Moisson au bord de la mer

Between1886 and 1893, Emile Bernard regularly took his family on holiday to Saint-Briac, a small Breton village between the Bay of Mont-Saint-Michel and the Bay of Saint-Brieuc. He first met Gauguin there in 1886, but it wasn't until 1888 that the two artists met up at Pont-Aven, where they shared their research into the radical simplification of shapes, into abandoning traditional perspective, and using flat areas of colour outlined by dark contours recalling the leadwork of stained glass.
During his stays in Brittany, Bernard turned towards the day-to-day tasks of the peasants, like those of the harvesters in this painting, already celebrated by Millet. The landscapes, haystacks, houses, and men are given a broad treatment by eliminating details in order to retain only the coloured shapes that punctuate the canvas. The beauty of the gestures and of the landscape seem to illustrate the description of Brittany expressed by the English writer Henry Blackburn in his book Artistic Travels published in 1892: "Nowhere in France are there finer peasants; nowhere do we see such dignity of aspect in field labour, such nobility of features amongst men and women reaping and carrying their small harvest of corn and rye, oats and buckwheat". Here, we are immediately reminded of the painters of pastoral scenes: Jules Breton, Millet, Troyon and Rosa Bonheur".
In the spring of 1891, Emile Bernard fell out with Gauguin, accusing him of taking all the credit for the new aesthetic for himself. He moved closer to Cézanne, as seen in this very powerful and geometric painting, with its "rough humanity" as the critic Gustave Geffroy declared at the Salon des Indépendants in 1892.

avec cadre H. 91 ; L. 110 cm
D.b.m. : 1891
- 1905, dans la collection Ambroise Vollard, vendu par l'artiste le 22 mai 1905
- collection Fabiani, Paris
- collection Altarriba, Paris
- collection Robert Walker, Paris
- 1982, acquis par les Musées nationaux pour le musée d'Orsay (comité du 22/04/1982, conseil du 28/04/1982, arrêté du 12/05/1982)
- 1982, attribué au musée d'Orsay, Paris
- Salon de la Société des artistes indépendants - Pavillon de la Ville de Paris - France, Paris, 1892
- La mer vue par les peintres de Jonkind à nos jours - musée d'Art et d'Histoire - France, Saint-Brieuc, 1952, n°8
- La mer vue par les peintres de Jonkind à nos jours - hôtel de ville - France, Rennes, 1952, n°8
- Emile Bernard. Epoque de Pont-Aven 1883-1893 - galerie Durand-Ruel - France, Paris, 1959, n°32
- Gauguin and the Pont-Aven Group - Tate Gallery - Royaume-Uni, Londres, 1966
- Pont-Aven und Nabis - Galleria del Levante - Allemagne, Munich, 1966-1967, n°9
- Emile Bernard 1868-1941, peintures, dessins, gravures - Kunsthalle Bremen - Allemagne, Brême, 1967
- Emile Bernard 1868-1941, peintures, dessins, gravures - palais des Beaux-Arts - France, Lille, 1967
- Emile Bernard. Exposition du centenaire (1868-1941) - musée de l'Association Gauguin, hôtel de ville - France, Pont-Aven, 1968, n°19
- Il Sacro e il profano nell'arte dei Simbolisti - Galleria Civica d'Arte Moderna e Contemporanea - Italie, Turin, 1969, n°92
- The Sacred and Profane in Symbolist Art - Art Gallery of Ontario - Canada, Toronto, 1969, n°92
