Le Golfe de Marseille vu de L'Estaque
Born in Provence, Cézanne remained deeply attached to his native region, and found inspiration there for some of his recurrent and emblematic motifs. The two most important were the Mont Sainte-Victoire and the Bay at L'Estaque, a place the artist had known since his childhood. It was there he painted his first seascapes in 1876 and, in the late 1870s, produced watercolours and paintings with viewpoints looking down over the bay, as in this example.
In a letter to Pissarro in 1876, Cézanne describes the panoramic landscape before him, and speaks of the "terrifying sun" which transforms "objects" into "silhouettes". In his paintings he interprets this absence of modelling by painting the vegetation and rocks using a technique of short brushstrokes juxtaposed to create a visible structure. The walls, houses and the factory chimney in the foreground, all manmade constructions, are outlined with a dark line to accentuate their geometrical shapes. This simplification of elements into cubes, cylinders and cones would later become increasingly prominent in the painter's work.
From the early 1870s, under Pissarro's influence, Cézanne lightened his palette. But it is clear that from this point that he was moving away from Impressionism, mainly by abandoning traditional perspective, and creating a synthesis between the different planes. The composition is divided into four very distinct areas: the shoreline - the heaviest and most thickly painted part -, the smooth surface of the water, the mountain range and then the thin strip of sky. All the lines converge towards a point outside the frame on the left where the bay narrows. The truncated view of the motif arbitrarily cropped by the framing of the painting is typical of Cézanne's work.
The Bay of Marseille seen from L'Estaque was the first of Cézanne's work to enter the French national collections thanks to a bequest by Gustave Caillebotte in 1894. The painting disconcerted visitors to the Musée du Luxembourg, at the time a museum for living artists, but it fascinated painters. At the beginning of the century, Fauves and Cubist painters (Braque, Dufy, Derain), would also set up their easels on the shores at L'Estaque.
avec cadre H. 75,5 ; L. 89 cm
- 1894, collection Gustave Caillebotte, Paris
- 1894, accepté par l'Etat à titre de legs de Gustave Caillebotte
- de 1897 à 1929, musée du Luxembourg, Paris (entrée le 19 janvier 1897, sortie le 10 janvier 1929)
- 1929, attribué au musée du Louvre par les Musées nationaux
- 1929-1947, musée du Louvre
- 1947-1986, musée du Louvre, Jeu de Paume
- 1986, affecté au musée d'Orsay
- Panama Pacific International Exposition - organisme inconnu - Etats-Unis, San Francisco, 1915
- Retrospective Collection of French Art 1870-1910 lent by the Luxembourg Museum - Albright-Knox Art Gallery - Etats-Unis, Buffalo, 1916, n°15
- Cézanne - galerie Bernheim-Jeune - France, Paris, 1924
- Paul Cézanne - Kunsthalle Basel - 1936
- Hommage à Cézanne - musée de l'Orangerie - France, Paris, 1954
- Les Impressionnistes français - musée Cantini - France, Marseille, 1955, n°4
- Les tableaux impressionnistes des Musées français - musée de l'Ermitage - Russie, Fédération de, Saint-Pétersbourg, 1971
- Los Impresionistas Franceses - Museo Español de Arte Contemporaneo - Espagne, Madrid, 1971
- Francuzskaja zivopis vtoroj poloviny XIX - nacala XX veka - proizvedenija impressionistov iz Muzeev Francii - The Pushkin State Museum of Fine Arts - Russie, Fédération de, Moscou, 1971
- Cézanne dans les musées nationaux - musée de l'Orangerie - 1974
- Cézanne - musée Saint-Georges - Belgique, Liège, 1982
- Cézanne - musée Granet - France, Aix-en-Provence, 1982
- L'Impressionnisme et le paysage français - Los Angeles County Museum of Art - Etats-Unis, Los Angeles, 1984
