Portrait de Madame M.
Amongst the many portraits painted by Rousseau, it is rare to find a full-length portrait and one of such a size. However, there is another, which belonged to Pablo Picasso (Paris, Musée Picasso). The one in the Musée d'Orsay shows much more fluency in its design and composition and more care in its execution. Although the identity of the model remains uncertain, it might have been a commission, and we know that with Rousseau, the higher the fee, the better the portrait. The bouffant sleeves, called "Medicis", which were very fashionable around 1895, enable the painting to be dated. The bracelets, the parasol with its elegant handle and the delicate scarf around the neck tell us that the model probably belonged to the wealthy middle classes.
Here, the traditional rules of perspective disappear. The soft, refined colours, the clear drawing and the luminous shapes evoke a world of riches and light. The face is less set than usual. Rousseau reduced the importance of the head by reducing the width of the hair (the reworking is visible). The dissymmetry of the arms and the placing of the left leg in front create some animation. The natural setting, where a cat plays with a ball, also helps to reduce the rigidity of this portrait, while enhancing the black areas of the dress and the parasol. The model is surrounded by different kinds of bushes and flowers, too stylised to be identified, except for the pansies placed at the front. These particular flowers are prominent in several paintings.
With this work, Rousseau seemed to want to rival, at least unconsciously, the society portraits of the Salon, or the great Flemish portraits of the 17th century. But above all, he remains faithful to a style and a world that are his own.
avec cadre H. 226 ; L. 143,5 cm
- de 1910 à 1922, dans la collection Wilhelm Uhde
- de 1922 à 1930, dans la collection Suermondt Droue
- de 1929 à 1930, dans la collection Mendelssohn-Bartholdi
- de 1930 à 1965, dans la collection du baron Napoléon Gourgaud
- 1965, accepté par l'Etat à titre de donation de la Baronne Eva Gebhard-Gourgaud pour le Jeu de Paume
- 1965, attribué au musée du Louvre, Paris
- de 1965 à 1986, musée du Louvre, galerie du Jeu de Paume, Paris
- 1986, affecté au musée d'Orsay, Paris
- Salon de la Société des artistes indépendants - palais des Arts libéraux - France, Paris, 1896, n°981
- Salon de la Société des artistes indépendants - quai d'Orsay, Pont de l'Alma - France, Paris, 1911
- [sans titre] - galerie Bernheim-Jeune - France, Paris, 1912, n°8
- Grands maîtres du XIXe siècle - galerie Paul Rosenberg - 1931
- Henri Rousseau - Kunsthalle Basel - 1933
- Vingt ans d'acquisitions au Musée du Louvre, 1947-1967 - musée de l'Orangerie - 1967-1968
- Les grands Naïfs - Stedelijk Museum - Pays-Bas, Amsterdam, 1974, n°5
- Die Kunst der Naiven - Haus der Kunst - Allemagne, Munich, 1974-1975, n°58
- Die Kunst der Naiven - Kunsthaus Zürich - Suisse, Zurich, 1975, n°58
- Salon de la Société des artistes indépendants, "Le Génie des Naïfs" - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1982
- Le Douanier Rousseau - Galeries nationales du Grand Palais - 1984-1985
- La modernité - Collections du musée d'Orsay - Metropolitan Art Museum - Japon, Tokyo, 1996
- La modernité - Collections du musée d'Orsay - City museum - Japon, Kobe, 1996
- Paris in the late 19th century - National Gallery of Australia - Australie, Canberra, 1996-1997, p.157
- Paris in the late 19th century - Queensland Art Gallery - Australie, Brisbane, 1997, p.157
- De tijd van Degas - Gemeentemuseum - Pays-Bas, La Haye, 2002
- Paris in the age of Impressionnism. Masterworks from the Musée d'Orsay - High Museum of Art - Etats-Unis, Atlanta, 2002-2003
- Paris in the age of Impressionnism. Masterworks from the Musée d'Orsay - Museum of Fine Arts - Etats-Unis, Houston, 2003
- Henri Rousseau : Jungles in Paris - Tate Modern - Royaume-Uni, Londres, 2005-2006