- Post-Impressionism. Cross-Currents in European Painting - Royal Academy of Arts - Royaume-Uni, Londres, 1979-1980, n°19
- Post-Impressionism - Cross-Currents in European and American Painting 1880-1906 - National Gallery of Art - Etats-Unis, Washington, 1980, n°19
- A Day in the Country: Impressionism and the French Landscape - Los Angeles County Museum of Art - Etats-Unis, Los Angeles, 1984
- A Day in the Country: Impressionism and the French Landscape - The Art Institute of Chicago - Etats-Unis, Chicago, 1984-1985
- Orsay avant Orsay. 26 chefs-d'oeuvre impressionnistes et post-impressionnistes - musée Picasso - France, Antibes, 1985
- Orsay avant Orsay. 26 chefs-d'oeuvre impressionnistes et post-impressionnistes - musée des Augustins - France, Toulouse, 1985
- Orsay avant Orsay. 26 chefs-d'oeuvre impressionnistes et post-impressionnistes - musée des Beaux-Arts - France, Lyon, 1985-1986
- Birth and Life of Modernity - National Gallery of Modern Art - Inde, New Delhi, 1989
- Emile Bernard 1868-1941. Lin Wegbereiter der Modern - Kunsthalle - Allemagne, Mannheim, 1990, n°24
- Emile Bernard 1868-1941. A Pioneer of Modern Art. Lin Wegbereiter der Modern - Van Gogh Museum - Pays-Bas, Amsterdam, 1990, n°24
- Emile Bernard, 1868-1941 - fondation Mona Bismarck - France, Paris, 1991, n°21
- Toulouse-Lautrec et ses amis - musée Henri de Toulouse-Lautrec - France, Albi, 1992, n°5
- Paysages, paysans : l'art et la terre en Europe du Moyen Age au XXe siècle - Bibliothèque nationale de France - France, Paris, 1994
- La modernité - Collections du musée d'Orsay - Metropolitan Art Museum - Japon, Tokyo, 1996
- La modernité - Collections du musée d'Orsay - City museum - Japon, Kobe, 1996
- L'Age d'or de l'impressionnisme - Chefs-d'oeuvre du Musée d'Orsay - National Museum of History - Taïwan, Province de Chine, Taïpei, 1997
- Aux couleurs de la mer - musée d'Orsay - France, Paris, 1999-2000
- L'Impressionnisme et l'art moderne - palais de Toksu - Corée, République de, Séoul, 2000-2001
- De Manet à Gauguin. Impressionnisme et post-impressionnisme dans les collections du musée d'Orsay - musée national - Pologne, Varsovie, 2001
- De Manet à Gauguin. Impressionnisme et post-impressionnisme dans les collections du musée d'Orsay - Muzeum Narodowyn w Poznaniu - Pologne, Poznan, 2001
- Od Maneta do Gauguina. Impresjonisci i postimpresjonisci z Musée d`Orsay - Muzeum Narodowyn w Krakowie - Pologne, Cracovie, 2001
- Strindberg peintre et photographe - Statens museum for Kunst - Danemark, Copenhague, 2001, n°64
- The Impressionists - Masterpieces from the Musée d'Orsay - National Gallery of Victoria - 2004
- Roger Marx, un critique aux côtés de Gallé, Monet, Rodin, Gauguin... - musée des Beaux-Arts - France, Nancy, 2006, n°47
- Van Gogh's Sheaves of Wheat - Dallas Museum of Art - Etats-Unis, Dallas, 2006-2007
- Emile Bernard 1868-1941 - musée de l'Orangerie - France, Paris, 2014-2015
- Emile Bernard. Am puls der moderne - Kunsthalle Bremen - Allemagne, Brême, 2015
- O triunfo da Cor. O pós-impressionismo: obras-primas do Musée d'Orsay e do Musée de l'Orangerie - Centro cultural Banco do Brasil - Brésil, Rio de Janeiro, 2016
