Le Salon aux trois lampes, rue Saint-Florentin
From 1893, Vuillard entered into close, daily contact with Thadée Natanson, the editor in chief of La Revue blanche, and his wife Misia. The painter was a regular visitor to the couple's apartment in the rue Saint-Florentin, near the place de la Concorde.
Here the sitting room is characterised by its surfeit of decoration. The walls, covered with intrusive, patterned wallpaper, provide a geometric frame to the room. To the right stands the grand piano of Misia, an excellent musician. An oil lamp with a yellow shade stands on top of the piano, which is covered with a coloured shawl. Two more lamps are harmoniously arranged around the room. These three sources of light give the painting its title.
The choice of diffused lighting endows the scene with a poetic dimension, and renders the decoration as intensely present as the characters. The absence of a hierarchy between objects and living beings is typical of the Nabi aesthetic, and in particular of Vuillard's style. The artist liked to paint confined, stifling interiors, as if reflecting internal tensions. In this ambiguous space, very much like a theatre set, the protagonists pose informally. On the left, Misia, seated near the table, is flicking through an album. Her husband, on the right, is reading a book. The playwright Romain Coolus, contributor to the Revue blanche, sits in a Thonet rocking chair in the centre. They seem a peaceful trio, but around these immobile figures, absorbed in their own little worlds, the coloured flickering of the wallpaper together with the carpet and the curtains, animate this scene of shadows and ghostly apparitions.
avec cadre H. 91,5 ; L. 126,8 cm
- 1899, acquis de l'artiste par Bernheim-Jeune, Paris (n° de stock 10101, 23 décembre 1899, 700 francs)
- Josse Bernheim, Paris
- 1949, collection Gustave Zumsteg, Zurich
- 1992, Londres, Christie's, Vente Impressionist and Modern Paintings and Watercolours, 30 novembre 1992, n° 20
- jusqu'en 2007, dans la collection Philippe Meyer
- 2000, accepté par l'Etat à titre de donation sous réserve d'usufruit de M. Philippe Meyer (comité du 22/06/2000, conseil du 28/06/2000, arrêté du 21/09/2000)
- 2000, attribué au musée d'Orsay, Paris (inscrit sur l'inventaire des peintures du Louvre)
- 2007, musée d'Orsay, Paris (renonciation à l'usufruit)
- Siebenten Kunstausstellung der Berliner Secession - Kantstrasse 12 - Allemagne, Berlin, 1903, n° 200
- Oeuvres de Vuillard de 1890 à 1910 - galerie Bernheim-Jeune - France, Paris, 1938, n° 2
- Edouard Vuillard (1868-1940), Charles Hug - Kunsthalle Basel - Suisse, Bâle, 1949
- Die Maler Der Revue Blanche, Toulouse-Lautrec und die Nabis, Bonnard, Vuillard, Vallotton, Denis, Roussel, Roussel, Ranson, Sérusier, Maillol - Kunsthalle Bern - Suisse, Berne, 1951, n° 181
- Oeuvres choisies du XXe siècle - galerie Max Kaganovitch - France, Paris, 1951, n° 53
- Rythmes et couleurs - musée cantonal des Beaux-Arts - Suisse, Lausanne, 1952, hors catalogue
- Bonnard, Vuillard et les Nabis 1888-1903 - musée national d'art moderne - France, Paris, 1955
- Exposition Universelle. Cinquante ans d'art moderne - palais des Beaux-Arts - Belgique, Bruxelles, 1958, n° 339
- De Géricault à Matisse. Chefs-d'oeuvre franaçais des collections suisses - Petit Palais - Musée des Beaux-Arts de la Ville de Paris - France, Paris, 1959
- Vuillard et son Kodak - galerie d'art L'Oeil - France, Paris, 1963, n° 8
