Répétition d'un ballet sur la scène
For Ballet Rehearsal, Degas' chosen a viewpoint slightly from above, to one side, with the focus on the stage bordered by the footlights. The lightness of the ballerinas dancing, contrasts with the relaxed gestures of those on the left, waiting to perform. The thin layer of paint, rendered even more transparent with time, allows the naked eye to see the painter's reworking. The legs of some of the dancers at rest have been retouched. In the middle of the young women stood a ballet teacher, his back towards the viewer. Finally, near to the seated man was another figure collapsed in a chair.
This painting in shades of grey was immediately noticed at the first Impressionist exhibition in 1874. The painter Giuseppe De Nittis wrote to a friend: "I remember a drawing that must have been of a dance rehearsal [...] and I can tell you it was extremely beautiful: the muslin costumes were so diaphanous, and the movements so true to life that it has to be seen to be believed; it is just impossible to describe". Like De Nittis, many critics see this work as a drawing rather than a painting. It is true that Degas captured the most delicate nuances by using shaded tones. He invented this neutral, milky tone, whilst the harsh stage lighting brings out the brilliant white of the tutus that give rhythm to the composition.
Of all Degas' ballet scenes, this monochrome painting differs radically from the veritable "orgy of colours" splashed around in his later works. The explanation is to be found no doubt in the fact that Ballet Rehearsal was meant to serve as a model for an engraver.
avec cadre H. 89,5 ; L. 105,5 cm
- 1874, dans la collection Gustave Mulbacher, Paris
- de 1893 à 1911, dans la collection du comte Isaac de Camondo, Paris
- 1911, accepté par l'Etat à titre de legs aux Musées nationaux du comte Isaac de Camondo pour le musée du Louvre (comité du 27/04/1911, conseil du 08/05/1911, arrêté du 23/11/1911)
- 1911, attribué au musée du Louvre, Paris
- de 1911 à 1947, musée du Louvre, Paris (exposé à partir de 1914)
- de 1947 à 1986, musée du Louvre, galerie du Jeu de Paume, Paris
- 1986, affecté au musée d'Orsay, Paris
- Première exposition impressionniste - Atelier Nadar - France, Paris, 1874, N°60
- Exposition Degas : peintures, pastels et dessins, sculptures, eaux-fortes, lithographies et monotypes - galerie Georges Petit - France, Paris, 1924
- Degas - oeuvres du musée du Louvre : peintures, pastels, dessins, sculptures - musée de l'Orangerie - France, Paris, 1969
- Au spectacle, de Daumier à Picasso - théâtre de l'Est parisien - France, Paris, 1972
- La peinture française 1870-1920 - palais des Beaux-Arts - Chine, Pékin, 1985, n° 13
- La peinture française 1870-1920 - musée des Beaux-Arts - Chine, Shanghai, 1985, n° 13
- Degas - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1988
- Paris en 1874 : l'année de l'impressionnisme - National Museum of Western Art - Japon, Tokyo, 1994
- L'Age d'or de l'impressionnisme - Chefs-d'oeuvre du Musée d'Orsay - National Museum of History - Taïwan, Province de Chine, Taïpei, 1997, p. 282, repr.
- De tijd van Degas - Gemeentemuseum - Pays-Bas, La Haye, 2002
- Roger Marx, un critique aux côtés de Gallé, Monet, Rodin, Gauguin... - musée des Beaux-Arts - France, Nancy, 2006, n° 59
- Diaghilev, the Beginning - The State Russian museum - Russie, Fédération de, Saint-Pétersbourg, 2009-2010
- Impresionismo : Un Nuevo Renacimiento - Fine Arts Museums of San Francisco - Etats-Unis, San Francisco, 2010
- Exposition 1874 De Manet à l'impressionnisme : une renaissance moderne - Frist Center for Visual Arts - Etats-Unis, Nashville, 2010-2011
- Degas. Capolavori dal Musée d'Orsay - Società Promotrice Delle Belle Arti - Italie, Turin, 2012-2013
- Impressionisti a Palazzo Pitti. 12 Capolavori dal museo d'Orsay - Palazzo Pitti – Galleria d'Arte moderna - Italie, Florence, 2013-2014, p. 76-77, repr.
