Orphée
In Greek mythology, Orpheus's skill as a poet and musician was such that he even charmed wild beasts. He had the misfortune of charming the Maenads, who tore him to pieces after the death of Eurydice to punish him for rebuffing their advances.
Gustave Moreau continued the myth, with the vision of a girl dressed in Oriental finery rescuing the poet's head. Is she a wise virgin to efface the memory of the mad Bacchantes?
The poet's head rests on his lyre, and the girl is gazing at him with a melancholy air. The two faces, strangely similar with their closed eyes, seem absorbed in infinite contemplation. The horrible ordeal is followed by a calm scene mysteriously free of morbidity and bathed in a twilight glow, with a fantastic landscape in the background worthy of Leonardo Da Vinci. The diagonal compositions suggests a playing card, in which the musicians in the top left corner are balanced by the turtles, lower right, whose carapace, according to the myth, was used to make the first lyre.
In Orpheus, we sense the emergence of a semi-fantastic world with disturbing atmospheres, impregnated with ambiguous charms. The golden chiaroscuro, complex composition and sensual yet mystic mood that characterised Moreau's mature style about 1870 are already in place here.
For all these reasons, Moreau counts as a decisive figure in the Symbolist movement.
- 1866, acquis de l'artiste par l'Etat le 3 juillet 1866 8000 F
- 1867, entré au musée du Luxembourg, Paris
- 1874, attribué aux Musées nationaux (arrêté du 03/05/1874) et inscrit sur l'inventaire des Peintures RF 104
- 1926, transféré au musée du Louvre, Paris, le 30 janvier
- 1986, affecté au musée d'Orsay, Paris
- Salon - palais des Champs Elysées - France, Paris, 1866, n°1404
- Exposition Universelle - Champ-de-Mars - France, Paris, 1867, groupe I, classes 1 et 2, n°485
- Internationalen Kunstausstellung - Glaspalast - Allemagne, Munich, 1879, n°116
- Pintura Francesa Contemporanea 1870-1914 - organisme inconnu - Espagne, Madrid, 1918, n° 144
- Eugène Carrière et le Symbolisme - musée de l'Orangerie - France, Paris, 1949-1950
- Gustave Moreau - musée du Louvre - France, Paris, 1961
- Marcel Proust et son temps - musée Jacquemart-André - France, Paris, 1971, n° 204
- French symbolist painters : Moreau, Puvis de Chavannes, Redon and their followers - Hayward Gallery - Royaume-Uni, Londres, 1972
- French symbolist painters : Moreau, Puvis de Chavannes, Redon and their followers - Walker Art Gallery - Royaume-Uni, Liverpool, 1972
- El Simbolismo en la pintura francesa - Museo Español de Arte Contemporaneo - Espagne, Madrid, 1972
- Le musée du Luxembourg en 1874 - peintures - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1974
- Gustave Moreau 1826-1898 - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1998-1999
- Marcel Proust, l'écriture et les arts - Bibliothèque nationale de France - France, Paris, 1999-2000
- De Millet à Bonnard. La création picturale dans les collections du musée d'Orsay (1848-1914) - Hangaram Art Museum - Corée, République de, Séoul, 2007
- Terre des mythes. L'art de Gustave Moreau - musée des Beaux-Arts - Hongrie, Budapest, 2009, non catalogué
- Van Gogh, Gauguin, Cézanne & beyond, Post-Impressionism from the Musée d'Orsay - National Gallery of Australia - Australie, Canberra, 2009-2010, cat.82, p.230-231, 238
- Post-impressionnisme - 115 chefs-d'oeuvre de la collection du musée d'Orsay - National Art Center - Japon, Tokyo, 2010, cat. n°87, p.172, reprod. p.173
- Van Gogh, Gauguin, Cézanne & beyond, Post-Impressionism from the Musée d'Orsay - M. H. De Young Memorial Museum - Etats-Unis, San Francisco, 2010-2011, cat.82, p.230-231, 238
- Im Tempel Des Ich - Villa Stuck - Allemagne, Munich, 2013-2014
- L’Épopée des rois thraces. Découvertes archéologiques en Bulgarie - musée du Louvre - France, Paris, 2015
- L'épopée des rois thraces, des guerres médiques aux invasions celtes 479 - 278 avant J.-C. - musée du Louvre - France, Paris, 2015, p. 36-37, cat. 4 (reprod. coul.)
-
Bénédite, Léonce, Le Musée du Luxembourg. Les peintures. Ecole française, Paris, H. Laurens, 1923, n° 423, repr.
-
Anonyme, Catalogue des peintures du musée du Louvre, Paris, Réunion des musées nationaux, 1972, p. 278
-
Mathieu, Pierre-Louis, Gustave Moreau, sa vie, son oeuvre, catalogue raisonné de l'oeuvre achevé, Fribourg, Office du livre, 1976, n°71
-
Rosenblum, Robert, Les Peintures du Musée d'Orsay, Paris, Nathan, 1989, p. 78, 79, repr.
