Le Fifre
Edouard Manet
(1832 -
1883)
Rez-de-chaussée,
Salle 14
Artwork location
Manet, who found in a Spanish manner and subject matter an outlet for his own talent, did not visit Spain and the Prado Museum until 1865. He was particularly impressed by Velasquez's Pablo de Valladolid and told his friend Fantin-Latour: "[It is] the most astonishing piece of painting ever done... the background disappears: it is air which surrounds the fellow, dressed all in black and full of life".
When he returned to Paris, Manet applied these principles to a contemporary subject. An ordinary, nameless child from the band is therefore treated like a Spanish grandee. Not only does Manet upset established hierarchies of representation, but he also uses daringly simplified language: solid areas of colour, very obvious in the black parts, a few modelling effects for the flesh and the instrument case, and thick streaks of white which underline the folds of the fabric. The palette is narrow, with the faintest borderline between the horizontal plane of ground and the vertical plane of the background, painted in a fairly uniform grey and utterly plain.
The work, rejected by the jury of the Salon of 1866, is one of those which fired Emile Zola's enthusiasm for Manet. In the truthfulness of the approach and manner, the writer detected a truly modern feeling.
Manet Dossier
When he returned to Paris, Manet applied these principles to a contemporary subject. An ordinary, nameless child from the band is therefore treated like a Spanish grandee. Not only does Manet upset established hierarchies of representation, but he also uses daringly simplified language: solid areas of colour, very obvious in the black parts, a few modelling effects for the flesh and the instrument case, and thick streaks of white which underline the folds of the fabric. The palette is narrow, with the faintest borderline between the horizontal plane of ground and the vertical plane of the background, painted in a fairly uniform grey and utterly plain.
The work, rejected by the jury of the Salon of 1866, is one of those which fired Emile Zola's enthusiasm for Manet. In the truthfulness of the approach and manner, the writer detected a truly modern feeling.
Manet Dossier
Artist(s)
Title(s)
titre principal : Le Fifre
titre principal : Le Fifre
Date
1866
[Refusé au Salon de 1866.]
Others accession number
Accession number
RF 1992
Description
huile sur toile
Dimensions
H. 160,5 ; L. 97,0 cm.
avec cadre H. 198,5 ; L. 135,5 cm
avec cadre H. 198,5 ; L. 135,5 cm
Designation
tableau
Inscription(s)
S.b.d. : Manet
Place of conservation
musée d'Orsay
- de 1872 à 1873, dans la collection Durand-Ruel, acquis de l'artiste
- de 1873 à 1893, dans la collection Jean-Baptiste Faure
- de 1893 à 1894, dans la collection Durand-Ruel
- de 1894 à 1911, dans la collection du comte Isaac de Camondo, Paris
- 1911, accepté par l'Etat à titre de legs du comte Isaac de Camondo aux Musées nationaux pour le Musée du Louvre (comité du 27/04/1911, conseil du 08/05/1911, arrêté du 23/11/1911)
- 1911, attribué au musée du Louvre, Paris
- de 1911 à 1947, musée du Louvre, Paris (exposé à partir de 1914)
- de 1947 à 1986, musée du Louvre, galerie du Jeu de Paume, Paris
- 1986, affecté au musée d'Orsay, Paris
Modality of acquisition
legs
Acquistion Date
1911
- Tableaux de M. Edouard Manet - Exposition Universelle, pavillon Manet - France, Paris, 1867, n°11
- Exposition des oeuvres de Edouard Manet - Ecole nationale supérieure des Beaux-Arts - France, Paris, 1884, n°33
- Works in Oil and Pastel by the Impressionists of Paris - National Academy of Design - Etats-Unis, New York, 1886, n°22
- Exposition Universelle - Champ-de-Mars - France, Paris, 1889, n°485
