Lamentation d'Orphée
Orpheus, the poet and musician of Greek legends, could charm gods, humans and animals with his singing. Inconsolable after the death of his wife Eurydice, he persuaded the gods of the Underworld to give her up, but they set one condition: he must not look at her before they left the Underworld. Orpheus could not resist Eurydice's appeal and turned round, only to see her disappear forever. The huge rock behind him no doubt hides the way to the Underworld.
By evoking the myth of the poet, whom his art led into mysteries usually forbidden to humans, Séon reduced the elements of his composition to a minimum, privileging idea over form. His landscape is desolate, bare of all vegetation, far removed from the colourful countryside of the island of Bréhat which inspired him. Whereas the pink-tinged setting is painted in flat areas of colour, the prostrate figure of the hero is the only part of the composition rendered with modelling, particularly the numerous folds of the blue cloth draped over Orpheus' legs.
avec cadre H. 104,7 ; L. 148,5 cm
- jusqu'en 1917, dans la collection Fleury Gromollard
- 1917, accepté par l'Etat à titre de don de Fleury Gromollard, neveu et héritier de l'artiste, au Musée du Luxembourg
- de 1917 à 1932, musée du Luxembourg, Paris
- de 1932 à 1934, Dépôt de l'Etat, Paris
- de 1934 à 1971, légation de France, Addis-Abeba
- de 1971 à 1973, Mobilier national, Paris
- 1973, attribué au musée du Louvre, Paris
- 1977, affecté au musée d'Orsay, Paris
- Salon de la Société nationale des beaux-arts - palais du Champ-de-Mars - France, Paris, 1896, n° 1139
- Sixième Salon de la Rose+Croix - galerie Georges Petit - France, Paris, 1897, n° 169
- Salon de la société lyonnaise des Beaux-Arts - Pavillon de Bellecour - France, Lyon, 1898, n° 626
- Alexandre Séon - galerie Georges Petit - France, Paris, 1901, n° 3
- French symbolist painters : Moreau, Puvis de Chavannes, Redon and their followers - Hayward Gallery - Royaume-Uni, Londres, 1972
- French symbolist painters : Moreau, Puvis de Chavannes, Redon and their followers - Walker Art Gallery - Royaume-Uni, Liverpool, 1972
- El Simbolismo en la pintura francesa - Museo Español de Arte Contemporaneo - Espagne, Madrid, 1972
- Le Symbolisme en Europe - Museum Boijmans Van Beuningen - Pays-Bas, Rotterdam, 1975-1976
- Le Symbolisme en Europe - musées royaux des Beaux-Arts - Belgique, Bruxelles, 1976
- Le Symbolisme en Europe - Staatliche Kunsthalle - Allemagne, Baden-Baden, 1976
- Le Symbolisme en Europe - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1976
- Théorie et pratique du paysage de Corot à Bonnard - palais de Tokyo - musée d'Art et d'Essai - France, Paris, 1979, s.n.
- Musiciennes du silence - musée Hébert - France, Paris, 1982
- Da Puvis de Chavannes a Matisse e Picasso. Verso l'Arte Moderna - Palazzo Grassi - Italie, Venise, 2002
- Des amitiés modernes - musée d'Art et d'Industrie André Diligent - La Piscine - France, Roubaix, 2003
- El canto del cisne. Pinturas académicas del Salón de Paris. Colecciones Musée d'Orsay - Fundación Mapfre - Espagne, Madrid, 2015
- Alexandre Séon, la Beauté idéale - musée des Beaux-Arts - France, Quimper, 2015
- Alexandre Séon, la Beauté idéale - musée des Beaux-Arts et d'Histoire naturelle - France, Valence, 2015-2016
- Mystical Symbolism: The Salon de la Rose+Croix in Paris, 1892-1897 - The Solomon R. Guggenheim Museum - Etats-Unis, New York, 2017
- Mystical Symbolism: The Salon de la Rose+Croix in Paris, 1892-1897 - Peggy Guggenheim Collection - Italie, Venise, 2017-2018
-
Vincent, Madeleine, Peinture lyonnaise : du XVIe au XXe siècle, Lyon, A. Guillot, 1980, s.p.