- Naissance de l'impressionnisme - National Art Center - Japon, Tokyo, 2014
- Gauguin l'Alchimiste - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 2017-2018
- Black & White. Von Dürer bis Eliasson - Museum Kunstpalast - Allemagne, Düsseldorf, 2018
- Impressionnisme : quelle modernité ? - Louvre Abu Dhabi - Emirats Arabes Unis, Abu Dhabi, 2022-2023
-
Jamot, Paul, La Collection Camondo au Musée du Louvre, les peintures et les dessins, Paris, La Gazette des Beaux-Arts, 1914, p.28, 35-37, reprod. p.35
-
Vitry, Paul ; Dreyfus, Carle ; Leprieur, Paul ; Desmonts, Louis, Musée national du Louvre. Catalogue de la collection Isaac de Camondo, Paris, G. Braun, 1914, n°162, repr.
-
Lemoisne, Paul-André, Degas et son oeuvre, Paris, Arts et métiers graphiques, 1946, n°340
-
Cabanne, Pierre, Edgar Degas, Paris, [s.n.], 1957, n° 67
-
Bazin, Germain ; Adhémar, Hélène ; Sérullaz, Maurice, Catalogue des peintures, pastels, sculptures impressionnistes, Paris, Réunion des musées nationaux, 1958, n° 79
-
Minervino, Fiorella, Tout l'oeuvre peint de Degas, Paris, Flammarion, 1974, n°470
-
Rouart, Denis, Degas, à la recherche de sa technique, Genève, Skira, 1988, p. 26, repr.
-
Rosenblum, Robert, Les Peintures du Musée d'Orsay, Paris, Nathan, 1989, p. 339, repr.
-
Kendall, Richard ; De Vonyar, Jill, Degas and the ballet : Picturing movement, [Exhibition, Royal academy of arts, London, 17 September - 11 December 2011], Londres, Royal Academy of Arts, 2011, fig. 4 p. 25
-
Galeries Georges Petit, Exposition Degas au profit de la ligue franco-anglo-américaine contre le cancer, cat.exp. (Paris, Galerie Georges Petit, 1924), Paris, Galeries Georges Petit (Paris), 1924, n° 47
-
Adhémar, Hélène (préf.) ; Parrot, André (préf.) ; Monnier, Geneviève ; Beaulieu, Michèle ; Olivier, Michèle, Degas, oeuvres du Musée du Louvre : Peintures, Pastels, Dessins, Sculptures, cat. exp. (Paris, musée de l'Orangerie, du 27 juin au 15 septembre 1969), Paris, Réunion des musées nationaux, 1969, n° 24
-
Sutherland Boggs, Jean ; Loyrette, Henri ; Pantazzi, Michael ; Tinterow, Gary, Degas, cat.exp. (Paris, Galeries nationales du Grand Palais, 13 février-16 mai 1988, Ottawa, Musée des beaux-arts du Canada, 16 juin-28 août 1988, New York, Metropolitan museum of art, 27 septembre 1988-8 janvier 1989), Paris, Réunion des musées nationaux, 1988, n° 123 (reprod.)
-
Takahashi, Akiya ; Berson, Ruth, Paris en 1874 : l'année de l'impressionnisme, cat. exp. (Tokyo, Musée national d'art occidental, 20 septembre-27 novembre 1994), Tokyo, Le Musée national d'art occidental, 1994, n° 17
-
Sillevis, John ; Darley, Esther ; Heilbrun, Françoise, De Tijd van Degas, cat.exp. (La Haye, Gemeentemuseum, 2004), La Haye, Gemeentemuseum, 2002, p. 90-91 (reprod.)
-
Rey, Xavier ; Roquebert, Anne ; Avanzi, Beatrice, Degas, Capolavori dal Musée d'Orsay cat. exp. (Turin, Società Promotrice Delle Belle Arti, du 18 novembre 2012 au 27 janvier 2013), Milan, Skira, 2012, n° 29
-
Pickvance, Ronald, The Burlington Magazine, "Degas's Dancers, 1872-1876", Londres, [s.n.], 1963, p. 260
-
Compin, Isabelle ; Roquebert, Anne, Catalogue sommaire illustré des peintures du Musée du Louvre et du Musée d'Orsay, Paris, Réunion des musées nationaux, 1986, vol.3, p.193
Do you have a question where you have additional knowledge about this work? You can write to us to suggest improvements to the file.
Make a suggestion