Femmes de Tahiti
In 1891, Gauguin went to Tahiti, an island he imagined to be a primitive paradise. The artist wanted "to live there in ecstasy, calm and art". His financial difficulties, his aesthetic concerns and this very Baudelairian "invitation au voyage" drove him to that distant land to escape "the European struggle for money" - to be "free at last".
This composition is typical of his paintings during the early part of his first stay in the Pacific, paintings often depicting Tahitian women busy with simple daily tasks. Here, the heavy, hieratic figures have their own space, creating a series of arabesques in a perfectly orchestrated harmony. The faces are rendered as a mask or a profile, rather indeterminate, but full of melancholy. Gauguin's wonderfully confident handling of the line makes it both elegant and decorative. By choosing somewhat rigid poses, he introduces a rhythm into the painting through a mysterious, harmonious geometry, thus producing what looks more like a genre scene than a genuine double portrait. The painting is lightly animated both by the discreet, almost monochrome, still life in the foreground, and by the rollers breaking on the lagoon in the background, suggested by a few white highlights.
The painter regarded this painting as significant enough to produce a variant of it in 1892, Parau Api (Dresden, Staatliche Kunstammlungen), in which the floral sarong replaces the sensible mission clothes of the woman on the right. The synthetic lines and simplified shapes of Manet, whom Gauguin admired greatly, influenced these contrasting outlines of the women. But above all, these characters herald the coloured effects of Matisse with their powerful graphic style and vivid colours.
avec cadre H. 89,5 ; L. 111,4 cm
- collection du capitaine Arnaud, don de l'artiste à Tahiti
- jusqu'en 1920, dans la collection de Mme Wilmot, Papeete, fille du capitaine Arnaud
- jusqu'en 1923, dans la collection du vicomte Guy de Cholet
- 1923, accepté par l'Etat à titre de don aux Musées nationaux de la comtesse Vitali en souvenir de son frère le vicomte Guy de Cholet
- 1923, attribué au musée du Louvre, Paris
- de 1923 à 1929, musée du Luxembourg, Paris
- de 1929 à 1947, musée du Louvre, Paris
- de 1947 à 1986, musée du Louvre, galerie du Jeu de Paume, Paris
- 1986, affecté au musée d'Orsay, Paris
- Gauguin - Galeries nationales du Grand Palais - 1989
- La modernité - Collections du musée d'Orsay - City museum - Japon, Kobe, 1996
- L'Age d'or de l'impressionnisme - Chefs-d'oeuvre du Musée d'Orsay - National Museum of History - Taïwan, Province de Chine, Taïpei, 1997
- Paul Gauguin. Das verlorene Paradies - Museum Folkwang - Allemagne, Essen, 1998, n°19
- Paul Gauguin. Das verlorene Paradies - Neue Nationalgalerie - Allemagne, Berlin, 1998-1999, n°19
- Gauguin-Tahiti : L'atelier des tropiques - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 2003-2004
- Gauguin-Tahiti : L'atelier des tropiques - Museum of Fine Arts - Etats-Unis, Boston, 2004
- Gauguin - Van Gogh. L'Avventura del colore nuovo - Museo della città - Italie, Brescia, 2005-2006
- De Millet à Bonnard. La création picturale dans les collections du musée d'Orsay (1848-1914) - Hangaram Art Museum - Corée, République de, Séoul, 2007
- Van Gogh, Gauguin, Cézanne & beyond, Post-Impressionism from the Musée d'Orsay - National Gallery of Australia - Australie, Canberra, 2009-2010, cat.66, p.200-201, 54
- Post-impressionnisme - 115 chefs-d'oeuvre de la collection du musée d'Orsay - National Art Center - Japon, Tokyo, 2010, cat. n°60, p.124, reprod. p.125
- Van Gogh, Gauguin, Cézanne & beyond, Post-Impressionism from the Musée d'Orsay - M. H. De Young Memorial Museum - Etats-Unis, San Francisco, 2010-2011, cat.66, p.200-201, 54
- La Rivoluzione dello sguardo. Capolavori impressionisti e post-impressionisti dal Musée d'Orsay - Museo d'Arte Moderna e Contemporanea di Trento e Rovereto - Italie, Rovereto, 2011
- Gauguin Polynesia - Ny Carlsberg Glyptotek - Danemark, Copenhague, 2011
- Gauguin and Polynesia: An Elusive Paradise - Seattle Art Museum - Etats-Unis, Seattle, 2012
- El placer y el orden - Museo Nacional de Arte - Mexique, Mexico, 2012-2013
- Gauguin: voyage into the Myth - Seoul museum of Art - Corée, République de, Séoul, 2013
- Faces of Impressionism. Portraits from the Musée d'Orsay - Kimbell Art Museum - Etats-Unis, Fort Worth, 2014-2015
- El triunfo del color. De Van Gogh a Matisse : colecciones de los museos d'Orsay y de l'Orangerie - Fundación Mapfre - Espagne, Barcelone, 2015-2016
- O triunfo da Cor. O pós-impressionismo: obras-primas do Musée d'Orsay e do Musée de l'Orangerie - Centro cultural Banco do Brasil - Brésil, Rio de Janeiro, 2016
- Gauguin: Artist as Alchemist - The Art Institute of Chicago - Etats-Unis, Chicago, 2017
- Gauguin l'Alchimiste - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 2017-2018
-
Bazin, Germain ; Adhémar, Hélène ; Sérullaz, Maurice, Catalogue des peintures, pastels, sculptures impressionnistes, Paris, Réunion des musées nationaux, 1958, n°135, p.69-70, non reprod.