-
Mathieu, Pierre-Louis, Tout l'oeuvre peint de Gustave Moreau, Paris, Flammarion, 1991, n° 109, repr.
-
Guégan, Stéphane ; Savy, Nicole, Regards d'écrivains au musée d'Orsay, Paris, Réunion des musées nationaux, 1992, p. 38, 176, repr.
-
Lobstein, Dominique, Les Salons au XIXe siècle. Paris, capitale des arts, Paris, La Martinière, 2006, p. 188
-
Cooke, Peter, La Revue des musées de France : revue du Louvre, "Orphée (1865) de Gustave Moreau : esthétique, iconographie et réception critique", Paris, Réunion des musées nationaux, 2015, p. 66-78
-
Florisoone, Michel ; Leymarie, Jean ; Huyghe, René [préface], Eugène Carrière et le symbolisme, cat.exp.(Paris, Musée national de l'Orangerie, 1949-1950), Paris, Réunion des musées nationaux, 1949, n° 99
-
Holten, Ragnar von ; Cassou, Jean (préf.), Gustave Moreau, cat. exp. (Paris, musée du Louvre, juin 1961), Paris, Éditions des Musées nationaux, 1961, n° 13
-
Anonyme, Simbolismo en la pintura francesa, cat. exp., 1972, n° 120 (reprod.)
-
Anonyme, French symbolist painters : Moreau, Puvis de Chavannes, Redon and their followers, cat.exp. (London, Hayward gallery, 7 June-23 July 1972, Liverpool, Walker art gallery, 9 August-17 September 1972], Londres, Arts Council of Great Britain, 1972, n° 140 (reprod.)
-
Lacambre, Geneviève, Le Musée du Luxembourg en 1874, cat.exp. (Paris, Grand Palais, 31 mai-18 novembre 1974), Paris, Réunion des musées nationaux, 1974, n° 182 (reprod.)
-
Tadié, Jean-Yves [sous la direction de], Marcel Proust, l'écriture et les arts, cat.exp. (Paris, galerie d'exposition de la Bibliothèque nationale de France, site François-Mitterrand-Tolbiac, du 9 novembre 1999 au 6 février 2000), Paris, Gallimard ; Bibliothèque nationale de France ; Réunion des musée, 1999, n° 203 (reprod.)
-
Mathieu, Caroline ; Georgel, Chantal ; Lobstein, Dominique ; [et.al], De Millet à Bonnard : la création picturale dans les collections du Musée d'Orsay (1848-1914), cat.exp. (Séoul, 2007), Paris, Musée d'Orsay, 2007, p. 22
-
Forest, Marie-Cécile ; Pingeot, Anne ; Coron, Anne, Gustave Moreau. L'homme aux figures de cire, cat.exp. (Paris, musée national Gustave Moreau, 10 février-17 mai 2010), Paris, Éditions d'art Somogy Editions d'art ; Musée Gustave Moreau, 2010, ill. 3, p. 17
-
Brandlhuber, Margot Th. ; Buhrs, Michael, In the temple of the self. The artist’s residence as a total work of art, Europe und America 1800-1948, cat. exp. (Munich, Museum Villa Stuck, du 21 novembre 2013 au 02 mars 2014), Ostfildern, Hatje Cantz, 2013, cat. 15, p. 179 (reprod. coul.)
-
Greene, Vivien, Mystical symbolism : the Salon de la Rose Croix in Paris, 1892-1897, cat. exp. (New York, Solomon R. Guggenheim Museum, du 30/06/2017 au 04/10/2027, Venise, Peggy Guggenheim Collection, du 28/10/2017 au 07/01/2018), New York, Guggenheim Museum Publications, 2017, fig. 12, p. 28 ; p. 31 (reprod. coul.) ; p. 35
-
Amic, Sylvain ; Mare, Alexandre, Nadja, un itinéraire surréaliste, cat. exp. (Rouen, Musée des beaux-arts, du 24 juin au 06 novembre 2022), Paris, Gallimard, 2022, reprod. coul. p. 67
-
Compin, Isabelle ; Roquebert, Anne, Catalogue sommaire illustré des peintures du Musée du Louvre et du Musée d'Orsay, Paris, Réunion des musées nationaux, 1986, vol. 4, p. 113
-
Compin, Isabelle [coordination] ; Lacambre, Geneviève [coordination] ; Roquebert, Anne, Musée d'Orsay. Catalogue sommaire illustré des peintures, Paris, Réunion des musées nationaux, 1990, vol.2, p.342
-
Mathieu, Pierre-Louis, Gustave Moreau ; Monographie et nouveau catalogue de l'oeuvre achevé, Courbevoie, A.C.R. éd., 1998, n° 84, repr.
Do you have a question where you have additional knowledge about this work? You can write to us to suggest improvements to the file.
Make a suggestion