Route d'Ennery
The rue de l'Hermitage in Pontoise, where Pissarro and his family lived until 1883, went between the banks of the Oise and the road to Ennery. Here Pissarro turned his back on the large town of Pontoise, as he often did, to immerse himself in the rustic atmosphere of the neighbouring villages which are still there. However the landscapes he described are not without modern developments. In fact, this raised road and the small bridge seen on the left had just been resurfaced. But these improvements blended naturally into the landscape and in no way disturbed its harmony and gentle intimacy.
The horizontal composition stretches out in such a way that the viewer can physically feel the slow pace of the cart and of the people ambling along towards each other. All these peasant figures, some wearing bonnets and long dresses, others in blue jackets and caps, remind us that Courbet and Millet were never far from the painter's thoughts.
In works dedicated to his great grandfather, Joachim Pissarro highlighted the artist's custom of introducing characters moving across his paintings, bringing movement and a dynamic into a world he felt and interpreted as stable. La Route d'Ennery is a marvellous example of this union of movement and permanence, of the strength of the land and the shimmering of nature.
Under its wide band of grey blue sky, this panoramic landscape confirms Théodore Duret's analyses of 1878. The critic defined Pissarro's Impressionisn very early on as being far from a fleeting image: "he sees nature by simplifying it and through its permanent aspects [...] Pissarro's paintings vividly communicate a feeling of space and solitude, from which he draws out an impression of melancholy."
avec cadre H. 80,5 ; L. 117,3 cm
- jusqu'en 1932, collection Max Silberberg (1878-après 1942), Breslau
- 1932, Catalogue des tableaux, pastels, aquarelles, gouaches, dessins... provenant des collections étrangères de MM. S... et S. [Silberberg et Simon], Paris, Galerie Georges Petit, 9 juin 1932, n°24
- collection Hugo Simon, Berlin
- de 1937 à 1973, dans la collection Max et Rosy Kaganovitch
- 1973, accepté par l'Etat à titre de donation de Max et Rosy Kaganovitch pour le musée du Jeu de Paume (comité du 08/02/1973, conseil du 14/02/1973, arrêté du 20/03/1973)
- 1973, attribué au musée du Louvre, Paris
- de 1973 à 1986, musée du Louvre, galerie du Jeu de Paume, Paris
- 1986, affecté au musée d'Orsay, Paris
- Chefs-d'oeuvre de l'Art français - palais Royal - France, Paris, 1937, n°383
- Oeuvres choisies des XIXe et XXe siècles - galerie Max Kaganovitch - France, Paris, 1938
- Oeuvres choisies du XIXe siècle - galerie Max Kaganovitch - 1950
- Exposition Camille Pissarro - galerie Durand-Ruel - France, Paris, 1956, n°26
- Cent chefs-d'oeuvre de l'art français, 1750-1950 - galerie Charpentier - France, Paris, 1957
- Exposition - Kunstmuseum Bern - Suisse, Berne, 1957, n°36
- Französische Malerei des 19 Jahrhunderts - Haus der Kunst - Allemagne, Munich, 1964-1965, n°203
- European Art, XIX-XX centuries in the collection of Max Kaganovitch - The Pushkin State Museum of Fine Arts - Russie, Fédération de, Moscou, 1978, n° 29
- European Art, XIX-XX centuries in the collection of Max Kaganovitch - musée de l'Ermitage - Russie, Fédération de, Saint-Pétersbourg, 1978, n° 29
- A Day in the Country: Impressionism and the French Landscape - The Art Institute of Chicago - Etats-Unis, Chicago, 1984-1985
- Le paysage provençal et l'Ecole de Marseille avant l'Impressionnisme - musée - France, Toulon, 1992-1993, n°534
- La modernité - Collections du musée d'Orsay - Metropolitan Art Museum - Japon, Tokyo, 1996
- La modernité - Collections du musée d'Orsay - City museum - Japon, Kobe, 1996
- Camille Pissarro - Palazzo dei Diamanti - Italie, Ferrare, 1998
- Impressionisti. Da Corot a Renoir - Palazzo Martinengo - Italie, Brescia, 1998-1999, Hors catalogue
- De Manet à Gauguin. Impressionnisme et post-impressionnisme dans les collections du musée d'Orsay - musée national - Pologne, Varsovie, 2001
- De Manet à Gauguin. Impressionnisme et post-impressionnisme dans les collections du musée d'Orsay - Muzeum Narodowyn w Poznaniu - Pologne, Poznan, 2001
- Od Maneta do Gauguina. Impresjonisci i postimpresjonisci z Musée d`Orsay - Muzeum Narodowyn w Krakowie - Pologne, Cracovie, 2001
- Hommage à Camile Pissarro - musée d'Orsay - France, Paris, 2003
- Impressionism. Treasures from the National Collection of France - musée national de Chine - Chine, Pékin, 2004, n°26