- Exposition Manet, 1832-1887 - musée de l'Orangerie - France, Paris, 1932
- Chefs-d'oeuvre de la peinture - musée du Louvre - France, Paris, 1945, n°31
- Hommage à Manet - musée de l'Orangerie - France, Paris, 1952
- Emile Zola : exposition organisée pour le cinquantième anniversaire de sa mort - Bibliothèque nationale de France - France, Paris, 1952-1953
- Les tableaux impressionnistes des Musées français - musée de l'Ermitage - Russie, Fédération de, Saint-Pétersbourg, 1971
- Francuzskaja zivopis vtoroj poloviny XIX - nacala XX veka - proizvedenija impressionistov iz Muzeev Francii - The Pushkin State Museum of Fine Arts - Russie, Fédération de, Moscou, 1971
- Manet, 1832-1883 - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1983, n°93
- Manet, 1832-1883 - Metropolitan Museum of Art - Etats-Unis, New York, 1983, n°93
- Le Japonisme - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1988
- Le Japonisme - National Museum of Western Art - Japon, Tokyo, 1988
- Impressionnisme : les origines, 1859-1869 - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1994
- The origins of Impressionism - Metropolitan Museum of Art - Etats-Unis, New York, 1994-1995
- De Manet à Gauguin. Impressionnisme et post-impressionnisme dans les collections du musée d'Orsay - musée national - Pologne, Varsovie, 2001
- De Manet à Gauguin. Impressionnisme et post-impressionnisme dans les collections du musée d'Orsay - Muzeum Narodowyn w Poznaniu - Pologne, Poznan, 2001
- Od Maneta do Gauguina. Impresjonisci i postimpresjonisci z Musée d`Orsay - Muzeum Narodowyn w Krakowie - Pologne, Cracovie, 2001
- Manet-Velàzquez : la manière espagnole au XIXe siècle - musée d'Orsay - France, Paris, 2002-2003
- Manet en el Prado - Museo Nacional del Prado - Espagne, Madrid, 2003-2004
- Impressionism. Treasures from the National Collection of France - musée national de Chine - Chine, Pékin, 2004, n°4
- Impressionism. Treasures from the National Collection of France - Shanghai Museum of Art - Chine, Shanghai, 2004-2005, n°4
- Impressionism. Treasures from the National Collection of France - Hong Kong Museum of Art - Chine, Hong Kong, 2005, n°4
- De Millet à Bonnard. La création picturale dans les collections du musée d'Orsay (1848-1914) - Hangaram Art Museum - Corée, République de, Séoul, 2007
- Impresionismo : Un nuevo Renacimiento - Fundación Mapfre - Espagne, Madrid, 2010
- Birth of Impressionism. Masterpieces from the Musée d'Orsay - Fine Arts Museums of San Francisco - Etats-Unis, San Francisco, 2010
- Birth of Impressionism. Masterpieces from the Musée d'Orsay - Frist Center for Visual Arts - Etats-Unis, Nashville, 2010-2011
- Manet, inventeur du Moderne - musée d'Orsay - France, Paris, 2011
- Impressionismo. Paris e a modernidade. Obras-primas Musée d'Orsay - Centro Cultural Banco do Brasil - Brésil, Săo Paulo, 2012
- Impressionismo. Paris e a modernidade. Obras-primas Musée d'Orsay - Centro cultural Banco do Brasil - Brésil, Rio de Janeiro, 2012-2013
- Manet : ritorno a Venezia - Palazzo Ducale - Italie, Venise, 2013
- Naissance de l'impressionnisme - National Art Center - Japon, Tokyo, 2014
- Manet e la Parigi moderna - Palazzo Reale - Italie, Milan, 2017
- Collections d'Orsay et de l'Orangerie à Abou Dhabi 2017-2018 - Louvre Abu Dhabi - Emirats Arabes Unis, Abu Dhabi, 2017-2018
General bibliography
-
Jamot, Paul, La Collection Camondo au Musée du Louvre, les peintures et les dessins, Paris, La Gazette des Beaux-Arts, 1914, p.13-14, 24, ill. p.23
-
Jamot, Paul ; Wildenstein, Georges ; Bataille, Marie-Louise, Manet, catalogue critique, Paris, Imprimerie Léon Masotte, 1932, n°126
-
Tabarant, Adolphe, Manet et ses oeuvres, Paris, Gallimard, 1947, n°117