- Chefs-d'oeuvre des collections suisses de Manet à Picasso - palais de Beaulieu - Suisse, Lausanne, 1964
- Autour de la Revue blanche - galerie Maeght - France, Paris, 1966, n° 51
- Chefs-d'oeuvre des collections suisses de Manet à Picasso - musée de l'Orangerie - France, Paris, 1967
- Edouard Vuillard - K. X. Roussel - Haus der Kunst - Allemagne, Munich, 1968
- Edouard Vuillard - K. X. Roussel - musée de l'Orangerie - France, Paris, 1968
- Edouard Vuillard 1868-1940 - Art Gallery of Ontario - Canada, Toronto, 1971, n° VI
- Edouard Vuillard 1868-1940 - The California Palace of the Legion of Honor - Etats-Unis, San Francisco, 1971, n° VI
- Edouard Vuillard, Retrospective, 1868-1940 - The Art Institute of Chicago - Etats-Unis, Chicago, 1972, n° VI
- La Revue Blanche. Paris in the Days of Post-Impressionism and Symbolism - Wildenstein & Co - Etats-Unis, New York, 1983, p. 88
- The Intimate Interiors of Edouard Vuillard - Museum of Fine Arts - Etats-Unis, Houston, 1989-1990, n° 90
- The Intimate Interiors of Edouard Vuillard - The Phillips Collection - Etats-Unis, Washington, 1990, n° 90
- The Intimate Interiors of Edouard Vuillard - Brooklyn Museum - Etats-Unis, New York, 1990, n° 90
- Nabis. Bonnard, Vuillard, Maurice Denis, Vallotton... (1888-1900) - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1993-1994
- Passions privées : Art moderne et contemporain dans les collections particulières en France - musée d'Art moderne de la Ville de Paris - France, Paris, 1995-1996, n° 29
- De Cézanne à Giacometti. Une grande donation aux Musées de France - musée d'Orsay - France, Paris, 2000
- Edouard Vuillard - National Gallery of Art - Etats-Unis, Washington, 2003
- Édouard Vuillard, maître du post-impressionnisme - musée des beaux-arts - Canada, Montréal, 2003, n° 156
- Edouard Vuillard - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 2003-2004
- Edouard Vuillard - Royal Academy of Arts - Royaume-Uni, Londres, 2004
- Temps d'harmonie : paradis d'artistes au XIXe siècle - City museum - Japon, Kobe, 2006
- Temps d'harmonie : paradis d'artistes au XIXe siècle - Metropolitan Art Museum - Japon, Tokyo, 2007
- La Rivoluzione dello sguardo. Capolavori impressionisti e post-impressionisti dal Musée d'Orsay - Museo d'Arte Moderna e Contemporanea di Trento e Rovereto - Italie, Rovereto, 2011
- Debussy, la musique et les arts - musée de l'Orangerie - France, Paris, 2012
- Misia, Reine de Paris - musée d'Orsay - France, Paris, 2012
- Misia, Reine de Paris - musée Bonnard - France, Le Cannet, 2012-2013
- Olga Boznanska (1865-1940) - Muzeum Narodowyn w Krakowie - Pologne, Cracovie, 2014-2015, n° 103, p. 192 (reprod. coul.)
- Olga Boznanska (1865-1940) - musée national - Pologne, Varsovie, 2015, n° 103, p. 192 (reprod. coul.)
- Scènes de la vie impressionniste - musée des Beaux-Arts - France, Rouen, 2016
-
Théodore, Konstrevy, "Edouard Vuillard", Stockholm, [s.n.], 1938, ill. p. 129
-
Dorival, Bernard, Les Peintres du vingtième siècle. Vol. 1. Nabis, fauves, cubiste, Paris, P. Tisné, 1957, p. 121, ill.
-
Salomon, Jacques, Vuillard admiré, Paris, La Bibliothèque des Arts, 1961, p. 60, ill.
-
Jalard, Michel-Claude, Le Post-Impressionnisme, Lausanne, Rencontre, 1966, p. 203
-
Salomon, Jacques, Vuillard, Paris, Gallimard, 1968, p. 78, ill.
-
Jaffé, Hans Ludwig C. [sous la direction de], Vingt mille ans de peinture dans le monde, des cavernes à notre temps, une histoire de la peinture, Paris, Cercle d'art, 1969, p. 309, ill.
