L'Origine du monde
The first owner of The Origin of the World, who probably commissioned it, was the Turkish-Egyptian diplomat Khalil-Bey (1831-1879). A flamboyant figure in Paris Society in the 1860s, he put together an ephemeral but dazzling collection devoted to the celebration of the female body, before he was ruined by his gambling debts. Exactly what happened to the painting after that is not clear. Until it joined the collections of the Musée d'Orsay in 1995 – by which time it belonged to the psychoanalyst Jacques Lacan – The Origin of the World epitomised the paradox of a famous painting that is seldom actually seen.
Courbet regularly painted female nudes, sometimes in a frankly libertine vein. But in The Origin of the World he went to lengths of daring and frankness which gave his painting its peculiar fascination. The almost anatomical description of female sex organs is not attenuated by any historical or literary device. Yet thanks to Courbet's great virtuosity and the refinement of his amber colour scheme, the painting escapes pornographic status. This audacious, forthright new language had nonetheless not severed all links with tradition: the ample, sensual brushstrokes and the use of colour recall Venetian painting and Courbet himself claimed descent from Titian and Veronese, Correggio and the tradition of carnal, lyrical painting.
The Origin of the World, now openly displayed, has taken its proper place in the history of modern painting. But it still raises the troubling question of voyeurism.
Courbet Dossier
avec cadre H. 84,5 ; L. 99,5 cm
- collection Khalil-Bey
- galerie Antoine de La Narde
- jusqu'en 1912, dans la collection Emile Vial ?
- de 1912 à 1913, galerie Bernheim-Jeune
- 1913, dans la collection du baron Herzog, vendu par Bernheim le 16 juin 1913
- collection du baron Ferenc Hatvany
- à partir de 1955, dans la collection Jacques Lacan
- jusqu'en 1995, dans une collection particulière
- 1995, accepté par l'Etat à titre de dation en paiement de droits de succession pour les Musées nationaux (comité du 12/01/1995, conseil du 18/01/1995, commission interministérielle d'agrément du 07/03/1995, décision du Ministre du Budget du 10/05/1995, arrêté du 13/06/1995)
- 1995, attribué au musée d'Orsay, Paris
- Courbet reconsidered - Brooklyn Museum - Etats-Unis, New York, 1988-1989
- "Les Yeux les plus secrets" - André Masson chez Gustave Courbet - musée Courbet - France, Ornans, 1991
- Féminin-masculin. Le sexe de l'art - musée national d'art moderne - France, Paris, 1996
- L'Origine du monde. Autour d'un chef-d'oeuvre de Courbet - musée d'Orsay - France, Paris, 1996-1997
- Courbet - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 2007-2008, n° 187
- Gustave Courbet - Metropolitan Museum of Art - Etats-Unis, New York, 2008, n° 187
- Gustave Courbet - musée Fabre - France, Montpellier, 2008, n° 187
- Crime et Châtiment - musée d'Orsay - France, Paris, 2010
- Les visages et les corps - musée du Louvre - France, Paris, 2010-2011
- La Rivoluzione dello sguardo. Capolavori impressionisti e post-impressionisti dal Musée d'Orsay - Museo d'Arte Moderna e Contemporanea di Trento e Rovereto - Italie, Rovereto, 2011
- Cet obscur objet de désirs. Autour de L'Origine du monde - musée Courbet - France, Ornans, 2014
- Gustave Courbet - fondation Beyeler - Suisse, Bâle, 2014-2015, p. 133 (reprod. coul.)
