Dans un café
Unlike his Impressionist friends, Degas was an essentially urban painter, who liked to paint the enclosed spaces of stage shows, leisure activities and pleasure spots.
In a cafe, a fashionable meeting place, a man and a woman, although sitting side-by-side, are locked in silent isolation, their eyes empty and sad, with drooping features and a general air of desolation. The painting can be seen as a denunciation of the dangers of absinthe, a violent, harmful liquor which was later prohibited. Parallels have been drawn with Zola's novel L'Assommoir written a few years later and indeed the novelist told the painter: "I quite plainly described some of your pictures in more than one place in my pages." The realistic dimension is flagrant: the cafe has been identified – it is "La Nouvelle Athènes", in place Pigalle, a meeting place for modern artists and a hotbed of intellectual bohemians. The framing gives the impression of a snapshot taken by an onlooker at a nearby table. But this impression is deceptive because, in fact, the real life effect is carefully contrived. The picture was painted in the studio and not in the cafe.
Degas asked people he knew to pose for the figures: Ellen André was an actress, and an artist's model; Marcellin Desboutin was an engraver and artist. The painting cast a slur on their reputations and Degas had to state publicly that they were not alcoholics.
The off-centre framing, introducing empty spaces and slicing off the man's pipe and hand, was inspired by Japanese prints, but Degas uses it here to produce a drunken slewing. The presence of the shadow of the two figures painted as a silhouette reflected in the long mirror behind them is also expressive and significant.
avec cadre H. 116,5 ; L. 92,5 cm
- de 1876 à 1876, dans la collection Ch. W. Deschamps, Londres (livré par l'artiste)
- de 1876 à 1892, dans la collection capitaine Henry Hill, Brighton
- 1892, deuxième vente Henry Hill, Londres, Christie's, 20 février 1892, n°205
- à partir de 1892, dans la collection Alexandre Reid, Glasgow (acquis à la vente Hill)
- en 1893, dans la collection Arthur Kay, Glasgow
- en 1893, dans la collection Martin et Camentron, Paris
- en 1893, dans la collection Alexandre Reid
- de 1893 à 1911, dans la collection du comte Isaac de Camondo, Paris
- 1911, accepté par l'Etat à titre de legs aux Musées nationaux du comte Isaac de Camondo pour le musée du Louvre (comité du 27/04/1911, conseil du 08/05/1911, arrêté du 23/11/1911)
- 1911, attribué au musée du Louvre, Paris
- de 1911 à 1947, musée du Louvre, Paris (exposé à partir de 1914)
- de 1947 à 1986, musée du Louvre, galerie du Jeu de Paume, Paris
- 1986, affecté au musée d'Orsay, Paris
- Troisième exposition impressionniste - galerie Durand-Ruel - France, Paris, 1877, hors catalogue
- [sans titre] - Grafton Galleries - Royaume-Uni, Londres, 1893, n°258
- Exposition Degas : peintures, pastels et dessins, sculptures, eaux-fortes, lithographies et monotypes - galerie Georges Petit - France, Paris, 1924
- Degas, portraitiste, sculpteur - musée de l'Orangerie - France, Paris, 1931
- Degas - musée de l'Orangerie - France, Paris, 1937
- Musées Nationaux : nouvelles acquisitions 1939-1945 - musée du Louvre - France, Paris, 1945
- Jubilé du Museum of Modern Art - Museum of Modern Art - Etats-Unis, New York, 1955, p. 18, repr.
- Französische Malerei des 19 Jahrhunderts - Haus der Kunst - Allemagne, Munich, 1964-1965, n° 82, repr.
- Un século de pintura francesa 1850-1950 [Un siècle de peinture française 1850-1950] - fondation Calouste Gulbenkian - Portugal, Lisbonne, 1965, n° 39, repr.
- Degas - oeuvres du musée du Louvre : peintures, pastels, dessins, sculptures - musée de l'Orangerie - France, Paris, 1969
- Degas 1879 Paintings, Pastels, Drawings, Prints and Sculptures from around 100 years ago in the Context of his earlier and later Works - The National Gallery of Scotland - Royaume-Uni, Edimbourg, 1979, n°39, repr.
