Olympia
With Olympia, Manet reworked the traditional theme of the female nude, using a strong, uncompromising technique. Both the subject matter and its depiction explain the scandal caused by this painting at the 1865 Salon. Even though Manet quoted numerous formal and iconographic references, such as Titian's Venus of Urbino, Goya's Maja desnuda, and the theme of the odalisque with her black slave, already handled by Ingres among others, the picture portrays the cold and prosaic reality of a truly contemporary subject.
Venus has become a prostitute, challenging the viewer with her calculating look. This profanation of the idealized nude, the very foundation of academic tradition, provoked a violent reaction. Critics attacked the "yellow-bellied odalisque" whose modernity was nevertheless defended by a small group of Manet's contemporaries with Zola at their head.
- 1890, offert à l'Etat par souscription publique sur l'initiative de Claude Monet
- de 1890 à 1907, musée du Luxembourg, Paris
- 1907, attribué au musée du Louvre, Paris
- de 1907 à 1947, attribué au musée du Louvre, Paris
- de 1947 à 1986, musée du Louvre, galerie du Jeu de Paume, Paris
- 1986, affecté au musée d'Orsay, Paris
- Salon - palais des Champs Elysées - France, Paris, 1865, n°1428
- Tableaux de M. Edouard Manet - Exposition Universelle, pavillon Manet - France, Paris, 1867, n°2
- Exposition des oeuvres de Edouard Manet - Ecole nationale supérieure des Beaux-Arts - France, Paris, 1884, n°23
- Exposition Universelle - Champ-de-Mars - France, Paris, 1889, n°487
- Exposition Manet, 1832-1887 - musée de l'Orangerie - France, Paris, 1932
- Hommage à Manet - musée de l'Orangerie - France, Paris, 1952
- Baudelaire - Petit Palais - Musée des Beaux-Arts de la Ville de Paris - France, Paris, 1968-1969
- Manet : 1832-1883 - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1983, n°64
- Impressionnisme : les origines, 1859-1869 - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1994
- Picasso et les maîtres - Galeries nationales du Grand Palais - 2008-2009, repr. p. 324
- Manet, inventeur du Moderne - musée d'Orsay - France, Paris, 2011
- Manet : ritorno a Venezia - Palazzo Ducale - Italie, Venise, 2013
- Olympia - The Pushkin State Museum of Fine Arts - Russie, Fédération de, Moscou, 2016
- Olympia - musée de l'Ermitage - Russie, Fédération de, Saint-Pétersbourg, 2016
- Le modèle noir. De Géricault à Matisse - musée d'Orsay - France, Paris, 2019
-
Jamot, Paul ; Wildenstein, Georges ; Bataille, Marie-Louise, Manet, catalogue critique, Paris, Imprimerie Léon Masotte, 1932, n°82
-
Tabarant, Adolphe, Manet et ses oeuvres, Paris, Gallimard, 1947, n°68
-
Orienti, Sandra, Tout l'oeuvre peint d'Édouard Manet, Paris, Flammarion, 1970, n°61
-
Rouart, Denis ; Wildenstein, Daniel, Edouard Manet. Catalogue raisonné. Tome I. Peintures, Lausanne/Paris, La Bibliothèque des arts, 1975, n°69
-
Héran, Emmanuelle ; Voisin, Elise, Beauté animale. Album de l'exposition., RMN - Grand Palais, 2012, fig.92 p.122
-
Isolde Pludermacher, Edouard Manet, les femmes, Rouen, édition des Falaises, 2015, pp. 28 - 31 (reprod. coul. p. 28)
-
Valéry, Paul (préf.) ; Jamot, Paul (préf.) ; Sterling, Charles, Exposition Manet 1832-1883, cat. exp. (Paris, musée de l'Orangerie, 1932), Paris, Edition des musées nationaux, 1932, n° 15
-
Baudelaire, cat. exp. (Paris, Petit Palais - Musée des Beaux-Arts de la Ville de Paris, du 23/11/1968 au 17/03/1969), Paris, Réunion des musées nationaux, 1968, n° 714
-
Anonyme, Manet : 1832-1883, cat. exp. (Paris, Galeries nationales du Grand Palais, 22 avril-1er août 1983, New York, Metropolitan museum of art, 10 septembre-27 novembre 1983), Paris, Réunion des musées nationaux, 1983, n°487
-
Impressionnisme : Les origines (1859-1869), cat. exp. (Paris ; New York, 1994-95), [s.n.], 1994, n° 95
-
Guégan, Stéphane [sous la direction de] ; Burham, Helen ; Cahn, Isabelle ; Des Cars, Laurence ; Cogeval, Guy ; Cachin, Françoise, Manet. Inventeur du moderne., cat. exp. (Paris, musée d'Orsay, du 05 avril au 17 juillet 2011), Paris, Gallimard, 2011, n° 65
-
Cogeval, Guy ; Guégan, Stéphane ; Cahn, Isabelle ; Calasso, Roberto ; Pludermacher, Isolde, Manet. Ritorno a Venezia, cat. exp. (Venise, Palazzo Ducale, du 24 avril au 18 août 2013), Milan, Skira, 2013, cat. 20, p. 25 ; p. 28 ; p. 29 ; p. 104 (reprod. coul.)