- Sigmund Freud. Du regard à l’écoute - musée d'Art et d'Histoire du Judaïsme - France, Paris, 2018-2019
- Les origines du monde. L’invention de la nature au XIXe - musée d'Orsay - France, Paris, 2021
- Lacan, l'exposition : quand l'artiste précède le psychanalyste - Centre Pompidou-Metz - France, Metz, 2024
-
Du Camp, Maxime, Les Convulsions de Paris, Paris, Hachette, 1878, t. II, p. 263-264
-
Léger, Charles, Courbet, Paris, G. Grès, 1929, p.115-116
-
Goncourt, Edmond de ; Goncourt, Jules de, Journal, mémoires de la vie littéraire, Paris, Fasquelle et Flammarion, 1956, t. 3, p. 996 (juin 1889)
-
Haskell, Francis, De l'art et du goût, jadis et naguère, "Un Turc et ses tableaux dans le Paris du XIXe siècle", Paris, Gallimard, 1989, p. 361-383
-
Des Cars, Laurence, La Revue du Louvre et des musées de France, "Une Dation entre au Musée d'Orsay : "L'Origine du monde" (1866) par Gustave Courbet", Paris, Réunion des musées nationaux, 1995, p. 20-21
-
Des Cars, Laurence, 48/14 La revue du Musée d'Orsay, "Nouvelles acquisitions", Paris, Réunion des musées nationaux, 1995, p. 40-41
-
Faunce, Sarah ; Nauchlin, Linda, Courbet Reconsidered, cat. exp. (New York, Brooklyn Museum, du 04/11/1988 au 16/01/1989 ; Minneapolis, Minneapolis Institute of Arts, du18/02/1989 au 30/04/1989), Brooklyn, The Brooklyn Museum, 1988, n° 66
-
Les visages et les corps, cat. exp. (Paris, musée du Louvre, 2010-11), Paris, [s.n.], 2010, p. 82
-
Clair, Jean ; Badinter, Robert ; Comar, Philippe, Crime et châtiment, cat. exp. (Paris, musée d'Orsay, du 16/03/2010 au 27/06/2010), Paris, Musée d'Orsay ; Gallimard, 2010, p. 42-44
-
Cogeval, Guy ; Fernandez Félix, Miguel, El placer y el orden. Orsay en el Munal, cat. exp. (Mexico, Museo Nacional de Arte, du 24 octobre 2012 au 20 janvier 2013), Mexico, Instituto Nacional de Bellas Arte, 2012, fig. 6, pp. 37-45 (reprod. coul.)
-
Coutagne, Denis, Courbet-Cézanne : la vérité en peinture, cat. exp. (Ornans, Musée Gustave Courbet, du 29 juin au 14 octobre 2013), Lyon, Fage, 2013, fig. 6, p. 34 (reprod. coul.) ; pp. 94-95 ; p. 188 (cartel technique)
-
Savatier, Thierry ; Thomas-Maurin, Frédérique ; Delmas, Julie, Cet obscur objet de désirs, autour de L'Origine du monde, cat. exp. (Ornans, musée Courbet, du 07 juin au 01 septembre 2014), Paris, Lienart, 2014, n° 38
-
Bossi, Laura ; Athanassoglou-Kallmyer, Nina M. ; Baglione, Gabrielle ; Blanckaert, Claude, Les origines du monde : l’invention de la nature au XIXe siècle, cat. exp. (Paris, musée d’Orsay, du 19 mai au 18 juillet 2021), Paris, Gallimard, 2020, cat. 218, p. 309 (reprod. coul.) ; p. 307
-
Foudral, Benjamin ; Joly, Carine, Un atelier à soi, cat. exp. (Ornans, Musée Gustave Courbet, du 18 décembre 2021 au 28 mars 2022), Besançon, Sekoya, 2021, p. 131 (ill. reprod. coul.) ; p. 133
-
Savatier, Thierry ; Sarfati, Yves ; Guégan, Stéphane ; Schlesser, Thomas, Courbet-Picasso, révolutions !, cat. exp. (Ornans, musée Gustave Courbet, du 01 juillet au 18 octobre 2021), Paris, Lienart éditions, 2021, fig. 68, p. 186 (reprod. coul.) ; p. 29 ; fig. 2, p. 49 (reprod. coul.) ; pp. 58-59
-
Bruna, Denis ; Renaudin, Hélène ; Castres, Astrid ; Moheng, Anne-Cécile ; Salva, Bastien, Des cheveux & des poils, cat. exp. (Paris, Musée des arts décoratifs, du 5 avril au 17 septembre 2023), Paris, Musée des arts décoratifs, 2023, fig. 02, p. 108 (reprod.) ; p. 109 ; p. 117 (reprod. coul.)
-
Lange, Christiane ; Westheider, Ortrud, Moderne Blicke. Modigliani, cat. exp. (Stuttgart, Staatsgalerie, du 24/11/2023 au 01/04/2024 ; Postdam, Musée Barberini, du 26/04/2024 au 28/08/2024), Munich, Prestel Verlag, 2023, fig. 5, p. 44 ; p. 47 (reprod. coul.)
-
Fernier, Robert, La Vie et l'oeuvre de Gustave Courbet, catalogue raisonné, Paris, la Bibliothèque des Arts, 1978, t. II, p. 6, n° 530
Do you have a question where you have additional knowledge about this work? You can write to us to suggest improvements to the file.
Make a suggestion