Paysannes bretonnes
Back in Pont Aven between two trips to Tahiti, Gauguin enjoyed working on the naïve, rural subjects which had inspired him before he left for the Pacific. But his experience of Polynesia shows through in his paintings of Brittany. His figures take on a monumental dimension. Their sturdy outlines suggest the fullness of the Oceanic nudes, from whom they have borrowed a few morphological features such as their massive hands and feet or prominent cheekbones.
Fringing this picture of two Breton women chatting in a field of harvested wheat there is a lively landscape. A man bent double is busy working the soil. Behind him, two women are walking past. Farm buildings, surrounded by tall trees, hem in the horizon.
All the motifs, except for the foliage behind the women, are surrounded by a black outline characteristic of Gauguin's Cloisonnisme. He fills the outlines with small touches lightly laid on the canvas. This process gives substance to the various parts of the composition such as the weave of the aprons. The simplified forms interlock to structure the space. Their arrangement gives a tonic rhythm to the countryside whose ordinariness is magnified by the use of bright colours. Gauguin has sacrificed half-tints in favour of a brilliant palette, dominated by yellows, reds, greens and blues.
Brittany in the colours of Polynesia expresses his nostalgia for the island, as he confided in his friend Monfreid: "In December, I will go back to Paris and I will work every day to sell everything I own... Once I have the capital, I will be off to the Pacific... Nothing will stop me from leaving and it will be for good."
avec cadre H. 95,5 ; L. 122,5 cm
- collection Ambroise Vollard
- collection Witzinger, Bâle
- jusqu'en 1973, dans la collection Max et Rosy Kaganovitch
- 1973, accepté par l'Etat à titre de donation de Max et Rosy Kaganovitch au musée du Jeu de Paume (comité du 08/02/1973, conseil du 14/02/1973, arrêté du 20/03/1973)
- 1973, attribué au musée du Louvre, Paris
- de 1973 à 1986, musée du Louvre, galerie du Jeu de Paume, Paris
- 1986, affecté au musée d'Orsay, Paris
- Oeuvres choisies des XIXe et XXe siècles - galerie Max Kaganovitch - France, Paris, 1938
- Paul Gauguin - Kunstmuseum Basel - Suisse, Bâle, 1949-1950
- Oeuvres choisies du XIXe siècle - galerie Max Kaganovitch - 1950
- European Art, XIX-XX centuries in the collection of Max Kaganovitch - The Pushkin State Museum of Fine Arts - Russie, Fédération de, Moscou, 1978, n° 11
- European Art, XIX-XX centuries in the collection of Max Kaganovitch - musée de l'Ermitage - Russie, Fédération de, Saint-Pétersbourg, 1978, n° 11
- Paris in the late 19th century - National Gallery of Australia - Australie, Canberra, 1996-1997, p.86
- Paris in the late 19th century - Queensland Art Gallery - Australie, Brisbane, 1997, p.86
- Gauguin - Van Gogh. L'Avventura del colore nuovo - Museo della città - Italie, Brescia, 2005-2006
- De Cézanne à Picasso. Chefs d'oeuvre de la galerie Vollard - Metropolitan Museum of Art - Etats-Unis, New York, 2006-2007
- De Cézanne à Picasso. Chefs d'oeuvre de la galerie Vollard - The Art Institute of Chicago - Etats-Unis, Chicago, 2007
- L'art moderne à Paris : Vollard - musée d'Orsay - France, Paris, 2007
- Van Gogh, Gauguin, Cézanne & beyond, Post-Impressionism from the Musée d'Orsay - National Gallery of Australia - Australie, Canberra, 2009-2010, cat.67, p.202-203, 122 et détail p.178-179
- Post-impressionnisme - 115 chefs-d'oeuvre de la collection du musée d'Orsay - National Art Center - Japon, Tokyo, 2010, cat. n°61, p.126, reprod.
