Le Rappel des glaneuses
With Calling in the Gleaners, Jules Breton represented an ordinary scene of peasant life in Courrières, his native village in Artois. He did not show the gleaners at work, as Jean-François Millet had done two years before, but leaving the fields. Several elements in the painting situate the scene at dusk: the thin crescent moon on the upper left, the presence of the rural policeman leaning against a milestone with his hands around his mouth like a speaking trumpet as he calls in the gleaners, but above all the sunset behind the trees which gives the painting the warm golden glow of late afternoon. Despite the presence of a few more realistic details such as the women's threadbare, ragged garments or bare feet, the painter has completely idealised the scene. The noble attitudes, the haughty bearing of the peasant women, and the frieze-like arrangement of the figures confer an air of nobility and poetry.
In turning away from the representation of the miserable plight of the labouring class of his early years to paint an idyllic, picturesque vision of the working world, Jules Breton pleased the critics and the public. This painting was much admired at the Salon of 1859 and even caught the eye of the Empress Eugenie. The Empress arranged for its purchase on Napoleon III's Civil List. Initially exhibited at the Château de Saint Cloud, it was given by the Emperor to the Musée du Luxembourg in 1862, known at the time as the Musée des Artistes Vivants.
avec cadre H. 126 ; L. 210,5 cm
- de 1859 à 1862, dans la collection de Napoléon III, acquis sur la Liste civile au Salon de 1859
- 1862, accepté par l'Etat à titre de don de l'Empereur pour le musée du Luxembourg
- 1862, attribué au musée du Louvre, Paris
- de 1862 à 1920, musée du Luxembourg, Paris
- de 1926 à 1985, déposé au musée des Beaux-Arts, Arras (arrêté de fin de dépôt du 28/11/1985)
- 1985, affecté au musée d'Orsay, Paris
- Société française de photographie - Troisième exposition - palais des Champs Elysées - France, Paris, 1859, n°409
- Exposition Universelle - Champ-de-Mars - France, Paris, 1867, n°84
- Pintura Francesa Contemporanea 1870-1914 - organisme inconnu - Espagne, Madrid, 1918, n°30
- Le musée du Luxembourg en 1874 - peintures - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1974
- Paysages et paysans, la vie rurale en France au XIXe siècle 1820-1905 - organisme inconnu - Chine, Pékin, 1978
- The Realist Tradition : French Painting and Drawing 1830-1900 - Cleveland Museum of Art - Etats-Unis, Cleveland, 1980-1981
- Exigences de réalisme dans la peinture française entre 1830 et 1870 - musée des Beaux-Arts - France, Chartres, 1983-1984, n°161
- Images du travail - peintures et dessins des collections françaises - musée national Fernand Léger - 1985
- Realistic Representation III : Painting in Japon 1884-1907 - National Museum of Modern Art - Japon, Tokyo, 1988-1989, p.118
- Il lavoro dell'uomo nella pittura da Goya a Kandinski - Cité du Vatican - Italie, Rome, 1991-1992
- Paysages, paysans : l'art et la terre en Europe du Moyen Age au XXe siècle - Bibliothèque nationale de France - France, Paris, 1994
- Impressionnisme : les origines, 1859-1869 - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1994
- The origins of Impressionism - Metropolitan Museum of Art - Etats-Unis, New York, 1994-1995
- De Poussin à Cézanne, 300 ans de peinture française - National Palace Museum - Taïwan, Province de Chine, Taipei, 2001-2002, p.171
- Jules Breton La chanson des blés - musée des Beaux-Arts - France, Arras, 2002
- Jules Breton La chanson des blés - musée des Beaux-Arts - France, Quimper, 2002