- Jungles à paris, les peintures de Henri Rousseau - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 2006
- Henri Rousseau : Jungles in Paris - National Gallery of Art - Etats-Unis, Washington, 2006
- De Millet à Bonnard. La création picturale dans les collections du musée d'Orsay (1848-1914) - Hangaram Art Museum - Corée, République de, Séoul, 2007
- Henri Rousseau - fondation Beyeler - Suisse, Bâle, 2010
- Henri Rousseau - Museo Guggenheim Bilbao - Espagne, Bilbao, 2010
- Henri Rousseau. Archaic Naiveté - Palazzo Ducale - Italie, Venise, 2015
- Le Douanier Rousseau. L'innocence archaïque. - musée d'Orsay - France, Paris, 2016
- Celnik Douanier Rousseau. Painter's Paradise Lost - galerie nationale de Prague - Palais Kinskych - Tchèque, République, Prague, 2016-2017
- Prêt pour la collection permanente - musée de l'Orangerie - France, Paris, 2021
-
Bouret, Jean, Henri Rousseau, Neuchâtel, Ides et Calendes, 1961, (n°66)
-
Certigny, Henry, La vérité sur le douanier Rousseau, Paris, Plon, 1961, p.102
-
Vallier, Dora, Henri Rousseau, Paris, Flammarion, 1961, p.308
-
salon des indépendants, 27ème exposition, cat. exp. (Paris, Salon des Indépendants, du 2 avril au 13 juin 1911), Paris, [s.n.], 1911, n° 37
-
Exposition d'oeuvres importantes de grands maîtres du dix-neuvième siècle, cat. exp. (Paris, Paul Rosenberg, 1931), [s.n.], 1931, n° 72
-
Henri Rousseau, cat. exp. (Bâle, Kunsthalle, 1933), Bâle, [s.n.], 1933, n° 8
-
Parrot, André ; Adhémar, Hélène ; Aulanier, Christiane ; Baticle, Jeannine ; Béguin, Sylvie, Vingt ans d'acquisitions au musée du Louvre 1947-1967, cat. exp. (Paris, musée de l'Orangerie, du 16/12/1967 au 03/1968), Paris, Réunion des musées nationaux, 1967, n° 428
-
Hoog, Michel ; Lanchner, Carolyn ; Rubin, William ; Shattuck, Roger ; Behar, Henri, Le Douanier Rousseau, cat. exp. (Paris, Galeries nationales du Grand Palais, du 14/09/1984 au 07/01/1985 ; New York, Museum of modern art, 05/02/1985 au 04/06/1985), Paris, Réunion des musées nationaux, 1984, n° 17
-
Mathieu, Caroline ; Bascou, Marc ; Takahashi, Akiya ; Kaai, Haruo, La Modernité. Collection du Musée d'Orsay, cat. exp. (Tokyo, Metropolitan Art Museum, du 14/01/1996 au 31/03/1996 ; Kobe, City museum, du 13/04/1996 au 23/06/1996), Tokyo, Nihon Keizai Shimbun, 1996, n° 180
-
Sillevis, John ; Darley, Esther ; Heilbrun, Françoise, De Tijd van Degas, cat.exp. (La Haye, Gemeentemuseum, 2004), La Haye, Gemeentemuseum, 2002, p. 127
-
Brenneman, D. ; Morton M., Mathieu, C., Bascou. M., Paris in the age of impressionism. Masterworks from the Musée d'Orsay, cat. exp., 2003, p. 157
-
Mathieu, Caroline ; Georgel, Chantal ; Lobstein, Dominique ; [et.al], De Millet à Bonnard : la création picturale dans les collections du Musée d'Orsay (1848-1914), cat.exp. (Séoul, 2007), Paris, Musée d'Orsay, 2007, p. 116
-
(dir.) Belli, Gabriella ; Cogeval, Guy, Henri Rousseau. Archaic Naiveté, cat. exp. (Venise, Palazzo Ducale, 6 mars-5 juillet 2015), Milan, 24 ORE Cultura, 2015, n° 93, p. 21, p. 83, p. 218, repr. p. 233, p. 274
-
(dir.) Belli, Gabriella ; Cogeval, Guy, Le Douanier Rousseau. L'innocence archaïque, cat. exp. (Paris, musée d'Orsay, 22 mars-17 juillet 2016), Paris, Hazan, 2016, n° 23, p. 21, p. 87, p. 117, repr. p. 135, p. 256
-
Fajt, Jiri, Celnik Douanier Rousseau. Painter's Paradise Lost, cat. exp. (Prague, Narodni galerie, 16 septembre 2016-15 janvier 2017), Prague, Narodni galerie, 2016, p. 63, repr. p. 65, p. 133
-
Compin, Isabelle ; Roquebert, Anne, Catalogue sommaire illustré des peintures du Musée du Louvre et du Musée d'Orsay, Paris, Réunion des musées nationaux, 1986, vol.4, p.197
-
Compin, Isabelle [coordination] ; Lacambre, Geneviève [coordination] ; Roquebert, Anne, Musée d'Orsay. Catalogue sommaire illustré des peintures, Paris, Réunion des musées nationaux, 1990, p. 410
Do you have a question where you have additional knowledge about this work? You can write to us to suggest improvements to the file.
Make a suggestion