Le Déjeuner sur l'herbe
Rejected by the jury of the 1863 Salon, Manet exhibited Le déjeuner sur l’herbe under the title Le Bain at the Salon des Refusés (initiated the same year by Napoléon III) where it became the principal attraction, generating both laughter and scandal.
Yet in Le déjeuner sur l'herbe, Manet was paying tribute to Europe's artistic heritage, borrowing his subject from the Concert champêtre – a painting by Titian attributed at the time to Giorgione (Louvre) – and taking his inspiration for the composition of the central group from the Marcantonio Raimondi engraving after Raphael's Judgement of Paris.But the classical references were counterbalanced by Manet's boldness. The presence of a nude woman among clothed men is justified neither by mythological nor allegorical precedents. This, and the contemporary dress, rendered the strange and almost unreal scene obscene in the eyes of the public of the day. Manet himself jokingly nicknamed his painting "la partie carrée".
In those days, Manet's style and treatment were considered as shocking as the subject itself. He made no transition between the light and dark elements of the picture, abandoning the usual subtle gradations in favour of brutal contrasts, thereby drawing reproaches for his "mania for seeing in blocks". And the characters seem to fit uncomfortably in the sketchy background of woods from which Manet has deliberately excluded both depth and perspective. Le déjeuner sur l'herbe - testimony to Manet's refusal to conform to convention and his initiation of a new freedom from traditional subjects and modes of representation - can perhaps be considered as the departure point for Modern Art.
avec cadre H. 243,5 ; L. 305 cm
- de 1878 à 1898, dans la collection Jean-Baptiste Faure, Paris, acquis de l'artiste
- de 1898 à 1900, dans la collection Durand-Ruel, Paris
- de 1900 à 1906, dans la collection Etienne Moreau-Nélaton, Paris
- 1906, accepté par l'Etat à titre de donation aux Musées nationaux (donation d'Etienne Moreau-Nélaton en 1906. Entrée au Musée des Arts décoratifs en 1907. Interdictions de prêt et de dépôt.)
- 1906, attribué au musée du Louvre, Paris
- de 1907 à 1934, musée des Arts décoratifs, Paris
- de 1934 à 1947, musée du Louvre, Paris
- de 1947 à 1986, musée du Louvre, galerie du Jeu de Paume, Paris
- 1986, affecté au musée d'Orsay, Paris
- Salon des refusés - ville - France, Paris, 1863, n°363 (sous le titre "Le bain")
- Tableaux de M. Edouard Manet - Exposition Universelle, pavillon Manet - France, Paris, 1867, n°2
- Exposition des oeuvres de Edouard Manet - Ecole nationale supérieure des Beaux-Arts - France, Paris, 1884, n°19
- Exposition Universelle - Exposition centennale rétrospective de l'Art français de 1800 à 1889 - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1900, n°440
- Manet : 1832-1883 - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1983, n°62
- The Hidden Face of Manet - Courtauld Institute of Art - Royaume-Uni, Londres, 1986
- De Corot aux impressionnistes, donations Moreau-Nélaton - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1991
- Impressionnisme : les origines, 1859-1869 - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1994
- Six chefs d'oeuvre français - musée d'Orsay - France, Paris, 1999, n°11
- Correspondances Anthony Caro Edouard Manet - musée d'Orsay - France, Paris, 2005-2006, n°81
- Picasso / Manet. Le Déjeuner sur l'herbe - musée d'Orsay - France, Paris, 2008-2009, n° 2
- Manet, inventeur du Moderne - musée d'Orsay - France, Paris, 2011
- Spectaculaire Second Empire - musée d'Orsay - France, Paris, 2016-2017
-