- Jules Breton La chanson des blés - National Gallery of Ireland - Irlande, Dublin, 2002
- De keuze van Vincent : Van Goghs Musée imaginaire - Van Gogh Museum - Pays-Bas, Amsterdam, 2003, n°85
- Jean-François Millet et le Naturalisme en Europe - Bunkamura Museum of Art - Japon, Tokyo, 2003, n°31
- Jean-François Millet et le Naturalisme en Europe - Fukuoka City Museum - Japon, Fukuoka, 2003, n°31
- Chefs-d'oeuvre du musée d'Orsay pour le 150e anniversaire de la galerie Tretyakov - The State Tretyakov Gallery - Russie, Fédération de, Moscou, 2006
- Millet and his Time : Masterpieces from the Musée d'Orsay - National Museum of History - Taïwan, Province de Chine, Taïpei, 2008
- Naissance de l'impressionnisme - National Art Center - Japon, Tokyo, 2014
- Réalisme. La symphonie des contraires - fondation Pierre Arnaud - Suisse, Lens, 2014-2015
- Années croisées France / Corée. Les mondes esthétiques au XIXème - Seoul Art center - Corée, République de, Séoul, 2016-2017
- Années croisées France / Corée. Les mondes esthétiques du XIXe siècle - National Palace Museum - Taïwan, Province de Chine, Taipei, 2017
-
Lacambre, Geneviève, Le Musée du Luxembourg en 1874, cat.exp. (Paris, Grand Palais, 31 mai-18 novembre 1974), Paris, Réunion des musées nationaux, 1974, n° 34
-
Bauquier, Georges ; Rebérioux, Madeleine (préf.), Images du travail : Peintures et dessins des collections françaises, cat. exp. (Biot, musée national Fernand Léger, du 06 juillet au 07 octobre 1985), Paris, Réunion des musées nationaux, 1985, p. 118
-
Impressionnisme : Les origines (1859-1869), cat. exp. (Paris ; New York, 1994-95), [s.n.], 1994, n° 20
-
Le Roy Ladurie, Emmanuel, Paysages, paysans. L'art et la terre en Europe du Moyen Age au XXe siècle, cat. exp. (Paris, Bibliothèque nationale de France, 25 mars-26 juin 1994), Paris, Bibliothèque nationale de France ; Réunion des musées nationaux, 1994, n° 156
-
Georgel, Chantal, Millet and His Time : Masterpieces from the Musée d'Orsay, cat.exp. (Taipei City, National Museum of History, 31 mai - 5 septembre 2008), Taipei, National museum of history, 2008, n° 59, p. 193 ; p. 221
-
Marianne Saabye ; Jan Gorm Madsen ; Katrine Halkier, Kroyer -An international perspective, cat.exp. (Copenhague, The Hirschprung Collection, du 20/11/2011 au 10/04/2012 ; Skagen, Skagens Museum, du 04/05/2012 au 02/09/2012), Copenhague, Hirschprung collection, 2011, ill. 57, p. 61 (reprod. coul.) ; p. 62
-
Flubacher, Christophe ; Montarsolo, Federico ; Negri, Antonello ; Michelod, Anne ; Beytrison Comina, Ingrid ; Menz, Cäsar ;, Réalisme : la symphonie des contraires : Hiver 2, cat. exp. (Lens, Fondation Pierre Arnaud, du 20 décembre 2014 au 19 avril 2015), Berlin, Hatje Cantz, 2014, reprod. coul. pp. 114-115 ; p. 232
-
Foudral, Benjamin ; Barbe, Noël ; Kovacs, Anna Zsofia ; Myara Kelif, Elinor ; Salé, Marie-Pierre ; Tillier, Bertrand, Ceux de la terre : la figure du paysan de Courbet à Van Gogh, cat. exp. (Ornans, Musée Gustave Courbet, du 27 juin au 16 octobre 2022), Milan, Silvana editoriale, 2022, p. 6 - 7 ; pp.101 - 103 (reprod. coul.)
-
Compin, Isabelle ; Roquebert, Anne, Catalogue sommaire illustré des peintures du Musée du Louvre et du Musée d'Orsay, Paris, Réunion des musées nationaux, 1986, vol.3, p.92
-
Compin, Isabelle [coordination] ; Lacambre, Geneviève [coordination] ; Roquebert, Anne, Musée d'Orsay. Catalogue sommaire illustré des peintures, Paris, Réunion des musées nationaux, 1990, vol.1, p.78
-
Weisberg, Gabriel P., Beyond Impressionism : The Naturalist Impulse, New York, [s.n.], 1992
Do you have a question where you have additional knowledge about this work? You can write to us to suggest improvements to the file.
Make a suggestion