-
Rosenblum, Robert, Les Peintures du Musée d'Orsay, Paris, Nathan, 1989, p. 551
-
Anonyme, Simbolismo en la pintura francesa, cat. exp., 1972, n° 261 (reprod.)
-
Anonyme, French symbolist painters : Moreau, Puvis de Chavannes, Redon and their followers, cat.exp. (London, Hayward gallery, 7 June-23 July 1972, Liverpool, Walker art gallery, 9 August-17 September 1972], Londres, Arts Council of Great Britain, 1972, n° 326 (reprod.)
-
Ebbinge-Wubben, Johan Conrad ; Hammacher-Van Den Brande, Renilde, Le Symbolisme en Europe, cat. exp. (Exposition itinérante 1975-1976), Paris, Réunion des musées nationaux, 1976, n° 218 (reprod.)
-
Julia, Isabelle, Musiciennes du silence, cat. exp. (Paris, musée Hébert, du 19 mai au 04 octobre 1982), Paris, Réunion des musées nationaux, 1982, n° 69 (reprod.)
-
Lemoine, Serge, De Puvis de Chavannes à Matisse et Picasso : vers l'art moderne, cat. exp. (Venise, Palazzo Grassi, février-juin 2002), Paris, Flammarion, 2002, n° 91 (reprod.)
-
Gaudichon, Bruno ; Lobstein, Dominique ; Rivière, Anne ; Héran, Emmanuelle, Des amitiés modernes, de Rodin à Matisse : Carolus-Duran et la Société nationale des beaux-arts, 1890-1905, cat.exp. (Roubaix, La Piscine-musée d'Art et d'Industrie André-Diligent, 9 mars-9 juin 2003), Paris, Éditions d'art Somogy, 2003, n° 51
-
Cogeval, Guy ; Burillo, Pablo Jiménez ; Fabre, Côme ; Guégan, Stéphane , El canto del cisne : pinturas académicas del Salón de París : colecciones Musée d'Orsay, cat.exp. (Madrid, Fundación Mapfre, 14 de febrero-3 de mayo de 2015, Madrid, Musée d'Orsay ; Fundacion Mapfre, 2015, p. 242-243
-
Jumeau-Lafond, Jean-David ; Ambroise, Guillaume ; Durand, Delphine ; Beauffet, Jacques, Alexandre Séon (1855-1917). La Beauté idéale, cat. exp. (Quimper, musée des Beaux-Arts, du 19/06/2015 au 28/092015 ; Valence, musée d'Art et d'Archélogie, du 08/11/2015 au 28/02/2016), Cinisello Balsamo, Silvana Editoriale, 2015, cat. 89, p. 88 ; p. 172 ; p. 230 ; p. 231 (reprod. coul.) ; pp. 232-236
-
Greene, Vivien, Mystical symbolism : the Salon de la Rose Croix in Paris, 1892-1897, cat. exp. (New York, Solomon R. Guggenheim Museum, du 30/06/2017 au 04/10/2027, Venise, Peggy Guggenheim Collection, du 28/10/2017 au 07/01/2018), New York, Guggenheim Museum Publications, 2017, p. 22 ; pp. 33-34 ; p. 92 ; p. 95 (reprod. coul.)
-
Compin, Isabelle ; Roquebert, Anne, Catalogue sommaire illustré des peintures du Musée du Louvre et du Musée d'Orsay, Paris, Réunion des musées nationaux, 1986, vol.4, p.209
-
Compin, Isabelle [coordination] ; Lacambre, Geneviève [coordination] ; Roquebert, Anne, Musée d'Orsay. Catalogue sommaire illustré des peintures, Paris, Réunion des musées nationaux, 1990, vol.2, p.420
Do you have a question where you have additional knowledge about this work? You can write to us to suggest improvements to the file.
Make a suggestion