- Degas - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1988
- L'Age d'or de l'impressionnisme - Chefs-d'oeuvre du Musée d'Orsay - National Museum of History - Taïwan, Province de Chine, Taïpei, 1997, p. 283-284
- Rêve et réalité - Collections du Musée d'Orsay - City museum - Japon, Kobe, 1999
- Rêve et réalité. Collections du Musée d'Orsay - National Museum of Western Art - Japon, Tokyo, 1999
- Paris in the age of Impressionnism. Masterworks from the Musée d'Orsay - High Museum of Art - Etats-Unis, Atlanta, 2002-2003
- Paris in the age of Impressionnism. Masterworks from the Musée d'Orsay - Museum of Fine Arts - Etats-Unis, Houston, 2003
- Impressionism. Treasures from the National Collection of France - musée national de Chine - Chine, Pékin, 2004, n° 15
- Impressionism. Treasures from the National Collection of France - Shanghai Museum of Art - Chine, Shanghai, 2004-2005, n° 15
- Impressionism. Treasures from the National Collection of France - Hong Kong Museum of Art - Chine, Hong Kong, 2005, n° 15
- Degas, Sickert et Toulouse-Lautrec - Tate Britain - Royaume-Uni, Londres, 2005-2006
- Picasso et les maîtres - Galeries nationales du Grand Palais - 2008-2009, p. 294
- Telemaco Signorini e la pittura in Europa - Palazzo Zabarella - Italie, Padoue, 2009-2010, n°44
- Picasso looks at Degas - Sterling and Francine Clark Art Institute - Etats-Unis, Williamstown, 2010
- Picasso ante Degas - Museu Picasso - Espagne, Barcelone, 2010-2011
- Bohèmes - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 2012-2013
- Faces of Impressionism. Portraits from the Musée d'Orsay - Kimbell Art Museum - Etats-Unis, Fort Worth, 2014-2015
- Degas: A new Vision - National Gallery of Victoria - Australie, Melbourne, 2016
- Degas: A new Vision - Museum of Fine Arts - Etats-Unis, Houston, 2016-2017
- Impressionnisme : quelle modernité ? - Louvre Abu Dhabi - Emirats Arabes Unis, Abu Dhabi, 2022-2023
-
Jamot, Paul, La Collection Camondo au Musée du Louvre, les peintures et les dessins, Paris, La Gazette des Beaux-Arts, 1914, p.28, 38-39, reprod. pl. p.38
-
Vitry, Paul ; Dreyfus, Carle ; Leprieur, Paul ; Desmonts, Louis, Musée national du Louvre. Catalogue de la collection Isaac de Camondo, Paris, G. Braun, 1914, n° 164
-
Jamot, Paul, Degas, Paris, Gazette des Beaux-Arts, 1924, pp.60-63, pl.42
-
Lemoisne, Paul-André, Degas et son oeuvre, Paris, Arts et métiers graphiques, 1946, n°393
-
Bazin, Germain, Trésors de l'Impressionnisme au Louvre, Paris, Éditions d'art Somogy, 1958, p.180, repr.
-
Bazin, Germain ; Adhémar, Hélène ; Sérullaz, Maurice, Catalogue des peintures, pastels, sculptures impressionnistes, Paris, Réunion des musées nationaux, 1958, n° 81
-
Boggs, Jean Sutherland, Portraits by Degas, Berkeley, University of California press, 1962, p. 108-110
-
Minervino, Fiorella, Tout l'oeuvre peint de Degas, Paris, Flammarion, 1974, n°399
-
Smith, Edward ; Distel, Anne ; Frèches-Thory, Claire ; Gache-Patin, Sylvie ; Lacambre, Geneviève ; Laclotte, Michel [préface], Chefs-d'oeuvre impressionnistes du musée du Jeu de Paume, Londres, Thames and Hudson ; Hazan, 1984, p. 46, repr.
