Le Comte Robert de Montesquiou
In 1897, Boldini was engaged, through a mutual friend, Madame Veil-Picard, to paint the portrait of Count Robert de Montesquiou. The painter could not fail to be attracted to the personality of this man of letters, the archetypal, contemporary aesthete and new incarnation of the Baudelarian dandy.
The work reflects both the complexity of the painter's relationship with the model, and the theories of the "modern portrait" set out by Montesquiou in an article, coincidentally, on Boldini ("Painters of Women - Boldini", Les Modes, January 1901). In it he states that the art of portrait painting lies not in photographic verisimilitude, but in the ability to blend the personality of the painter with that of the model. This would make Boldini a modern portraitist par excellence, as in his works he reveals the model's innermost character while at the same time expressing his own opinion.
In this painting, the artist is not content with highlighting Montesquiou's aristocratic elegance, nonchalance and refinement. He holds a cane like a sceptre, transforming it into a symbol of royalty. Boldini appears to be illustrating the first verse from one of Montesquiou's poems in his volume Chauve Souris: "I am the sovereign of transitory things". By putting together a pose taken from the great tradition of 16th and 17th century portraits with an image of modernity, was Boldini wishing to introduce a little irony in regard to Montesquiou's fanatical aestheticism? This is how many commentators at the time interpreted this portrait.
avec cadre H. 143 ; L. 110,5 cm
- jusqu'en 1922, dans la collection du comte Robert de Montesquiou, le modèle
- 1922, don d'Henri Pinard au nom du comte Robert de Montesquiou, au musée du Jeu de Paume
- de 1922 à 1946, attribué au musée du Louvre, galerie du Jeu de Paume, Paris (alors musée des Ecoles étrangères, entrée le 30 mai 1922)
- de 1946 à 1977, musée national d'Art moderne, Paris
- 1977, affecté au Musée du Louvre pour les collections du Musée d'Orsay (arrêté du 26/09/1977)
- 1977, Musée d'Orsay
- Salon de la Société nationale des beaux-arts - palais du Champ-de-Mars - France, Paris, 1897, N°129
- Boldini - galerie Charpentier - France, Paris, 1931, N°4
- Tableaux français en Italie. Tableaux italiens en France - Museo Nazionale del Palazzo di Venezia - Italie, Rome, 1946, n°143
- Reminiscences : quelques artistes 1900 - palais Galliera - Musée de la Mode de la Ville de Paris - France, Paris, 1950
- Cent portraits d'hommes du XIVe siècle à nos jours - galerie Charpentier - France, Paris, 1952, n°4
- Marcel Proust and his time 1871-1922 - Wildenstein Gallery - Royaume-Uni, Londres, 1955
- Modes de la Belle Epoque : costumes français, 1890-1910, et portraits - palais Galliera - Musée de la Mode de la Ville de Paris - France, Paris, 1961-1962
- Boldini : 1842-1931 - musée Jacquemart-André - France, Paris, 1963
- Marcel Proust - Bibliothèque nationale de France - France, Paris, 1965
- Europa 1900. Schilderijen, Tekeningen, Beelhouwkunst, Juwelen - Museum voor Schone Kunsten - Belgique, Ostende, 1967
- Portraits et figures de France - musée des beaux-arts - Canada, Montréal, 1969-1970
- Portraits et figures de France - musée - Canada, Québec, 1970
- Esthètes et magiciens - Symbolistes des collections parisiennes - palais Galliera - Musée de la Mode de la Ville de Paris - France, Paris, 1970-1971
- Marcel Proust et son temps - musée Jacquemart-André - France, Paris, 1971, N°112
- De Bonnard à Soulages - galerie d'art moderne - Macédoine, l'ex-République yougoslave de, Skopje, 1973-1974
- De Bonnard à Soulages - organisme inconnu - Slovénie, Ljubljana, 1973-1974
- Peintres de la Belle Epoque - salle des fêtes - France, Montrouge, 1973
- Od Bonara do Sulaza - Umjetnicka galerija Bosne i Hercegovine - Bosnie-Herzégovine, Sarajevo, 1973-1974, N°8
- De Bonnard à Soulages - galerie d'art moderne - Yougoslavie (ex), Belgrade, 1974
- Préfiguration du musée d'Orsay - Le Post-Impressionnisme - palais de Tokyo - musée d'Art et d'Essai - France, Paris, 1977-1986
- Ottocento - Novecento. Italiaanse Kunst 1870-1910 - Rijksmuseum - Pays-Bas, Amsterdam, 1988, n°47
- The Butterfly and The Bat : Whistler and Montesquiou - The Frick Collection - Etats-Unis, New York, 1995-1996
- De Dandy - mode, kunst en literatuuur - Museum Het Paleis - Pays-Bas, La Haye, 1997
- Robert de Montesquiou ou l'art de paraître - musée d'Orsay - France, Paris, 1999-2000
- Italie - L'Arte italiana a prova di modernità, 1880-1910 - Galleria Nazionale d'Arte Moderna e Contemporanea - Italie, Rome, 2000-2001
- Italies - L'art italien à l'épreuve de la modernité 1880 - 1910 - musée d'Orsay - France, Paris, 2001
- Proust - The Pushkin State Museum of Fine Arts - Russie, Fédération de, Moscou, 2001-2002
- De tijd van Degas - Gemeentemuseum - Pays-Bas, La Haye, 2002
- La borghesia allo specchio. Il culto dell'immagine dal 1860 al 1920 - Palazzo Cavour - Italie, Turin, 2004
- Boldini - Helleu - centre d'art Castiglioncello - Italie, Rosignano Marritimo, 2006
- Dandysmes. 1808-2008 : de Barbey d'Aurevilly à Christian Dior - musée Christian Dior - France, Granville, 2008, p. 25-26
- Paris au temps des impressionnistes, 1848-1914. Les chefs-d'oeuvre du musée d'Orsay à l'Hôtel de Ville - hôtel de ville - France, Paris, 2011
- Impressionismo. Paris e a modernidade. Obras-primas Musée d'Orsay - Centro Cultural Banco do Brasil - Brésil, Săo Paulo, 2012
- Impressionismo. Paris e a modernidade. Obras-primas Musée d'Orsay - Centro cultural Banco do Brasil - Brésil, Rio de Janeiro, 2012-2013
- Dries Van Noten. Inspirations - musée des Arts décoratifs - France, Paris, 2014, non reproduit au catalogue
- Faces of Impressionism. Portraits from the Musée d'Orsay - Kimbell Art Museum - Etats-Unis, Fort Worth, 2014-2015
- Dries Van Noten. Inspirations - musée de la Mode de la Province d'Anvers - Belgique, Anvers, 2015, non reproduit au catalogue
- Homosexualität_en - Deutsches Historisches Museum - Allemagne, Berlin, 2015
- Fashion Drive. Extreme Mode in der Kunst - Kunsthaus Zürich - Suisse, Zurich, 2018
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