- Van Gogh, Gauguin, Cézanne & beyond, Post-Impressionism from the Musée d'Orsay - M. H. De Young Memorial Museum - Etats-Unis, San Francisco, 2010-2011, cat.67, p.202-203, 122 et détail p.178-179
- Impressionismo. Paris e a modernidade. Obras-primas Musée d'Orsay - Centro Cultural Banco do Brasil - Brésil, Săo Paulo, 2012
- Impressionismo. Paris e a modernidade. Obras-primas Musée d'Orsay - Centro cultural Banco do Brasil - Brésil, Rio de Janeiro, 2012-2013
- Impresionistas y postimpresionistas : el nacimiento del arte moderno : obras maestras del musée d'Orsay - Fundación Mapfre - Espagne, Madrid, 2013
- Années croisées France / Corée. Les mondes esthétiques au XIXème - Seoul Art center - Corée, République de, Séoul, 2016-2017
- Années croisées France / Corée. Les mondes esthétiques du XIXe siècle - National Palace Museum - Taïwan, Province de Chine, Taipei, 2017
- Gauguin l'Alchimiste - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 2017-2018
-
Wildenstein, Georges, Gauguin. 1, Catalogue, Paris, Les Beaux arts, 1964, n°521
-
Adhémar, Hélène ; Dayez-Distel, Anne, Musée du Jeu de Paume - Catalogue rédigé, Paris, Editions des musées nationaux, 1977, p.168, reprod. p.131
-
Sugana, Gabriele Mandel, Tout l'oeuvre peint de Gauguin, Paris, Flammarion, 1981, n°348
-
Warnod, Jeanine ; Anquetil, Marie-Amélie, L'Éclatement de l'Impressionnisme, cat. exp. (Saint-Germain-en-Laye, Musée départemental du Prieuré, du 01/09/1982 au 31/12/1982), Saint-Germain-en-Laye, Musée départemental Maurice Denis, 1982, cat. 46, p. 99 (reprod.)
-
Stolwijk, Chris, Gauguin / Van Gogh : l’avventura del colore nuovo, cat. exp., ""Per una buona causa", Theo Van Gogh e Paul Gauguin", Conegliano, Linea d’ombra libri, 2005, n° 68
-
Roquebert, Anne ; Dumas, Ann ; Druik, Douglas W [et al.], De Cézanne à Picasso. Chefs d'oeuvre de la galerie Vollard, cat. exp. (New York, Metropolitan Museum of Art, du 13/09/2006 au 07/01/2007 ; Chicago, The Art Institute, du 17/02/2007 au 12/05/2007 ; Paris, musée d'Orsay, du 19/06/2007 au 16/09/2007), Paris, RMN, 2007
-
Cogeval, Guy (dir.), Mathieu, Caroline (dir.), Jiménez, Burillo (dir), Cahn, Isabelle, Impressionismo. Paris e a modernidade : obras-primas, Musée d'Orsay, cat. exp. (Sao Paulo, 4 août-7 octobre 2012 ; Rio de Janeiro, 22 octobre 2012-13 janvier 2013 ; Madrid, 12 février-5 mai 2013), São Paulo / Madrid, Expomus / Fundación Mapfre, 2012, n° 69, p. 185 ; p. 264 ; p. 191 (reprod.) ; p. 182 (détail)
-
Bernardi, Claire ; Ferlier-Bouat, Ophélie, Gauguin, l'Alchimiste, cat. exp. (Chicago, The Art Institute of Chicago, du 25/06/2017 au 10/09/2017 ; Paris, Galeries nationales du Grand Palais, du 11/10/2017 au 22/01/2018), s.n., 2017, n°82, p.78, 308
-
Groom, Gloria ; Gamboni, Dario ; Stratis, Harriet K. ; Ferlier-Bouat, Ophélie ; Bernardi, Claire ; Perelman, Allison, Gauguin : artist as alchemist, cat. exp. (Chicago, Art intitute of Chicago, du 25/06/2017 au 10/09/2017 ; Paris, Galeries nationales du Grand Palais, du 11/10/2017 au 22/01/2018), Chicago, Art Institute of Chicago, 2017, cat. 58, p.126 ; p. 136 (reprod. coul.)
-
Compin, Isabelle ; Roquebert, Anne, Catalogue sommaire illustré des peintures du Musée du Louvre et du Musée d'Orsay, Paris, Réunion des musées nationaux, 1986, vol.3, p.270
-
Compin, Isabelle [coordination] ; Lacambre, Geneviève [coordination] ; Roquebert, Anne, Musée d'Orsay. Catalogue sommaire illustré des peintures, Paris, Réunion des musées nationaux, 1990, vol.1, p.206-207
Do you have a question where you have additional knowledge about this work? You can write to us to suggest improvements to the file.
Make a suggestion