-
(dir.) Cogeval, Guy, Le Musée d'Orsay à 360 degrés, Paris, Skira ; Flammarion ; Musée d'Orsay, 2013, p. 143
-
Galeries Georges Petit, Exposition Degas au profit de la ligue franco-anglo-américaine contre le cancer, cat.exp. (Paris, Galerie Georges Petit, 1924), Paris, Galeries Georges Petit (Paris), 1924, n° 59
-
Jamot, Paul (préf.), Degas, portraitiste, sculpteur, cat. exp. (Paris, musée de l'Orangerie, 1931), Paris, Musées Nationaux, 1931, n° 65
-
Jamot, Paul (pref) ; Bouchot-Saupique, Jacqueline ; Delaroche-Vernet Henraux, Marie, Degas, cat. exp. (Paris, musée de l'Orangerie, de mars à avril 1937), Paris, musée de l’Orangerie, 1937, n° 25
-
Charbonneaux, Jean, Musées nationaux : nouvelles acquisitions, 2 septembre 1939 - 2 septembre 1945, cat. exp. (Paris, musée du Louvre, 1945), Paris, Musées nationaux, 1945, p. 18 (reprod.)
-
Adhémar, Hélène (préf.) ; Parrot, André (préf.) ; Monnier, Geneviève ; Beaulieu, Michèle ; Olivier, Michèle, Degas, oeuvres du Musée du Louvre : Peintures, Pastels, Dessins, Sculptures, cat. exp. (Paris, musée de l'Orangerie, du 27 juin au 15 septembre 1969), Paris, Réunion des musées nationaux, 1969, n° 26
-
Sutherland Boggs, Jean ; Loyrette, Henri ; Pantazzi, Michael ; Tinterow, Gary, Degas, cat.exp. (Paris, Galeries nationales du Grand Palais, 13 février-16 mai 1988, Ottawa, Musée des beaux-arts du Canada, 16 juin-28 août 1988, New York, Metropolitan museum of art, 27 septembre 1988-8 janvier 1989), Paris, Réunion des musées nationaux, 1988, n° 172
-
Mathieu, Caroline ; Bascou, Marc ; Takahashi, Akiya, Rêve et réalité : collections du Musée d'Orsay, cat. exp. (Kobé, Musée Municipal de Kobé, 19 juin-29 août, 1999, Musée National d'Art Occidental, Tokyo, 14 septembre-12 décembre, 1999), Kobé, Nihon Keizai Shimbun, 1999, n° 117 (reprod.)
-
Brenneman, D. ; Morton M., Mathieu, C., Bascou. M., Paris in the age of impressionism. Masterworks from the Musée d'Orsay, cat. exp., 2003, p. 76 (reprod.)
-
Picasso regarde Degas, cat. exp. (Williamstown, Sterling and Francine Clark Art Institute, du 13/06/2010 au 12/09/2010 ; Barcelone, Museu Picasso, du 15/10/2010 au 16/01/2011), 2010, p. 90
-
Des Cars, Laurence ; Guégan, Stéphane ; Pludermacher, Isolde, Manet-Degas, cat. exp. (Paris, Musée d’Orsay du 28/03/2023 au 28/07/2023, New York, Metropolitan museum of art, du 24/09/2023 au 7/01/2024), Paris, Gallimard, 2023, cat. 110, p. 134 ; p. 148 ; p. 149 (reprod. coul.) ; p. 217 ; p. 240 ; p. 256
-
Salsbury, Britany ; Bursac, Aleksandra ; Foa, Michelle ; Schultz, Gretchen, Degas and the laundress : women, work, and impressionism, cat. exp. (Cleveland, Cleveland museum of art, du 08 octobre 2023 au 14 janvier 2024), Cleveland museum of art, Cleveland, 2023, fig. 58 ; pp. 64 -67 ; p. 71
-
Compin, Isabelle ; Roquebert, Anne, Catalogue sommaire illustré des peintures du Musée du Louvre et du Musée d'Orsay, Paris, Réunion des musées nationaux, 1986, vol.3, p.194
-
Compin, Isabelle [coordination] ; Lacambre, Geneviève [coordination] ; Roquebert, Anne, Musée d'Orsay. Catalogue sommaire illustré des peintures, Paris, Réunion des musées nationaux, 1990, vol.1, p.145
Do you have a question where you have additional knowledge about this work? You can write to us to suggest improvements to the file.
Make a suggestion