-
Orienti, Sandra, Tout l'oeuvre peint d'Édouard Manet, Paris, Flammarion, 1970, n°104
-
Rouart, Denis ; Wildenstein, Daniel, Edouard Manet. Catalogue raisonné. Tome I. Peintures, Lausanne/Paris, La Bibliothèque des arts, 1975, n°113
-
Husslein-Arco, Agnes, Wien-Paris. Van Gogh, Cézanne und Österreichs Moderne 1880-1960, [Ausstellung, Belvedere, Wien, 3. Oktober 2007 bis 13. Januar 2008], Vienne, Belvedere, 2007, p. 207
Exposition catalog
-
Valéry, Paul (préf.) ; Jamot, Paul (préf.) ; Sterling, Charles, Exposition Manet 1832-1883, cat. exp. (Paris, musée de l'Orangerie, 1932), Paris, Edition des musées nationaux, 1932, n° 23
-
Adhémar, Jean (préf.) ; Cain, Julien (préf.) ; Thomas, Marcel, Emile Zola : exposition organisée pour le cinquantième anniversaire de sa mort, cat. exp. (Paris, Bibliothèque Nationale, du 12/12/1952 au 01/03/1953), Paris, Bibliothèque Nationale, 1952, Notice 88
-
Anonyme, Manet : 1832-1883, cat. exp. (Paris, Galeries nationales du Grand Palais, 22 avril-1er août 1983, New York, Metropolitan museum of art, 10 septembre-27 novembre 1983), Paris, Réunion des musées nationaux, 1983, n°93
-
Lacambre, Geneviève, Le Japonisme, cat. exp. (Paris, Galeries nationales du Grand Palais, 17 mai-15 août 1988, Tokyo, Musée national d'art occidental, 25 septembre-11 décembre 1988), Paris, Réunion des musées nationaux, 1988, n° 179
-
Impressionnisme : Les origines (1859-1869), cat. exp. (Paris ; New York, 1994-95), [s.n.], 1994, n° 102
-
Mena Marqués, Manuela B., Manet en el Prado, cat. exp. (Madrid, Museo nacional del Prado, 13 décembre 2003 - 11 janvier 2004), El ferrocarril , Madrid, Museo nacional del Prado, 2003, n° 69
-
Mathieu, Caroline ; Georgel, Chantal ; Lobstein, Dominique ; [et.al], De Millet à Bonnard : la création picturale dans les collections du Musée d'Orsay (1848-1914), cat.exp. (Séoul, 2007), Paris, Musée d'Orsay, 2007, p. 30
-
Guégan, Stéphane [sous la direction de] ; Burham, Helen ; Cahn, Isabelle ; Des Cars, Laurence ; Cogeval, Guy ; Cachin, Françoise, Manet. Inventeur du moderne., cat. exp. (Paris, musée d'Orsay, du 05 avril au 17 juillet 2011), Paris, Gallimard, 2011, n° 80
-
Schwander, Martin ; Keller, Sam, Edgar Degas. The late work, cat. exp. (Bâle, fondation Beyeler, du 30 septembre 2012 au 27 janvier 2013), Bâle, Fondation Beyeler, 2012, fig. 4, pp. 233-235 (reprod. coul.)
-
Cogeval, Guy ; Guégan, Stéphane ; Cahn, Isabelle ; Calasso, Roberto ; Pludermacher, Isolde, Manet. Ritorno a Venezia, cat. exp. (Venise, Palazzo Ducale, du 24 avril au 18 août 2013), Milan, Skira, 2013, cat. 44, p. 136, p. 137 (reprod. coul.)
-
Cogeval, Guy, Manet e la Parigi Moderna, cat. exp. (Milan, Palazzo Reale, du 8 mars au 2 juillet 2017), Milan, Skira, 2017, cat. 15, pp. 92-93 (reprod. coul.) ; p; 216 (cartel technique)
-
Delapierre, Emmanuelle ; Georget, Luc ; Hémery, Axel, Théodule Ribot, 1823-1891 : une délicieuse obscurité, cat. exp. (Toulouse, musée des Augustins, 16/10/2021 au 10/01/2022 ; Marseille, musée des Beaux-Arts, 10/02/2022 au 15/05/2022 ; Caen, musée des Beaux-Arts, 11/06/2022 au 02/10/2022), Paris, Lienart, 2021, fig. 20, p. 49 (reprod. coul.)
Summary catalog
-
Compin, Isabelle ; Roquebert, Anne, Catalogue sommaire illustré des peintures du Musée du Louvre et du Musée d'Orsay, Paris, Réunion des musées nationaux, 1986, vol.4, p.69
-
Compin, Isabelle [coordination] ; Lacambre, Geneviève [coordination] ; Roquebert, Anne, Musée d'Orsay. Catalogue sommaire illustré des peintures, Paris, Réunion des musées nationaux, 1990, vol.2, p.297
Do you have a question where you have additional knowledge about this work? You can write to us to suggest improvements to the file.
Make a suggestion