Oviri
























Niveau supérieur

Gauguin discovered clay with the ceramist Ernest Chaplet. He hoped to earn money with the pots he made in 1887. His potting came to an end during his last stay in Paris with the production of a masterpiece, his largest piece: Oviri, a stoneware figure fired in Chaplet's kiln in December 1894. As he did not manage to sell "his Murderess" he asked Daniel de Monfreid for it in 1900, intending to put it on his tomb in Tahiti. Luckily Monfreid did not send it.
Albert Aurier was dazzled by his statues in 1891: "How to describe these strange, barbaric, savage ceramics in which, sublime potter, he has kneaded more soul than clay?" but more than half a century went by before the ceramics aroused any further interest. Christopher Gray, the author of the catalogue Sculpture and Ceramics of Paul Gauguin (1963) saw in Oviri "the expression of Gauguin's profound disillusionment and discouragement. He was only 47 and he had poured all his strength to his art for twelve years. He felt he was making no progress. His return to France led him into a series of disasters [...] The theme of Oviri is death, savagery, wildness. Oviri lords it over a dead she-wolf, crushing the life out of her cub." Is it the death of the civilised ego, needed for the artist's regeneration, or is it, as Gauguin wrote to Odilon Redon, a matter of "life in death"? From the back, Oviri looks rather like Rodin's Balzac, a sort of menhir symbolising the gush of creativity.
Resume
Object details
titre sur la base de face en relief : OVIRI
D. en bas sous le pied gauche en relief (le 4 est difficilement déchiffrable) : 1894
Restes d'une étiquette sur le côté droit : Lucien Vo[llard] / Bordeaux
History - Provenance
- de 1903 à 1925, dans la collection de Gustave Fayet
- de 1925 à 1939, dans la collection d'Ambroise Vollard
- à partir de 1939, dans la collection de Lucien Vollard
- collection Jacques Ulmann
- collection des héritiers Ulmann
- 1987, achat par les Musées nationaux (comité du 05/02/1987, conseil du 11/02/1987, arrêté du 19/02/1987) par l'intermédiaire de Maurice Malingue
- 1987, attribué au musée d'Orsay, Paris
Exhibitions
- Salon de la Société nationale des beaux-arts - palais du Champ-de-Mars - France, Paris, 1895, n°?
- Société des Beaux-Arts - Salle Berlioz - France, Béziers, 1901, n°162
- Salon d'automne - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1906, n°57
- Paul Gauguin : Paintings, Sculpture, and Engravings - Tate Gallery - Royaume-Uni, Londres, 1955, n°75
- Paul Gauguin in search of Paradise - National Museum of Modern Art - Japon, Tokyo, 1987, n°104
- Les Demoiselles d'Avignon - musée Picasso - France, Paris, 1988, n°5
- Gauguin - National Gallery of Art - Etats-Unis, Washington, 1988
- Gauguin - The Art Institute of Chicago - Etats-Unis, Chicago, 1988
- Gauguin - Galeries nationales du Grand Palais - 1989, n°211
- De Manet à Matisse, 7 ans d'enrichissement au musée d'Orsay - musée d'Orsay - France, Paris, 1990-1991, p.139
- The Colour of sculpture 1840-1910 - Van Gogh Museum - Pays-Bas, Amsterdam, 1996
- The Colour of sculpture 1840-1910 - Henry Moore Institute - Royaume-Uni, Leeds, 1996-1997
- Ia Orana Gauguin - musée de Tahiti et des îles - France, Puna'auia, 2003
- Gauguin-Tahiti : L'atelier des tropiques - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 2003-2004, cat. 129
- Gauguin-Tahiti : L'atelier des tropiques - Museum of Fine Arts - Etats-Unis, Boston, 2004, cat. 129
- Chefs-d'oeuvre du musée d'Orsay pour le 150e anniversaire de la galerie Tretyakov - The State Tretyakov Gallery - Russie, Fédération de, Moscou, 2006, p. 128-129
- Cézanne to Picasso, Ambroise Vollard, Patron of the Avant-Garde - Metropolitan Museum of Art - Etats-Unis, New York, 2006-2007