-
Preston, Stuart, Edouard Vuillard, New York, Harry N. Abrams, 1971, p. 104, ill. p° 105
-
Gold, Arthur ; Fizdale, Robert, Misia : the life of Misia Sert, New York, A. A. Knopf, 1980, p. 39-40
-
Ciaffa, Patricia, The Portraits of Edouard Vuillard, Ann Arbor, Columbia University, 1985, p. 219, fig. 95
-
Warnod, Janine, Vuillard, Paris, Flammarion, 1988, p. 26
-
Hahnloser-Ingold, Margrit, Vuillard, "Vuillard dans les collections suisses" : [exposition, 1990], Paris, Flammarion, 1990, p. 204
-
Bernier, Georges, La Revue blanche, Paris, Hazan, 1991, p. 46-47, ill.
-
Cogeval, Guy, Vuillard. Le temps détourné, Paris, Gallimard, 1993, p. 59
-
Groom, Gloria, Edouard Vuillard Painter-Decorator. Patrons and Projects, 1892-1912, New Haven, Yale University Press, 1993, p. 81, 83, 89-90, fig. 134
-
Koella, Rudolf, Nabis, 1888-1900, 'Les Intérieurs des Nabis, un écrin pour l'homme" : [exposition, 1993], Paris, Réunion des musées nationaux, 1993, p. 102, fig. 20
-
Cahn, Isabelle, 48/14 La revue du Musée d'Orsay, "Une Grande donation au musée d'Orsay", Paris, Réunion des musées nationaux, 2001, p. 30
-
Groom, Gloria, Beyond the Easel : Decorative Paintings by Bonnard, Vuillard, Denis and Roussel, 1890-1930, 'Coming of Age : Patrons and Projects, 1890-1899" : [exhibition, Art institute of Chicago, 25 February-16 May 2001, Metropolitan museum of art, New York, 26 June-9 September 2001], Chicago, The Art Institute of Chicago, 2001, p. 38, ill.
-
Hug, Charles, Edouard Vuillard (1868-1940), cat. exp. (Bâle, Kunsthalle Basel, du 26 mars au 1er mai 1949), Bâle, Die Kunsthalle, 1949, n° 219
-
Dorival, Bernard (dir.) ; Humbert, Agnès, Cassou, Jean (préf.), Bonnard, Vuillard et les Nabis (1888-1903), cat. exp. (Paris, musée national d'art moderne, du 8 juin au 2 octobre 1955), Paris, Éditions des musées nationaux, 1955, n° 196
-
De Géricault à Matisse : chefs-d'oeuvre français des collections suisses, cat. exp. (Paris, Petit Palais, 1959), [s.n.], 1959, n° 140
-
Chefs-d'oeuvre des collections suisses : de Manet à Picasso, cat. exp. (Lausanne, Palais de Beaulieu, 1964), [s.n.], 1964, n° 155
-
Adhémar, Hélène ; Daulte, François, Chefs d'oeuvres des collections suisses, de Manet à Picasso, cat.exp. (Paris, musée de l'Orangerie, 1967), Paris, Musée de l'Orangerie ; Skira, 1967, n° 141
-
Georgel, Pierre, Édouard Vuillard, K.X. Roussel, cat. exp. (Paris, musée de l'Orangerie, 1968), Édouard Vuillard, K.X. Roussel, Paris, Réunion des musées nationaux, 1968, n° 44
-
Cahn, Isabelle, De Cézanne à Giacometti. Une grande donation aux musées de France, cat.exp. (Paris, musée d'Orsay, 17 octobre-19 novembre 2000), Paris, Réunion des musées nationaux, 2000, n° 27
-
Edouard Vuillard, cat. exp. (Washington, National Gallery of Art, du 19/01/2003 au 20/04/2003 ; Paris, Galeries nationales du Grand Palais, du 23/09/2003 au 04/01/2004 ; Londres, Royal Academy of Arts, du 31/01/2004 au 08/04/2004), 2003, n° 156
-
Salomon, Antoine ; Cogeval, Guy [collaborateur] ; Chivot, Mathias [collaborateur] ; , Vuillard le regard innombrable : catalogue critique des peintures et des pastels, Paris, Wildenstein Institute ; Seuil ; Skira, 2003, n° VI-44
-
Georges, Anne, Symbolisme et décor, Vuillard, 1888-1905, Paris, Université Paris I, 1982, p. 77
-
Daniel, Emilie, Vuillard, l'espace de l'intimité, Paris, [s.n.], 1985, p. 216, fig. 74
Do you have a question where you have additional knowledge about this work? You can write to us to suggest improvements to the file.
Make a suggestion