Jamot, Paul ; Wildenstein, Georges ; Bataille, Marie-Louise, Manet, catalogue critique, Paris, Imprimerie Léon Masotte, 1932, n°79
-
Tabarant, Adolphe, Manet et ses oeuvres, Paris, Gallimard, 1947, n°66
-
Orienti, Sandra, Tout l'oeuvre peint d'Édouard Manet, Paris, Flammarion, 1970, n°58 A
-
Rouart, Denis ; Wildenstein, Daniel, Edouard Manet. Catalogue raisonné. Tome I. Peintures, Lausanne/Paris, La Bibliothèque des arts, 1975, n°67
-
Isolde Pludermacher, Edouard Manet, les femmes, Rouen, édition des Falaises, 2015, reprod. coul. p. 27
-
Anonyme, Manet : 1832-1883, cat. exp. (Paris, Galeries nationales du Grand Palais, 22 avril-1er août 1983, New York, Metropolitan museum of art, 10 septembre-27 novembre 1983), Paris, Réunion des musées nationaux, 1983, n°62
-
Wilson Bareau, Juliet ; House, John (préf.), The Hidden Face of Manet, cat. exp. (Londres, Courtauld Institute of Art, du 23 avril au 15 juin 1986), Londres, The Burlington magazine, 1986, n° 19
-
Pomarède, Vincent, De Corot aux impressionnistes, donations Moreau-Nélaton, cat. exp. (Galeries nationales du Grand Palais, Paris, 30 avril-22 juillet 1991), Paris, Réunion des musées nationaux, 1991, n° 81
-
Impressionnisme : Les origines (1859-1869), cat. exp. (Paris ; New York, 1994-95), [s.n.], 1994, n° 93
-
Guégan, Stéphane [sous la direction de] ; Burham, Helen ; Cahn, Isabelle ; Des Cars, Laurence ; Cogeval, Guy ; Cachin, Françoise, Manet. Inventeur du moderne., cat. exp. (Paris, musée d'Orsay, du 05 avril au 17 juillet 2011), Paris, Gallimard, 2011, n° 58
-
Cogeval, Guy ; Guégan, Stéphane ; Cahn, Isabelle ; Calasso, Roberto ; Pludermacher, Isolde, Manet. Ritorno a Venezia, cat. exp. (Venise, Palazzo Ducale, du 24 avril au 18 août 2013), Milan, Skira, 2013, fig. 79 ; p. 222 ; p. 223 (reprod. coul.) ; p. 256
-
Krämer, Felix, Monet and the birth of Impressionism, cat. exp. (Francfort-sur-le-Main, Städel Museum, du 11 mars au 21 juin 2015), Munich, Prestel, 2015, fig. 4, p. 19 ; p. 25 ; p. 137 ; p. 139 (reprod. coul.)
-
Cogeval, Guy [sous la direction de] ; Badetz, Yves [sous la direction de] ; Perrin, Paul [sous la direction de] ; Vial, Marie-P, Spectaculaire Second Empire, cat.exp. (Paris, musée d'Orsay, 27 septembre 2016-16 janvier 2017), Paris, Skira ; Musée d'Orsay, 2016, cat. 204, p. 237 (reprod. coul)
-
Thomas-Maurin, Frédérique ; Delmas, Julie ; Boudon, Elise ; Bergeret-Gourbin, Anne-Marie ; Manœuvre, Laurent ; Pludermacher, Courbet et l’impressionnisme, cat. exp. (Ornans, Musée Gustave Courbet, du 9 juillet au 17 octobre 2016), Milan, Cinisello Balsamo, 2016, fig. 5, p. 77 (reprod. coul.)
-
Alarco, Paloma, Los Impresionistas y la fotografia, cat. exp. (Madrid, museo nacional Thyssen-Bornemisza, du 15 octobre 2019 au 26 janvier 2020), Madrid, Fundación Colección Thyssen-Bornemisza, 2019, fig. 66, p. 254 (reprod. coul.) ; p. 255 ; p. 63
-
Dorothee, Hansen ; Bouillon, Jean-Paul ; Demele, Chrisitine ; Flescher, Sharon, Manet and Astruc : friendship and inspiration, cat. exp. (Brême, Kunsthalle Bremen, du 23 octobre 2021 au février 2022), Madrid, Centro de Estudio Europa Hispánica, 2021, p. 24 (ill. coul.) ; p. 25 ; p. 26 ; p. 27 ; p. 34 ; p. 35 ; p. 198 ; p. 272
-
Compin, Isabelle ; Roquebert, Anne, Catalogue sommaire illustré des peintures du Musée du Louvre et du Musée d'Orsay, Paris, Réunion des musées nationaux, 1986, vol.4, p.68
-
Compin, Isabelle [coordination] ; Lacambre, Geneviève [coordination] ; Roquebert, Anne, Musée d'Orsay. Catalogue sommaire illustré des peintures, Paris, Réunion des musées nationaux, 1990, vol.2, p.296
Do you have a question where you have additional knowledge about this work? You can write to us to suggest improvements to the file.
Make a suggestion