- Cézanne to Picasso, Ambroise Vollard, Patron of the Avant-Garde - The Art Institute of Chicago - Etats-Unis, Chicago, 2007
- De Cézanne à Picasso, chefs-d'oeuvre de la galerie Vollard - musée d'Orsay - France, Paris, 2007
- Orte der Sehnsucht. Mit Kunstlern auf Reisen - Westfalisches Landesmuseum für kunst und kulturgeschichte - Allemagne, Münster, 2008-2009, cat. 279, p. 312, 326-327, reprod; coul. p. 329
- Gauguin: Maker of Myth - Tate Modern - Royaume-Uni, Londres, 2010-2011, cat.112
- Gauguin: Maker of Myth - National Gallery of Art - Etats-Unis, Washington, 2011, cat.112
- Gauguin Polynesia - Ny Carlsberg Glyptotek - Danemark, Copenhague, 2011
- Gauguin: Metamorphoses - Museum of Modern Art - Etats-Unis, New York, 2014
- Gauguin Metamorphoses - Museum of Modern Art - Etats-Unis, New York, 2014
- Paul Gauguin - fondation Beyeler - Suisse, Bâle, 2015, p.30-32, 42, 125-127, 221
- Gauguin: Artist as Alchemist - The Art Institute of Chicago - Etats-Unis, Chicago, 2017, Chicago, n°216, p.271 ; Paris, n°212, p.208-211, 306
- Gauguin l'Alchimiste - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 2017-2018, Chicago, n°216, p.271 ; Paris, n°212, p.208-211, 306
- En couleurs, la sculpture polychrome en France 1850-1910 - musée d'Orsay - France, Paris, 2018, n°86
Sources
-
Rotonchamp, Jean de, Paul Gauguin 1848-1903, Paris, E. Druet, 1906, p.167
-
Morice, Charles, Paul Gauguin, Paris, H. Floury, 1920, p.170-172
-
Vollard, Ambroise, Souvenirs d'un marchand de tableaux, Paris, Albin Michel, 1937, p.184
-
Loize, Jean, De Maillol et Codet à Segalen, les amitiés du peintre Georges-Daniel de Monfreid et ses reliques de Gauguin, Paris, Jean Loize, 1951, p.145-146
-
John, Rewald, Arts News, The genius and the dealer, 1959, p.62
-
Gray, Christopher, Sculpture and Ceramics by Paul Gauguin, Baltimore, The Johns Hopkins Press, 1963, n°113
-
Bodelsen, Merete, Gauguin's Ceramics, Londres, Faber and Faber, 1964, n°57
-
Loize, Jean, Noa-Noa, Paris, Balland, 1966, p.77
-
Landy, Barbara, The Burlington Magazine, The meaning of Gauguin's "Oviri" ceramic, 1967, p.244-246
-
Danielsson, Bengt, Gauguin à Tahiti et aux Iles Marquises (réédition Presses Pocket, 1988), Papeete, Editions du Pacifique, 1975, p.116-117 et 157-159
-
Jirat-Wasiutynski, Vojtech, Paul Gauguin in the context of Symbolism, New York, Garland, 1978, p.369-383
-
Rubin, William, Primitivism in 20th century, Picasso, 1984, p.245-246
-
Amishai-Maisels, Ziva, Gauguin's religious themes, New York, Garland, 1985, p.242-244 et 319-320
-
Papet, Edouard, 48/14 La revue du Musée d'Orsay, "Une Autre polychromie : plâtres patinés, bronzes et sculptures céramiques de Jean-Joseph Carriès", Paris, Réunion des musées nationaux, 2004, p. 72-83
-
Guégan, Stéphane, Gauguin - coll. Little M'O, Paris, Musée d'Orsay ; Skira ; Flammarion, 2011, p.26-27, reprod. p.26 (détail) et p.33
-
Saunier, Philippe, Le Voyage, Paris, Hachette Education, 2011, p. 72
-
Horner, Nadège, Répertoire sommaire des sculptures polychromes de la 2e moitié du XIXe siècle conservées dans les collections publiques françaises ; En couleurs, la sculpture polychrome en France, 1850-1910, Paris, Hazan - Musée d'Orsay, 2018, p.203
-
Hirota, Haruko, La sculpture de Paul Gauguin dans son contexte : 1877 - 1906 et le catalogue raisonné informatisé de l'oeuvre sculpté, Thèse de doctorat en histoire de l'art, sous la direction de Françoise Levaillant, Université de Paris I, Panthéon-Sorbonne, 1998, cat. 126
Categories
About this object record
Suggestion
Do you have a question where you have additional knowledge about this work? You can write to us to suggest improvements to the file.
Make a suggestion