- A Day in the Country: Impressionism and the French Landscape - The Art Institute of Chicago - Etats-Unis, Chicago, 1984-1985, n°127
- L'Impressionnisme et le paysage français - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1985
- Cézanne and Poussin - The Classical Vision of Landscape - The National Gallery of Scotland - Royaume-Uni, Edimbourg, 1990
- Paisajes mediterraneos - Santa Maria de las Cuevas, monasterio de la Cartuja - Espagne, Séville, 1992, p.60
- Le paysage provençal et l'Ecole de Marseille avant l'Impressionnisme - musée - France, Toulon, 1992-1993, pl. 839, p.464
- Marseille au XIXe siècle - musée national des Monuments français - France, Paris, 1993
- L'estaque, naissance du paysage moderne - 1870-1910 - musée Cantini - France, Marseille, 1994
- Paul Cézanne et l'avant-garde russe du début du XXe siècle - musée de l'Ermitage - Russie, Fédération de, Saint-Pétersbourg, 1998, n°10
- Rêve et réalité - Collections du Musée d'Orsay - City museum - Japon, Kobe, 1999
- Rêve et réalité. Collections du Musée d'Orsay - National Museum of Western Art - Japon, Tokyo, 1999
- Méditerranée - De Courbet à Matisse - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 2000-2001, n°12
- L'Oro e l'Azzurro. I colori del Sul da Cézanne a Bonnard - Casa dei Carraresi - Italie, Trévise, 2003-2004, n°12
- Sous le soleil exactement. Peindre en Provence, du classicisme à la modernité - centre de la Vieille Charité - France, Marseille, 2005, n°28
- Sous le soleil exactement. Peindre en Provence, du classicisme à la modernité - musée des beaux-arts - Canada, Montréal, 2005-2006, n°28
- Cézanne in Provence - National Gallery of Art - Etats-Unis, Washington, 2006
- Cézanne en Provence - musée Granet - France, Aix-en-Provence, 2006
- Renoir und die Landschaft des Impressionismus - Von der Heydt-Museum - Allemagne, Wuppertal, 2007-2008, p. 72
- Correspondances - Ellsworth Kelly / Paul Cézanne - musée d'Orsay - France, Paris, 2008-2009
- Impresionismo : Un Nuevo Renacimiento - Fundación Mapfre - Espagne, Madrid, 2010
- Impresionismo : Un Nuevo Renacimiento - Fine Arts Museums of San Francisco - Etats-Unis, San Francisco, 2010
- Birth of Impressionism. Masterpieces from the Musée d'Orsay - M. H. De Young Memorial Museum - Etats-Unis, San Francisco, 2010
- Birth of Impressionism. Masterpieces from the Musée d'Orsay - Frist Center for Visual Arts - Etats-Unis, Nashville, 2010-2011
- Exposition 1874 De Manet à l'impressionnisme : une renaissance moderne - Frist Center for Visual Arts - Etats-Unis, Nashville, 2010-2011
- Rêve et réalité - Seoul Art center - Corée, République de, Séoul, 2011
- Rêve et réalité - National Museum of Singapore - Singapour, Singapour, 2011-2012
- Le Grand Atelier du Midi. De Van Gogh à Bonnard - musée des Beaux-Arts - France, Marseille, 2013
- Naissance de l'impressionnisme - National Art Center - Japon, Tokyo, 2014
- Jewel City: Art from the Panama-Pacific International Exposition - de Young - Etats-Unis, San Francisco, 2015-2016, p. 344, n° 141, repr.
- Colours of Impressionism: Masterpieces from the Musée d’Orsay - National Gallery Singapore - Singapour, Singapour, 2017-2018
- Colours of Impressionism: Masterpieces from the Musée d’Orsay - Art Gallery of South Australia - Australie, Adelaïde, 2018
- Les Couleurs de l'impressionnisme : chefs-d'œuvres des collections du musée d'Orsay - musée Mohammed VI d'art moderne et contemporain - Maroc, Rabat, 2019
- Exposition Cézanne - The Art Institute of Chicago - Etats-Unis, Chicago, 2022
- Exposition Cézanne - Tate Modern - Royaume-Uni, Londres, 2022-2023
-
Venturi, Lionello, Cézanne, son art, son oeuvre..., Paris, P. Rosenberg, 1936, n°428
-
Orienti, Sandra, Tout l'oeuvre peint de Cézanne, Paris, Flammarion, 1975, n°421
-
Rewald, John ; Feilchenfeldt, Walter ; Warman, Jayne, The Paintings of Paul Cézanne : a catalogue raisonné, New York, Harry N. Abrams, 1996, n°390
-