-
Wildenstein, Georges, Gauguin. 1, Catalogue, Paris, Les Beaux arts, 1964, n°434
-
Danielsson, Bengt, Gauguin à Tahiti et aux Iles Marquises (réédition Presses Pocket, 1988), Papeete, Editions du Pacifique, 1975, p.106, n°56
-
Adhémar, Hélène ; Dayez-Distel, Anne, Musée du Jeu de Paume - Catalogue rédigé, Paris, Editions des musées nationaux, 1977, p.151, reprod. p.43
-
Sugana, Gabriele Mandel, Tout l'oeuvre peint de Gauguin, Paris, Flammarion, 1981, n°270
-
Guégan, Stéphane, Gauguin - coll. Little M'O, Paris, Musée d'Orsay ; Skira ; Flammarion, 2011, p.14-15, reprod. p.14, couv. (détail) et p.33
-
(dir.) Cogeval, Guy, Le Musée d'Orsay à 360 degrés, Paris, Skira ; Flammarion ; Musée d'Orsay, 2013, p. 211
-
Gauguin, cat. exp. (Paris, Grand Palais, 1989), [s.n.], 1989, n° 130
-
Mathieu, Caroline ; Bascou, Marc ; Takahashi, Akiya ; Kaai, Haruo, La Modernité. Collection du Musée d'Orsay, cat. exp. (Tokyo, Metropolitan Art Museum, du 14/01/1996 au 31/03/1996 ; Kobe, City museum, du 13/04/1996 au 23/06/1996), Tokyo, Nihon Keizai Shimbun, 1996, n° 149
-
Frèches-Thory, Claire ; Heilbrun, Françoise ; Pingeot, Anne ; Cahn, Isabelle ; Shackelford, George T.M. ; Peltier, Philippe, Gauguin-Tahiti : L'atelier des tropiques, cat. exp. (Paris, Galeries nationales du Grand Palais, du 30/09/2003 au 19/01/2004 ; Boston, Museum of Fine Arts, du 29/02/2004 au 20/06/2004), Paris, Réunion des musées nationaux, 2003, n° 70
-
Stolwijk, Chris, Gauguin / Van Gogh : l’avventura del colore nuovo, cat. exp., ""Per una buona causa", Theo Van Gogh e Paul Gauguin", Conegliano, Linea d’ombra libri, 2005, n° 121
-
Mathieu, Caroline ; Georgel, Chantal ; Lobstein, Dominique ; [et.al], De Millet à Bonnard : la création picturale dans les collections du Musée d'Orsay (1848-1914), cat.exp. (Séoul, 2007), Paris, Musée d'Orsay, 2007, p. 74
-
Greub, Suzanne ; Friborg, Flemming ; Druick, Douglas, Gauguin Polynesia, cat.exp. (Copenhague, Ny Carlsberg Glyptotek, 24 septembre 2011 - 31 janvier 2012, Seattle, Art Museum, 2011), Copenhague, Ny Carlsberg Glyptotek, 2011, n° 167, p. 192-193
-
Alarco, Paloma, Gauguin y el viaje a la exotico, cat.exp. [Madrid, Musoe Thyssen-Bornemisza, 09/10/2012-13/01/2013), Madrid, [s.n.], 2012, p.74, non repr.
-
Cahn, Isabelle ; Cahn, Isabelle, El triunfo del color. De Van Gogh à Matisse : colecciones de los museos d'Orsay y de l'Orangerie, cat. exp. (Barcelone, Sala Fundacion Mafpre, Casa Garriga i Nogues, 10 octobre 2015-10 janvier 2016), Madrid Paris, Fundacion Mafpre, 2015, n° 58, p. 166-167
-
Bernardi, Claire ; Ferlier-Bouat, Ophélie, Gauguin, l'Alchimiste, cat. exp. (Chicago, The Art Institute of Chicago, du 25/06/2017 au 10/09/2017 ; Paris, Galeries nationales du Grand Palais, du 11/10/2017 au 22/01/2018), s.n., 2017, n°156, p.136-140, 302
-
Groom, Gloria ; Gamboni, Dario ; Stratis, Harriet K. ; Ferlier-Bouat, Ophélie ; Bernardi, Claire ; Perelman, Allison, Gauguin : artist as alchemist, cat. exp. (Chicago, Art intitute of Chicago, 25/06/2017 - 10/09/2017 ; Paris, Galeries nationales du Grand Palais, 11/10/2017 - 22/01/2018), Chicago, Art Institute of Chicago, 2017, n°138, p.209
-
Compin, Isabelle ; Roquebert, Anne, Catalogue sommaire illustré des peintures du Musée du Louvre et du Musée d'Orsay, Paris, Réunion des musées nationaux, 1986, vol.3, p.267
-
Compin, Isabelle [coordination] ; Lacambre, Geneviève [coordination] ; Roquebert, Anne, Musée d'Orsay. Catalogue sommaire illustré des peintures, Paris, Réunion des musées nationaux, 1990, vol.1, p.203
Do you have a question where you have additional knowledge about this work? You can write to us to suggest improvements to the file.
Make a suggestion