- Paul Richer (1849-1933) et Jules Dalou (1838-1902). Sculpter les travaux des champs - musée des Beaux-Arts - France, Chartres, 2023
-
Jaworska, Wladyslawa, Paul Gauguin et l'école de Pont-Aven, Neuchâtel, Ides et Calendes, 1971, p.36
-
Société des artistes indépendants, Catalogue des oeuvres exposées 8ème exposition. cat. exp. (Paris, Pavillon de la Ville de Paris du 19 mars au 27 avril 1892), Paris, Société des artistes indépendants, 1892
-
Briant, Théophile (préf.) ; Vergnet-Ruiz, Jean (préf.) ; Berhaut, Marie, La mer vue par les peintres : de Jongkind à nos jours, cat. exp. (Rennes, musée des Beaux-Arts, du 03/10/1952 au 26/10/1952 ; Saint-Brieuc, musée d'Art et d'Histoire, du 06/09/1952 au 28/09/1952), Rennes, Imprimeries Réunies, 1952, n°8
-
Perruchot, Henri (pref.), Emile Bernard. Epoque de Pont-Aven 1883-1893, cat. exp. (Paris, galerie Durand-Ruel, du 24/04/1959 au 15/05/1959), Paris, Galerie Durand-Ruel (Impr. Union), 1959, n°32
-
Sutton, Denys (préf.), Gauguin and the Pont-Aven group, cat. exp. (Londres, Tate Gallery, du 7 janvier au 13 février 1966), Londres, Tate Gallery, 1966, n° 90
-
Pont-Aven und Nabis, cat. exp. (Munich, Galleria del Levante, du 08/11/1966 au 10/01/1967), Munich, 1967, n°9
-
Emile Bernard. Exposition du centenaire (1868-1941), cat. exp. (Pont-Aven, musée de l'Association Gauguin, hôtel de ville, du 15/06/1968 au 15/09/1968), 1968, n°19
-
Carluccio, Luigi, The Sacred and Profane in Symbolist Art, cat. exp. (Toronto, Art Gallery of Ontario, du 01/11/1969 au 26/11/1969 ; Turin, Galleria Civica d'Arte Moderna e Contemporanea, du 07/1969 au 08/1969), Toronto, Art Gallery of Ontario, 1969, n°92
-
House, John ; Stevens, Mary Anne , Post-Impressionism. Cross-Currents in European Painting, cat. exp. (Londres, Royal Academy of Arts, du 17/11/1979 au 16/03/1980 ; Washington, National Gallery of Art, du 25/05/1980 au 01/09/1980), Washington, National gallery of art, 1980, n°19
-
Lacambre, Geneviève ; Thiébaut, Philippe, Catalogue sommaire illustré des nouvelles acquisitions du Musée d'Orsay 1980-1983, cat. exp. (Paris, palais de Tokyo - site de création contemporaine, du 01 mars au 31 décembre 1984), Paris, Éditions de la Réunion des musées nationaux, 1983, p. 12, repr. p. 13, n° 7
-
Brettell, Richard ; Schaefer, Scott, A day in the country : Impressionism and the French Landscape, cat. exp. (Los Angeles, Los Angeles County Museum of Art, du 28/06/1984 au 16/09/1984 ; Chicago, The Art Institute of Chicago, du 23/10/1984 au 06/01/1985 ; Paris, Galeries nationales d'exposition du Grand Palais, du 08/02/1985 au 22/04/1985), Los Angeles, Los Angeles County Museum of Art, 1984, cat. 134, p. 312 ; p. 317 (reprod. coul.) ; p. 363 (cartel technique)
-
Anonyme, Orsay avant Orsay, cat. exp., s.n., 1985, n° 13
-
Brettell, Richard ; Gache-Patin, Sylvie ; Schaefer, Scott, L'Impressionnisme et le paysage français, cat.exp. (Los Angeles country museum of art, du 28/06/1984 au16/09/1984 ; Chicago, the Art institute of Chicago, du 23/10/1984 au 06/01/1985 ; Paris, Galeries nationales du Grand Palais, du 04/02/1985 au 22/04/1985), Paris, Réunion des musées nationaux, 1985, n° 134
-