Anonyme, San Francisco. Panama Pacific International exposition, cat.exp. (San Francisco, Cal... February 20th... December 4th 1915), Paris, Comité français des expositions à l'étranger, 1915, n° 18
-
Paul Cézanne, cat. exp. (Bâle, Kunsthalle, 1936), [s.n.], 1936, n° 35
-
Bazin, Germain (préf.) ; Châtelet, Albert, Hommage à Cézanne, cat. exp. (Paris, musée de l'Orangerie, du 2 juillet au 17 octobre 1954), Paris, Éditions des Musées Nationaux, 1954, n° 49
-
Hoog, Michel ; Rufenacht, Simone ; Monnier, Geneviève, Cézanne dans les Musées Nationaux, cat. exp. (Paris, musée de l'Orangerie, du 20/07/1974 au 14/10/1974), Paris, Editions des Musées nationaux, 1974, n° 25
-
Fievet, Serge, Cézanne, cat. exp. (Liège ; Aix-en-Provence, 1982), Liège, Musée Saint-Georges, 1982, n° 10
-
Brettell, Richard ; Gache-Patin, Sylvie ; Schaefer, Scott, L'Impressionnisme et le paysage français, cat.exp. (Los Angeles country museum of art, du 28/06/1984 au16/09/1984 ; Chicago, the Art institute of Chicago, du 23/10/1984 au 06/01/1985 ; Paris, Galeries nationales du Grand Palais, du 04/02/1985 au 22/04/1985), Paris, Réunion des musées nationaux, 1985, n° 127
-
Verdi, Richard, Cézanne and Poussin : the Classical Vision of Landscape, cat. exp. (Edimbourg, National Gallery of Scotland, 1990), Édimbourg, The National Galleries of Scotland, 1990, n° 14
-
Serrano, Véronique ; Cendo, Nicolas, L'Estaque : naissance du paysage moderne, cat. exp. (Marseille, Musée Cantini, 1994), [s.n.], 1994, n° 16
-
Mathieu, Caroline ; Bascou, Marc ; Takahashi, Akiya, Rêve et réalité : collections du Musée d'Orsay, cat. exp. (Kobé, Musée Municipal de Kobé, 19 juin-29 août, 1999, Musée National d'Art Occidental, Tokyo, 14 septembre-12 décembre, 1999), Kobé, Nihon Keizai Shimbun, 1999, n° 86
-
Conisbee, Philip ; Coutagne, Denis ; Cachin, Françoise, Cézanne in Provence, cat. exp. (Washington, National Gallery of Art, du 29/01/2006 au 07/05/2006 ; Aix-en-Provence, musée Granet, du 09/06/2006 au 17/09/2006), Paris, Réunion des musées nationaux, 2006, n° 42
-
Ely, Bruno ; Vial, Marie-Paule ; Grammont, Claudine ; Hergott, Fabrice ; Ocaña, Maria Teresa, Le grand Atelier du midi, cat. exp. (Marseille, musée des Beaux-Arts, du 13/06/2013 au 13/10/2013), Paris, Éditions de la Réunion des Musées Nationaux-Grand Palais, 2013, n° 7, p. 57 (reprod.)
-
Kisiel, Marine ; Perrin, Paul, Colours of Impressionism, Masterpieces from the Musée d'Orsay, cat. exp. (Singapore, The National Gallery, 16 nov. 2017-11 mars 2018), Singapore, National Library Board, 2018
-
Perrin, Paul ; Kisiel, Marine, Colours of Impressionism, Masterpieces from the Musée d'Orsay, cat. exp. (Adélaïde, AGSA, du 29 mars au 29 juillet 2018), Art Gallery of South Australia, 2018, n° 39, p. 188 (reprod.) ; p. 119
-
Lobstein, Dominique ; Bothereau-Gazaix, Amélie, Face au soleil, 1850-1950, cat. exp. (Hyères, La Banque, musée des cultures et du paysage, du 27 novembre 2021 au 27 mars 2022), Paris, la-fabrique-créative, 2021, fig. 2, p. 154 (reprod. coul.)
-
Borchardt-Hume, Achim ; Groom, Gloria Lynn ; Haskell, Caitlin ; Sidlina, Natalʹâ Zinovʹevna, The EY exhibition Cezanne, cat. exp. (Chicago, The Art Institute of Chicago, du 15/05/2022 au 05/09/2022 ; Londres, The Tate Modern, du 05/10/2022 au 12/03/2023), Chicago, The Art Institute of Chicago, 2022, cat. 80, p. 152 (reprod. coul.)
-
Compin, Isabelle ; Roquebert, Anne, Catalogue sommaire illustré des peintures du Musée du Louvre et du Musée d'Orsay, Paris, Réunion des musées nationaux, 1986, vol.3, p. 113
-
Compin, Isabelle [coordination] ; Lacambre, Geneviève [coordination] ; Roquebert, Anne, Musée d'Orsay. Catalogue sommaire illustré des peintures, Paris, Réunion des musées nationaux, 1990, vol.1, p.108
Do you have a question where you have additional knowledge about this work? You can write to us to suggest improvements to the file.
Make a suggestion