Montée au calvaire
Maurice Denis painted Calvary in November 1889. At the time he was reading Sagesse, a collection of poems by Verlaine. Denis' carving illustrated the first poem. The painting is the plastic equivalent of Verlaine's poetic style which the painter appreciated for its simplicity, naivety and the "mysterious relationships between things and people". The composition is carried by a rising diagonal formed by the group of women and the upright of the Cross. The women have lost all individuality and melt into an extremely simplified black mass, counterbalanced by the other dark mass of Roman soldiers in the background. Even Christ, brought to his knees by the weight of the Cross and embraced by a Holy Woman, is painted as a silhouette, in flat colour with a dark outline. Denis has given the scene great decorative unity and, as in Verlaine's poem, it becomes the expression of universal grief and compassion.
avec cadre H. 49,7 ; L. 71,7 cm
- 1892, dans la collection Dr Jacquet, acquis de l'artiste
- 1964, vente publique, Paris, Hôtel Drouot, 27 novembre 1964, n°18
- de 1964 à 1986, dans la collection Dominique Maurice-Denis (1909-1997), acquis à la vente publique du 27 novembre 1964 à Drouot, Saint-Germain-en-Laye
- 1986, accepté par l'Etat à titre de don de Dominique Maurice-Denis au Musée d'Orsay
- 1986, attribué au musée d'Orsay, Paris
- Maurice Denis - musée de l'Orangerie - France, Paris, 1970, N° 5
- Vincent Van Gogh and the birth of Cloisonism - Art Gallery of Ontario - Canada, Toronto, 1981, N°30
- Vincent Van Gogh and the birth of Cloisonism - Rijksmuseum - Pays-Bas, Amsterdam, 1981, N°30
- Odilon Redon - Rencontres et résonnances - The Museum of Fine Arts - Japon, Gifu, 1985
- Maurice Denis 1870-1943 - musée des Beaux-Arts - France, Lyon, 1994
- Maurice Denis (1870-1943) - musée d'Orsay - France, Paris, 2006-2007
- Maurice Denis. Le paradis terrestre - musée des beaux-arts - Canada, Montréal, 2007, n° 5
- Maurice Denis, Maestro del Simbolismo internazionale - Museo d'Arte Moderna e Contemporanea di Trento e Rovereto - Italie, Rovereto, 2007, n° 5
- Van Gogh, Gauguin, Cézanne & beyond, Post-Impressionism from the Musée d'Orsay - National Gallery of Australia - Australie, Canberra, 2009-2010, cat.83, p.232-233, 204
- Post-impressionnisme - 115 chefs-d'oeuvre de la collection du musée d'Orsay - National Art Center - Japon, Tokyo, 2010, cat. n°73, p.151, reprod.
- Van Gogh, Gauguin, Cézanne & beyond, Post-Impressionism from the Musée d'Orsay - M. H. De Young Memorial Museum - Etats-Unis, San Francisco, 2010-2011, cat.83, p.232-233, 204
- Impresionistas y postimpresionistas : el nacimiento del arte moderno : obras maestras del musée d'Orsay - Fundación Mapfre - Espagne, Madrid, 2013
- Le "Talisman" de Sérusier, une prophétie de la couleur - musée de Pont-Aven - France, Pont-Aven, 2018-2019
- Le "Talisman" de Sérusier, une prophétie de la couleur - musée d'Orsay - France, Paris, 2019
-
Jaworska, Wladyslawa, Paul Gauguin et l'école de Pont-Aven, Neuchâtel, Ides et Calendes, 1971, p.150
-
Mauner, George L., The Nabis : Their History and Their Art, 1888-1896, New York, Garland, 1978, p.220
-
Bouillon, Jean-Paul, Maurice Denis, Genève, Skira, 1993, p. 18, repr.
-
Odilon Redon - Rencontres et résonances, cat. exp. (Gifu, The Museum of Fine Arts, du 01/10/1985 au 10/11/1985 ; Kumamoto, Prefectoral Museum of Art, du 16/11/1985 au 15/12/1985 ; Hiroshima, Prefectural Art Museum, du 04/01/1986 au 26/01/1986), Gifu, Museum of fine arts, 1985, n° 86
-
Anonyme, Maurice Denis : 1870-1943, cat.exp. (Lyon, musée des beaux-arts, 29 septembre-18 décembre 1994 ; Cologne, Wallraf-Richartz Museum, 22 janvier-2 avril 1995 ; Liverpool, Walker art gallery, 21 avril-18 juin 1995 ; Amsterdam, Van Gogh museum, 7 juillet-17 se, Gand, Snoeck-Ducaju, 1994, n° 6
-
Bouillon, Jean-Paul, Maurice Denis (1870-1943), cat. exp. (Paris, musée d'Orsay, 31 octobre 2006 - 21 janvier 2007 ; Montréal, musée des Beaux-Arts de Montréal, 22 février - 20 mai 2007 ; Rovereto, Museo di arte moderna et contemporanea, 23 juin - 23 septembre 2007), Le théoricien, Paris, Réunion des musées nationaux, 2006, n° 5
-
Cogeval, Guy (dir.), Mathieu, Caroline (dir.), Jiménez, Burillo (dir), Cahn, Isabelle, Impressionismo. Paris e a modernidade : obras-primas, Musée d'Orsay, cat. exp. (Sao Paulo, 4 août-7 octobre 2012 ; Rio de Janeiro, 22 octobre 2012-13 janvier 2013 ; Madrid, 12 février-5 mai 2013), São Paulo / Madrid, Expomus / Fundación Mapfre, 2012, n° 61, p. 180 (reprod.)
-
Bernardi, Claire ; Guille des Buttes-Fresneau, Estelle ;, Le Talisman de Paul Sérusier. Une prophétie de la couleur, cat. exp. (Pont-Aven, musée de Pont-Aven, du 30/06/2018 au 06/01/2019 ; Paris, musée d'Orsay, du 29/01/2019 au 02/06/2019), Paris, musée d'Orsay, RMN-GP, 2018, n° 39, p. 94-95 ; p. 166
-
Compin, Isabelle [coordination] ; Lacambre, Geneviève [coordination] ; Roquebert, Anne, Musée d'Orsay. Catalogue sommaire illustré des peintures, Paris, Réunion des musées nationaux, 1990, vol.1, p.162
Do you have a question where you have additional knowledge about this work? You can write to us to suggest improvements to the file.
Make a suggestion