Table : toilette de la duchesse de Parme
/
François-Désiré Froment-Meurice
(1801 -
1855)
Artwork not currently exhibited in the museum
This ensemble was commissioned by a subscription circulated among the Legitimist ladies of France for the marriage, in November 1845, of Louise-Marie-Thérèse de Bourbon, the granddaughter of Charles X, and the Prince de Lucques, the future Duke Charles III of Parma. Its decoration evokes a nostalgic and idealised image of the Middle Ages as a period of loyalty to King and to God, as well as exalting traditional French values and the bonds of marriage. The fleurs-de-lis and roses of France are intertwined with ivy, the symbol of marital fidelity.
Sent to London in 1851 for the Great Exhibition, before being given to the Duchess, this prestigious piece of furniture contains references to many different civilisations – Occidental and Oriental – and achieves a synthesis of styles from various eras, from Saint Louis to Louis XIV.
The jewellery boxes, whose shape recalls 12th century Mosan reliquaries, are decorated with the portraits of twenty great French women renowned for their piety, courage and literary talent, such as Blanche de Castille, Joan of Arc and Clémence Isaure. The ewer and basin combine Islamic and Renaissance influences, while the candelabra are based on 17th century bronze models. The indeterminate style of the ensemble in fact demonstrates an eclecticism that would later prevail in the decorative arts under the Second Empire.
Sent to London in 1851 for the Great Exhibition, before being given to the Duchess, this prestigious piece of furniture contains references to many different civilisations – Occidental and Oriental – and achieves a synthesis of styles from various eras, from Saint Louis to Louis XIV.
The jewellery boxes, whose shape recalls 12th century Mosan reliquaries, are decorated with the portraits of twenty great French women renowned for their piety, courage and literary talent, such as Blanche de Castille, Joan of Arc and Clémence Isaure. The ewer and basin combine Islamic and Renaissance influences, while the candelabra are based on 17th century bronze models. The indeterminate style of the ensemble in fact demonstrates an eclecticism that would later prevail in the decorative arts under the Second Empire.
Artist(s)
exécutant
- sculpteur
Paris (France) 1816 - Valmondois, Val-d'Oise (95) (France) 1892
exécutant
- émailleur
Saint-Cyr-l'Ecole, Yvelines (78) (France) 1822 - ? après 1867
Title(s)
titre principal : Table : toilette de la duchesse de Parme
titre principal : Table : toilette de la duchesse de Parme
Date
entre 1845 et 1851
Others accession number
Accession number
OAO 530
Description
dessus : argent niellé, fer gravé ; bâti en chêne ; piètement : bronze doré et bronze argenté, fer, cuivre doré, bronze argenté émaillé, grenats
Dimensions
H. 80,0 ; L. 188,0 ; P. 109,0 cm.
Designation
mobilier
Inscription(s)
doubles armoiries couronnées de France et de Parme, gravées deux fois au centre du plateau :
devise gravée deux fois au centre du plateau : Deus et Dies
devise gravée deux fois au centre du plateau : Montjoye st Denis
inscription niellée, en lettres gothiques, autour du plateau : témoignage de respect et de fidélité à son altesse royale / louise marie thérèse de France à l'occasion de son / mariage avec son altesse royale ferdinand charles de bourbon / infant d'espagne prince héréditaire de lucques
devise gravée deux fois au centre du plateau : Deus et Dies
devise gravée deux fois au centre du plateau : Montjoye st Denis
inscription niellée, en lettres gothiques, autour du plateau : témoignage de respect et de fidélité à son altesse royale / louise marie thérèse de France à l'occasion de son / mariage avec son altesse royale ferdinand charles de bourbon / infant d'espagne prince héréditaire de lucques
Place of conservation
musée d'Orsay
- toilette commandée par souscription des dames légitimistes de France à l'occasion du mariage de Louise Marie-Thérèse de Bourbon-Artois (1819-1864), petite fille de Charles X, avec le prince héréditaire de Lucques, futur duc Charles III de Parme (1825-1854), à Frohsdorf le 10 novembre 1845 ; livrée à la princesse en 1851, à Parme
- collection Bourbon-Parme
- jusqu'en 1981, Galerie Jacques Kugel
- 1981, acquis par les Musées nationaux avec la participation de la Société des Amis du Musée d'Orsay (comité du 19/03/1981, conseil du 25/03/1981, arrêté du 02/09/1981)
- 1981, attribué au musée d'Orsay, Paris
Modality of acquisition
achat
Acquistion Date
1981
General bibliography
-
Aubenas, Sylvie, 48/14 La revue du Musée d'Orsay, "La Toilette de la duchesse de Parme photographiée par Gustave Le Gray en 1851", Paris, Réunion des musées nationaux, 2004, p. 26-27
-
(dir.) Cogeval, Guy, Le Musée d'Orsay à 360 degrés, Paris, Skira ; Flammarion ; Musée d'Orsay, 2013, p. 30, texte par Yves Badetz
Exposition catalog
-
Lacambre, Geneviève ; Thiébaut, Philippe, Catalogue sommaire illustré des nouvelles acquisitions du Musée d'Orsay 1980-1983, cat. exp. (Paris, palais de Tokyo - site de création contemporaine, du 01 mars au 31 décembre 1984), Paris, Éditions de la Réunion des musées nationaux, 1983, p. 96, repr. p. 97, n° 401
-
Bruna, Denis ; Renaudin, Hélène ; Castres, Astrid ; Moheng, Anne-Cécile ; Salva, Bastien, Des cheveux & des poils, cat. exp. (Paris, Musée des arts décoratifs, du 5 avril au 17 septembre 2023), Paris, Musée des arts décoratifs, 2023, fig. 11, p. 171 ; p. 199 (reprod.) ; p. 210 (reprod. coul.)
Summary catalog
-
Bascou, Marc ; Massé, Marie-Madeleine ; Thiébaut, Philippe, Musée d'Orsay. Catalogue sommaire illustré des arts décoratifs, Paris, Réunion des musées nationaux, 1988, p.94
Object type
Material and technique
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