre, Ariane, Le cubisme, cat. exp. (Paris, Centre Pompidou, du 17/10/20218 au 25/02/2019 ; Bâle, Kunstmuseum Basel,du 30/03/2019 au 4/08/2019), Paris, Centre Pompidou, 2019, p. 20 (reprod. coul.) ; p. 308 (cartel technique)
-
Gesko, Judith, Cézanne to Malevich. Arcadia to Abstraction, cat. exp. (Budapest, Musée des Beaux-Arts, du 28 octobre 2021 au 13 février 2022), Budapest, Musée des Beaux-Arts, 2021, fig. 6, p. 48 ; p. 49 (reprod. coul.)
-
Compin, Isabelle ; Roquebert, Anne, Catalogue sommaire illustré des peintures du Musée du Louvre et du Musée d'Orsay, Paris, Réunion des musées nationaux, 1986, vol.3, p.115
-
Compin, Isabelle [coordination] ; Lacambre, Geneviève [coordination] ; Roquebert, Anne, Musée d'Orsay. Catalogue sommaire illustré des peintures, Paris, Réunion des musées nationaux, 1990, vol.1, p.110
Do you have a question where you have additional knowledge about this work? You can write to us to suggest improvements to the file.
Make a suggestion