Emile Bernard 1868-1941. Lin Wegbereiter der Modern, cat. exp. (Mannheim, Kunsthalle, du 12/05/1990 au 05/08/1990 ; Amsterdam, Rijksmuseum, du 24/08/1990 au 04/11/1990), Mannheim, 1990, n°24
-
Tasset, Jean-Marie ; Nuridsany, Michel ; Leeman, Fred, Emile Bernard, 1868-1941, cat. exp. (Paris, fondation Mona Bismarck, février - mars 1991), Paris, Fondation Mona Bismarck, 1991, n°21
-
Toulouse-Lautrec et ses amis, cat. exp. (Albi, musée Henri de Toulouse-Lautrec, du 21/03/1992 au 31/05/1992), Albi, Direction Régionale des Affaires Culturelles de Midi-Pyrénées. T, 1992, n°5
-
Le Roy Ladurie, Emmanuel, Paysages, paysans. L'art et la terre en Europe du Moyen Age au XXe siècle, cat. exp. (Paris, Bibliothèque nationale de France, 25 mars-26 juin 1994), Paris, Bibliothèque nationale de France ; Réunion des musées nationaux, 1994, n° 205
-
Mathieu, Caroline ; Bascou, Marc ; Takahashi, Akiya ; Kaai, Haruo, La Modernité. Collection du Musée d'Orsay, cat. exp. (Tokyo, Metropolitan Art Museum, du 14/01/1996 au 31/03/1996 ; Kobe, City museum, du 13/04/1996 au 23/06/1996), Tokyo, Nihon Keizai Shimbun, 1996, n° 147
-
Mathieu, Caroline ; Bajac, Quentin ; Bocquillon-Ferretti, Marina ; Lobstein, Dominique, Aux couleurs de la mer, cat. exp. (Paris, musée d'Orsay, du 06/11/1999 au 16/01/2000), Paris, Réunion des musées nationaux, 1999, n° 65
-
Hedström, Per ; Bajac, Quentin, Strindberg peintre et photographe, cat. exp. (Stockholm, Nationalmuseum, du 09/02/2001 au 13/05/2001 ; Copenhague, Statens museum for Kunst, du 09/06/2001 au 16/09/2001 ; Paris, musée d'Orsay, du 15/10/2001 au 27/01/2002), Paris, Réunion des musées nationaux, 2001, n°64
-
Chavanne, Blandine ; Pingeot, Anne ; Thiébaut, Philippe , Roger Marx, un critique aux côtés de Gallé, Monet, Rodin, Gauguin..., cat. exp. (Nancy, musée des Beaux-Arts, du 06/05/2006 au 28/08/2006), Nancy, Ville de Nancy Artlys, 2006, n°47
-
Kosinski, Dorothy M. , Van Gogh's Sheaves of Wheat, cat. exp. (Dallas, Dallas Museum of Art, du 22/10/2006 au 07/01/2007), Dallas , Dallas museum of art, 2006, cat. 3
-
Leeman, Fred ; Rapetti, Rodolphe ; Vial, Marie-Paule, Emile Bernard (1868-1941), cat.exp. (Paris, musée de l'Orangerie, du 16/09/2014 au 05/01/2015 ; Brême, Kunsthalle, du 07/02/2015 au 01/06/2015), Paris, Flammarion, 2014, cat. 29, p. 100 ; pp.102-103 (reprod.coul.)
-
Cogeval, Guy ; Jimenez Bruillo, Pablo ; Cahn, Isabelle, O triunfo da cor : O pós-impressionismo: obras-primas do Musée d’Orsay e do Musée de l’Orangerie, cat; exp; (Sao Paulo, Centro Cultural Banco do Brasil, du 04 mai au 07 juillet 2016), São Paulo, Expomus, 2015, cat. 27, p. 98 ; p. 99 (reprod. coul.)
-
Luthi, Jean-Jacques, Emile Bernard - Catalogue raisonné de l'oeuvre peint, Paris, SIDE, 1982, n°289
-
Compin, Isabelle ; Roquebert, Anne, Catalogue sommaire illustré des peintures du Musée du Louvre et du Musée d'Orsay, Paris, Réunion des musées nationaux, 1986, vol.3, p.56
-
Compin, Isabelle [coordination] ; Lacambre, Geneviève [coordination] ; Roquebert, Anne, Musée d'Orsay. Catalogue sommaire illustré des peintures, Paris, Réunion des musées nationaux, 1990, vol.1, p.52
Do you have a question where you have additional knowledge about this work? You can write to us to suggest improvements to the file.
Make a suggestion