Nuit d'été
Winslow Homer started his career as a graphic reporter during the American Civil War, before going on to paint scenes of army life and the rural world with the Naturalist precision which then prevailed in American painting. After a stay in Paris, Homer used an Impressionist palette for a while then developed a personal style midway between Realism and Symbolism. Summer Night perfectly expresses this synthesis and may be considered one of the first masterpieces of American art still in search of its identity.
This nocturnal scene by the sea transcends observed reality through a keen sense of poetry and mystery. The light and shade effects blur shapes, while the ghostly silhouettes of two women dance on the shore. Although it may well have been influenced by Courbet's Waves, the lyricism tinged with mysticism expressed by Homer helped develop a feeling for nature that is peculiarly American.
avec cadre H. 116 ; L. 142 ; P. 16 cm
- 1900, acquis de l'artiste à l'Exposition Universelle par l'Etat pour le musée du Luxembourg
- de 1900 à 1922, musée du Luxembourg, Paris
- de 1922 à 1946, musée du Louvre, galerie du Jeu de Paume, Paris
- de 1946 à 1971, musée national d'Art moderne, Paris
- 1971 : déposé au Musée du Louvre (arrêté du 18/10/1971)
- 1977, affecté au musée du Louvre pour les collections du musée d'Orsay (arrêté du 26/09/1977)
- 1977, musée d'Orsay, Paris
- Exposition Universelle - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1900, n°155
- World Fair - Museum of Modern Art - Etats-Unis, New York, 1939
- [sans titre] - organisme inconnu - Etats-Unis, New York, 1958-1959
- [sans titre] - organisme inconnu - Etats-Unis, Washington, 1958-1959
- [sans titre] - IBM Gallery of science and art - Etats-Unis, New York, 1962-1963
- [sans titre] - musée du Louvre - France, Paris, 1963
- A New World : Masterpieces of American Painting 1760-1910 - Museum of Fine Arts - Etats-Unis, Boston, 1983, n°106
- A New World : Masterpieces of American Painting 1760-1910 - Corcoran Gallery of Art - Etats-Unis, Washington, 1983-1984, n°106
- Un nouveau monde, chefs d'oeuvres de la peinture américaine - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1984, n°106
- Bilder aus der neuen Welt. Amerikanische Malerei des 18 und 19 jahrhunderts - Nationalgalerie – Orangerie des Schlosses Charlottenburg - Allemagne, Berlin, 1988
- Bilder aus der neuen Welt. Amerikanische Malerei des 18 und 19 jahrhunderts - Kunsthaus Zürich - Suisse, Zurich, 1989
- Winslow Homer - National Gallery of Art - Etats-Unis, Washington, 1995-1996, p.317
- Winslow Homer - Museum of Fine Arts - Etats-Unis, Boston, 1996, p.317
- Winslow Homer - Metropolitan Museum of Art - Etats-Unis, New York, 1996, p.317
- Paris 1900 : The "American School" at the Universal Exposition - Montclair Art Museum - Etats-Unis, Montclair, 1999-2000, p.85
- Americans in Paris 1860-1900 - The National Gallery - Royaume-Uni, Londres, 2006, n°95
- Americans in Paris 1860-1900 - Museum of Fine Arts - Etats-Unis, Boston, 2006, n°95
- Americans in Paris 1860-1900 - Metropolitan Museum of Art - Etats-Unis, New York, 2006-2007, n°95
- Rêve et réalité - Seoul Art center - Corée, République de, Séoul, 2011
- Rêve et réalité - National Museum of Singapore - Singapour, Singapour, 2011-2012
- Debussy, la musique et les arts - musée de l'Orangerie - France, Paris, 2012
- Debussy, la musique et les arts - Bridgestone Museum of Art - Ishibashi Foundation - Japon, Tokyo, 2012
- Dance! American Art 1830 - 1960 - Detroit Institute of Arts - Etats-Unis, Détroit, 2016
- Impressionism and the Late 19th Century Gallery - Harvard University Art Museums - Etats-Unis, Cambridge, 2016-2017
- Coming Away: Winslow Homer and England - Worcester Art Museum - Etats-Unis, Worcester, 2017-2018
- Coming Away: Winslow Homer and England - Milwaukee Art Museum - Etats-Unis, Milwaukee, 2018
- Peindre la nuit - Centre Pompidou-Metz - France, Metz, 2018-2019
-
(dir.) Cogeval, Guy, Le Musée d'Orsay à 360 degrés, Paris, Skira ; Flammarion ; Musée d'Orsay, 2013, p. 201
-
Rivière, Anne ; Gaudichon, Bruno, Camille Claudel (1864-1943). Au miroir de l'art nouveau, Gallimard - La Piscine, 2014, fig.26
-
Cogeval, Guy ; Nectoux, Jean-Michel ; Rey, Xavier, Debussy, la musique et les arts. Entre impressionnisme et symbolisme, cat. exp. (Paris, musée de l'Orangerie, du 22/02/2012 au 11/06/2012 ; Tokyo, Bridgestone Museum of Art - Ishibashi Foundation, du 13/07/2012 au 14/10/2012), Tokyo, Nikkei, 2012, n° 143
-
Gallais, Jean-Marie, Peindre la nuit, cat.exp. (Metz, Centre Pompidou-Metz, 13 octobre 2018 - 15 avril 2019), Metz, Editions du Centre Pompidou-Metz, 2018, cat.14, p. 51 (reprod.coul.)
-
Brejon de Lavergnée, Arnauld [coordination]Thiébaut Dominique [coordination], Catalogue sommaire illustré des peintures du Musée du Louvre. II. Italie, Espagne, Allemagne, Grande-Bretagne et divers, Paris, Réunion des musées nationaux, 1981, vol.2, p.67
-
Compin, Isabelle [coordination] ; Lacambre, Geneviève [coordination] ; Roquebert, Anne, Musée d'Orsay. Catalogue sommaire illustré des peintures, Paris, Réunion des musées nationaux, 1990, vol.1, p.232
Do you have a question where you have additional knowledge about this work? You can write to us to suggest improvements to the file.
Make a suggestion