Eaux dormantes
Aquatic life was one of Gallé's favourite themes; he admired the art of the Far East and this pot shows the influence of Japanese ceramics. Still Waters is one of the most beautiful and most perfect of the Lorraine master glassmaker's creations. He has used a complex technique to conjure up the poetic atmosphere of a pond at nightfall, even the air bubbles pricking the surface of the glass as they do the surface of stagnant water. A dragonfly and a moth stir the immobility of the scene. The lidded pot is made of blown crystal, engraved and enriched with inclusions of fragments of white glass and silver flecks.
A quatrain by Victor Hugo taken from Les Rayons et les Ombres, 1840, has been engraved under the right wing of the large dragonfly and the music of the words amplifies the visual beauty of the pot.
"The globular eyes
Of the quivering dragonfly
Are mirrored in the splendid pond
Swarming with mysterious life."
In 1890, Gallé gave his pot to an old friend, Roger Marx, who was a civil servant in the Ministry of Public Instruction and the Fine Arts as well as an art critic. He had steadily supported Gallé and defended "modern" art, refusing the established separation of the major and minor arts. This battle bore fruit the following year, when Still Waters figured in the Salon de la Société Nationale des Beaux-Arts in 1891, the first official salon to accept decorative objects alongside paintings and sculptures.
gravé et doré sur la pièce : La frissonnante libellule / Mire le globe de ses yeux / Dans l'étang splendide où pullule / Tout un monde mystérieux / Victor Hugo
- collection Roger Marx, critique et fonctionnaire au ministère de l'Instruction publique et des Beaux-Arts, offert par Gallé
- 1914, Collection Roger-Marx, Paris, Galerie Manzi-Joyant, 13 mai 1914, n°74
- à partir de1914, dans la collection Mme Roger Marx, racheté à la vente Roger Marx
- collection Claude Roger-Marx, Paris
- 1995, accepté par l'Etat à titre de dation en paiement de droits de succession pour les Musées nationaux (comité du 30/06/1994, conseil du 06/07/1994, commission interministérielle d'agrément du 27/09/1994, décision du Ministre du Budget du 13/04/1995, arrêté du 05/05/1995)
- 1995, attribué au musée d'Orsay, Paris
- Salon de la Société nationale des beaux-arts - palais du Champ-de-Mars - France, Paris, 1891, N°48bis
- Gallé - musée du Luxembourg - France, Paris, 1985-1986
- De l'Impressionnisme à l'Art Nouveau, acquisitions du musée d'Orsay 1990-1996 - musée d'Orsay - France, Paris, 1996-1997, p.220-221
- L'Ecole de Nancy 1889-1909 - Art Nouveau et industries d'art - galeries Poirel - France, Nancy, 1999
- Art Nouveau - Symbolismus und Jugendstil in Frankreich - Institut Mathildenhöhe - Allemagne, Darmstadt, 1999-2000
- Emile Gallé. Commémoration d'un centenaire - Edo-Tokyo Museum - Japon, Tokyo, 2005
- Emile Gallé. Commémoration d'un centenaire - National Museum of Art - Japon, Osaka, 2005
- Roger Marx, un critique aux côtés de Gallé, Monet, Rodin, Gauguin... - musée des Beaux-Arts - France, Nancy, 2006, n° 99
- Debussy, la musique et les arts - musée de l'Orangerie - France, Paris, 2012
- Debussy, la musique et les arts - Bridgestone Museum of Art - Ishibashi Foundation - Japon, Tokyo, 2012
- Emile Gallé. Nature and Symbol - Metropolitan Teien Art Museum - Japon, Tokyo, 2016
- Emile Gallé. Nature and Symbol - Utsunomiya Museum of Art - Japon, Utsunomiya, 2016
- Emile Gallé, 170th anniversary - Suntory museum of art - Japon, Tokyo, 2016
- Jardin infini. De Giverny à l'Amazonie - Centre Pompidou-Metz - France, Metz, 2017
- Aux sources des nymphéas de Monet. Les impressionnistes et la décoration - musée de l'Orangerie - France, Paris, 2022, n° 163, repr. p. 230, p. 219, 266
-
Marx, Roger, Revue encyclopédique, "Les Arts décoratifs et industriels aux Salons du Palais de l'Industrie et du Champ-de-Mars", Paris, Larousse, 1891, p. 587
-
Rod, Edouard, Gazette des beaux-arts, "Les Salons de 1891 au Champ-de-Mars et aux Champs-Elysées", Paris, [s.n.], 1891, p. 7-8
-
Charpentier, Françoise-Thérèse, Emile Gallé, Nancy, Service des publications de l'Université de Nancy II, 1978, p. 47 et 56
-
Thiébaut, Philippe, 48/14 La revue du Musée d'Orsay, "Nouvelles acquisitions", Paris, Réunion des musées nationaux, 1995, p. 38-39
-
Thiébaut, Philippe, Orsay. Les arts décoratifs, Paris, Scala (éditions), 2003, p. 111
-
Lobstein, Dominique, Les Salons au XIXe siècle. Paris, capitale des arts, Paris, La Martinière, 2006, p. 287
-
Anonyme, Gallé, cat.exp. (Paris, musée du Luxembourg, 29 novembre-2 février 1986), Paris, Réunion des musées nationaux, 1985, n° 100, p. 186-187
-
Loyer, François ; Bouvier, Roselyne ; Olivié, Jean-Luc ; Thiébaut, Philippe, L'Ecole de Nancy, 1889-1909. Art nouveau et industries d'art, cat.exp. (Nancy, musée des beaux-arts), Nancy, galeries Poirel, 24 avril-26 juillet 1999, Paris, Réunion des musées nationaux, 1999, n° 93, p. 298 ; p. 40
-
Ulmer, Renate, Art Nouveau : Symbolismus und Jugendstil in Frankreich, cat.exp. (1999), Stuttgart, Arnoldsche, 1999, n° 339, p. 330
-
Cogeval, Guy ; Nectoux, Jean-Michel ; Rey, Xavier, Debussy, la musique et les arts. Entre impressionnisme et symbolisme, cat. exp. (Paris, musée de l'Orangerie, du 22/02/2012 au 11/06/2012 ; Tokyo, Bridgestone Museum of Art - Ishibashi Foundation, du 13/07/2012 au 14/10/2012), Tokyo, Nikkei, 2012, n° 51
-
Ikeda, Mayumi, Emile Gallé. Nature and Symbol, cat.exp. (Tokyo, Metropolitan Teien Art Museum, 16/01/2016-10/04/2016, Utsunomiya Museum of Art, 24/04/2016-05/06/2016), Tokyo, The Yokyo Shimbun, 2016, n° 168
Do you have a question where you have additional knowledge about this work? You can write to us to suggest improvements to the file.
Make a suggestion