- Impressionism. Treasures from the National Collection of France - Shanghai Museum of Art - Chine, Shanghai, 2004-2005, n°26
- Impressionism. Treasures from the National Collection of France - Hong Kong Museum of Art - Chine, Hong Kong, 2005, n°26
- Camille Pissarro - Art Gallery of New South Wales - Australie, Sydney, 2005-2006, cat. 17
- Camille Pissarro - National Gallery of Victoria - Australie, Melbourne, 2006, cat. 17
- Impressionismus. Wie das Licht auf die Leinwand kam - Wallraf-Richartz-Museum & Fondation Corboud - Allemagne, Cologne, 2008, p. 137
- Impressionismo. Dipingere la luce - Palazzo Strozzi - Italie, Florence, 2008, p. 137
- Impresionismo : Un Nuevo Renacimiento - Fundación Mapfre - Espagne, Madrid, 2010
- Impresionismo : Un Nuevo Renacimiento - Fine Arts Museums of San Francisco - Etats-Unis, San Francisco, 2010
- Birth of Impressionism. Masterpieces from the Musée d'Orsay - M. H. De Young Memorial Museum - Etats-Unis, San Francisco, 2010
- Birth of Impressionism. Masterpieces from the Musée d'Orsay - Frist Center for Visual Arts - Etats-Unis, Nashville, 2010-2011
- Exposition 1874 De Manet à l'impressionnisme : une renaissance moderne - Frist Center for Visual Arts - Etats-Unis, Nashville, 2010-2011
- Impressionismo. Paris e a modernidade. Obras-primas Musée d'Orsay - Centro Cultural Banco do Brasil - Brésil, Săo Paulo, 2012
- Impressionismo. Paris e a modernidade. Obras-primas Musée d'Orsay - Centro cultural Banco do Brasil - Brésil, Rio de Janeiro, 2012-2013
- Pissarro - Museo Thyssen-Bornemisza - Espagne, Madrid, 2013
- Pissarro - CaixaForum - Espagne, Barcelone, 2013-2014
- Musée d'Orsay. Capolavori - Complesso del Vittoriano - Italie, Rome, 2014, n° 13
- Pissarro. A Meeting on St. Thomas - Ordrupgaard - Danemark, Copenhague, 2017
- Colours of Impressionism: Masterpieces from the Musée d’Orsay - National Gallery Singapore - Singapour, Singapour, 2017-2018
- Colours of Impressionism: Masterpieces from the Musée d’Orsay - Art Gallery of South Australia - Australie, Adelaïde, 2018
- Les Couleurs de l'impressionnisme : chefs-d'œuvres des collections du musée d'Orsay - musée Mohammed VI d'art moderne et contemporain - Maroc, Rabat, 2019
-
Pissarro, Ludovico Rodo ; Venturi, Lionello, Camille Pissarro, son art, son oeuvre, Paris, P. Rosenberg, 1939, n°254
-
Adhémar, Hélène ; Dayez-Distel, Anne, Musée du Jeu de Paume - Catalogue rédigé, Paris, Editions des musées nationaux, 1977, p.168, reprod. p.130
-
Oeuvres choisies (des 19ème et 20ème siècles), cat. exp. (Paris, Max Kaganovitch, 1938), [s.n.], 1938, n° 28
-
Oeuvres choisies du XIXe siècle, cat. exp. (Paris, Max Kaganovitch, 1950), [s.n.], 1950, n° 27
-
Cent Chefs-d'oeuvre de l'art français : 1750-1950, cat. exp. (Paris, Charpentier, 1957), [s.n.], 1957, n° 68
-
Mathieu, Caroline ; Bascou, Marc ; Takahashi, Akiya ; Kaai, Haruo, La Modernité. Collection du Musée d'Orsay, cat. exp. (Tokyo, Metropolitan Art Museum, du 14/01/1996 au 31/03/1996 ; Kobe, City museum, du 13/04/1996 au 23/06/1996), Tokyo, Nihon Keizai Shimbun, 1996, n° 12
-
Leymarie, Jean ; Buzzoni, Andrea ; Pieyre de Mandiargues, Sibylle, Camille Pissarro, cat. exp. (Ferrare, Palazzo dei Diamanti, du 15 février au 10 mai 1998), Ferrare, Ferrara Arte, 1998, n° 18
-
Cogeval, Guy (dir.), Mathieu, Caroline (dir.), Jiménez, Burillo (dir), Cahn, Isabelle, Impressionismo. Paris e a modernidade : obras-primas, Musée d'Orsay, cat. exp. (Sao Paulo, 4 août-7 octobre 2012 ; Rio de Janeiro, 22 octobre 2012-13 janvier 2013 ; Madrid, 12 février-5 mai 2013), São Paulo / Madrid, Expomus / Fundación Mapfre, 2012, n° 57, p. 33 ; p. 265 ; p. 169 (reprod.)
-
Kisiel, Marine ; Perrin, Paul, Colours of Impressionism, Masterpieces from the Musée d'Orsay, cat. exp. (Singapore, The National Gallery, 16 nov. 2017-11 mars 2018), Singapore, National Library Board, 2018, n° 40, p. 120 (reprod.)
-
Perrin, Paul ; Kisiel, Marine, Colours of Impressionism, Masterpieces from the Musée d'Orsay, cat. exp. (Adélaïde, AGSA, du 29 mars au 29 juillet 2018), Art Gallery of South Australia, 2018, n° 40, p. 119 (reprod.)
-
(dir.) Duvivier, Christophe ; Helfenstein, Josef, Camille Pissarro. The Studio of Modernism, cat. exp. (Basel, Kunstmuseum, 4 septembre 2021-23 janvier 2022), Prestel, 2021, p. 52, repr. p. 53 (fig. 3)
-
Compin, Isabelle [coordination] ; Lacambre, Geneviève [coordination] ; Roquebert, Anne, Musée d'Orsay. Catalogue sommaire illustré des peintures, Paris, Réunion des musées nationaux, 1990, vol.2, p.365
Do you have a question where you have additional knowledge about this work? You can write to us to suggest improvements to the file.
Make a suggestion