-
Thomas-Maurin, Frédérique ; Delmas, Julie ; Boudon, Elise ; Bergeret-Gourbin, Anne-Marie ; Manœuvre, Laurent ; Pludermacher, Courbet et l’impressionnisme, cat. exp. (Ornans, Musée Gustave Courbet, du 9 juillet au 17 octobre 2016), Milan, Cinisello Balsamo, 2016, fig. 3, p. 74 ; p. 75 (reprod. coul.)
-
Alarco, Paloma, Los Impresionistas y la fotografia, cat. exp. (Madrid, museo nacional Thyssen-Bornemisza, du 15 octobre 2019 au 26 janvier 2020), Madrid, Fundación Colección Thyssen-Bornemisza, 2019, fig. 58, p. 222 (reprod. coul.) ; p. 223 ; p. 256
-
Amic, Sylvain ; Païni, Dominique ; Snrech, Joanne ; Assayas, Olivier ; Pomarède, Vincent, Arts et cinéma : les liaisons heureuses, cat. exp. ( Rouen, musée des Beaux-Arts,du 18/10/2019 au 10/02/2020 ; Lausanne, Fondation de l’Hermitage, du 26/06/2020 au 01/11/2020), Gand, Snoeck, 2019, p. 18
-
Debray, Cécile ; Guégan, Stéphane ; Murrell, Denise ; Pludermacher, Isolde ; Bardon, Isabelle ; Ndiaye, Pap, Le modèle noir : de Géricault à Matisse, cat. exp. (New York, The Miriam and Ira D. Wallach Art Gallery - Columbia University, du 24/10/2018 au 10/02/2019 ; Paris, musée d'Orsay, du 26/03/2019 au 21/07/2019 ; Pointe-à-Pitre, Mémorial ACTe, du 13/09/2019 au 29/12/2019), Paris, musée d'Orsay, Flammarion, 2019, n° 105, p. 148-149 ; p. 357
-
Dorothee, Hansen ; Bouillon, Jean-Paul ; Demele, Chrisitine ; Flescher, Sharon, Manet and Astruc : friendship and inspiration, cat. exp. (Brême, Kunsthalle Bremen, du 23 octobre 2021 au février 2022), Madrid, Centro de Estudio Europa Hispánica, 2021, p. 11 (ill. coul.) ; 10 ; 12 ; 13 ; 21 ; 22 ; 23 ; 24 ; 25 ; 26 ; 27 ; 28 ; 29 ; 34 ; 35 ; 186 ; 188 ; 190 ; 194 ; 204 ; 208 ; 272
-
Des Cars, Laurence ; Guégan, Stéphane ; Pludermacher, Isolde, Manet-Degas, cat. exp. (Paris, Musée d’Orsay du 28/03/2023 au 28/07/2023, New York, Metropolitan museum of art, du 24/09/2023 au 7/01/2024), Paris, Gallimard, 2023, cat. 45, pp. 16-17 ; 38 ; 49-50 ; 62-63 (reprod. coul.) ; 64-67 ; 106-111 ; 130 ; 152 ; 164-166 ; 176-179 ; 180-182 ; 193-197 ; 209-222 ; 233 ; 248-249 ; 259
-
Compin, Isabelle ; Roquebert, Anne, Catalogue sommaire illustré des peintures du Musée du Louvre et du Musée d'Orsay, Paris, Réunion des musées nationaux, 1986, vol.4, p.68
-
Compin, Isabelle [coordination] ; Lacambre, Geneviève [coordination] ; Roquebert, Anne, Musée d'Orsay. Catalogue sommaire illustré des peintures, Paris, Réunion des musées nationaux, 1990, vol.2, p.296
Do you have a question where you have additional knowledge about this work? You can write to us to suggest improvements to the file.
Make a suggestion