La Nature se dévoilant
The statue was commissioned in 1889 to decorate the new medical school in Bordeaux. A young woman, the allegory of nature, is slowly lifting the veils she is wrapped in. When he had finished the first version in white marble for the school, Barrias designed a second statue in polychrome, for the ceremonial staircase of the Conservatoire des Arts et Métiers, in Paris. He used marble and onyx from the newly reopened quarries in Algeria.
Carefully carved to enhance the decorative qualities of the materials, the various parts of the statue play on the veins in the ribboned onyx for the veil, the mottled effect of the red marble for the robe, the preciousness of lapis lazuli for the eyes and malachite for the scarab and coral for the mouth and lips.
The overall effect is surprisingly rich. The work belongs to a major revival of polychrome sculpture launched by archaeological discoveries and illustrated fifty years earlier by Cordier. The statue was very popular and many copies were made.
Sur la plinthe de la terrasse à droite : J.CANTINI / MARBRES & ONYX / MARSEILLE
- 1895, achat après commande (arrêté du 25/07/1895 ; commandé pour l'escalier d'honneur du Conservatoire des Arts et Métiers)
- 1903, 4 avril, attribué au musée du Luxembourg (en échange le Conservatoire reçut l'Isis d'Allar)
- 1904, départ du dépôt des marbres et entrée effective au musée du Luxembourg
- 1931, au Dépôt des marbres
- placé au Conservatoire des Arts et Métiers
- jusqu'en 1986, au Conservatoire des Arts et Métiers
- 1986, attribué au musée d'Orsay
- Salon de la Société des artistes français - palais des Champs Elysées - France, Paris, 1899, n° 3186
- Exposition Universelle - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1900, n° 26
- La sculpture française au XIXe siècle - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1986
- 1900 - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 2000
- En couleurs, la sculpture polychrome en France 1850-1910 - musée d'Orsay - France, Paris, 2018, n°50
-
Horner, Nadège, Répertoire sommaire des sculptures polychromes de la 2e moitié du XIXe siècle conservées dans les collections publiques françaises ; En couleurs, la sculpture polychrome en France, 1850-1910, Paris, Hazan - Musée d'Orsay, 2018, p.188
-
Pingeot, Anne ; Durey, Philippe ; Le Normand-Romain, Antoinette, La Sculpture française au XIXème siècle, cat. Exp. (Paris, musée d'Orsay, 1986), Paris, Réunion des musées nationaux, 1986, n° 84
-
Thiébaut, Philippe, Exposition 1900, cat. exp. (Paris, Galeries nationales du Grand Palais, du 14 mars au 26 juin 2000), Paris, Réunion des musées nationaux, 2000, n° 260
-
Collignon, Max, La Revue de l'art ancien et moderne, "Une Statue polychrome de M. Ernest Barrias", Paris, [s.n.], 1899, reproduit hors texte en héliogravure entre les p. 196-197
-
Pingeot, Anne ; Le Normand-Romain, Antoinette ; Margerie, Laure de, Musée d'Orsay. Catalogue sommaire illustré des sculptures, Paris, Réunion des musées nationaux, 1986, p.38
Do you have a question where you have additional knowledge about this work? You can write to us to suggest improvements to the file.
Make a suggestion