Les Rochers de Belle-Ile, la Côte sauvage
"I am in a wonderfully wild region, with terrifying rocks and a sea of unbelievable colours; I am truly thrilled, even though it is difficult, because I had got used to painting the Channel, and I knew how to go about it, but the Atlantic Ocean is quite different". (Letter from Monet to Gustave Caillebotte).
Belle-île, the largest of the Breton Islands, was not much frequented by artists or writers in the 19th century. Monet, who was looking for new landscapes, different atmospheres, stayed there from 12 September to 25 November 1886. At first, the uncompromising wildness of this landscape disconcerted him with its constantly changing weather and the difficulties of reaching the locations that interested him. But the sheer cliffs and dizzying overhangs did not deter the artist, who set up his easel on the edge of the void, and stubbornly remained there, painting his chosen motifs.
This is one of the five paintings that Monet produced of the Port-Domois islands. It is the only one in landscape format, enabling him to give a broader view of the conflict, of the battle between the rocks and the sea. The rocks are laid out to create a feeling of space. In the style of Japanese prints, which had much in common with Impressionist aesthetics, the horizon is placed at the top of the painting, leaving little room for sky. The extraordinary, atmospheric vibration of the sea is rendered through intense colours. Blues, greens and violets run through a sea fringed with white, where the brush strokes are flat and broad, vertical or rounded, like circumflex accents or commas, stormy but controlled. This is a new style of brushwork, very different from Monet's Normandy paintings, and more suited to this awe-inspiring island where everything is beyond Man's control.
avec cadre H. 86,5 ; L. 102,5 cm
- jusqu'en 1894, dans la collection Gustave Caillebotte
- 1894, accepté par l'Etat à titre de legs de Gustave Caillebotte aux Musées nationaux
- de 1896 à 1929, musée du Luxembourg, Paris (entrée le 23 mars 1896, sortie le 30 janvier 1929)
- 1929, attribué au musée du Louvre, Paris
- de 1929 à 1947, musée du Louvre, Paris
- de 1947 à 1986, musée du Louvre, galerie du Jeu de Paume, Paris
- 1986, affecté au musée d'Orsay, Paris
- Monet - galerie Georges Petit - France, Paris, 1887
- Exposition des Sociétés d'Art françaises - Palacio de Bellas Artes - Espagne, Barcelone, 1917, n°806
- Pintura Francesa Contemporanea 1870-1914 - organisme inconnu - Espagne, Madrid, 1918
- [sans titre] - organisme inconnu - France, Toulouse, 1920
- Exposition de l'Art français - Heimatmuseum Biebrich - Allemagne, Wiesbaden, 1921
- Claude Monet : exposition rétrospective - musée de l'Orangerie - France, Paris, 1931
- Biennale di Venezia - organisme inconnu - Italie, Venise, 1932
- Exposition du centenaire Monet-Rodin - musée de l'Orangerie - France, Paris, 1940
- Hommage à Claude Monet - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1980
- Debussy e il Simbolismo - Académie de France - Italie, Rome, 1984
- From Courbet to Cézanne, a new 19th century - Preview of the Musée d'Orsay, Paris - Brooklyn Museum - Etats-Unis, New York, 1986
- From Courbet to Cézanne, a new 19th century - Preview of the Musée d'Orsay, Paris - Dallas Museum of Art - Etats-Unis, Dallas, 1986
- Le Japonisme - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1988
- Les peintres de Belle-Ile-en-Mer - musée des Jacobins - France, Morlaix, 1994
- Aux couleurs de la mer - musée d'Orsay - France, Paris, 1999-2000
- Impressionnisme et naissance du cinématographe - musée des Beaux-Arts - 2005
- Temps d'harmonie : paradis d'artistes au XIXe siècle - City museum - Japon, Kobe, 2006
- Temps d'harmonie : paradis d'artistes au XIXe siècle - Metropolitan Art Museum - Japon, Tokyo, 2007
- The Unknown Monet. Pastels and drawings - Sterling and Francine Clark Art Institute - Etats-Unis, Williamstown, 2007, p. 204
- Claude Monet 1840-1926 - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 2010-2011
- De Turner à Monet. La découverte de la Bretagne par les paysagistes au XIXe siècle - musée des Beaux-Arts - France, Quimper, 2011
- Turner Monet Twombly - Later Paintings - Moderna Museet - Suède, Stockholm, 2011-2012, cat. 8, p.101
- Turner Monet Twombly - Later Paintings - Staatsgalerie - Allemagne, Stuttgart, 2012, cat. 8, p.101
- Turner Monet Twombly - Later Paintings - Tate - Royaume-Uni, Liverpool, 2012, cat. 8, p.101
- Van Gogh à l'oeuvre - Van Gogh Museum - Pays-Bas, Amsterdam, 2013-2014, cat.157, p.116
- Ante el horizonte - Fondation Joan Miró - Espagne, Barcelone, 2013-2014
- Im Lichte Monets. Österreichische Künstler und das Werk des großen Impressionisten - Österreichische Galerie Belvedere - Autriche, Vienne, 2014-2015
- Monet - Galleria Civica d'Arte Moderna e Contemporanea - Italie, Turin, 2015-2016
- Arte y cine. 120 años de intercambios - CaixaForum - Espagne, Barcelone, 2016-2017
- Arte y cine. 120 años de intercambios - CaixaForum - Espagne, Madrid, 2017
- Monet Auburtin. Une rencontre artistique - musée des Impressionnismes Giverny - France, Giverny, 2019, cat.38, pp.19-25; 95-97; 171; 187
-
Bazin, Germain ; Adhémar, Hélène ; Sérullaz, Maurice, Catalogue des peintures, pastels, sculptures impressionnistes, Paris, Réunion des musées nationaux, 1958, n°259, p.136, non reprod.
-
Adhémar, Hélène ; Dayez-Distel, Anne, Musée du Jeu de Paume - Catalogue rédigé, Paris, Editions des musées nationaux, 1977, p.158, reprod. p.71
-
Rossi Bortolatto, Luigina ; Bailly-Herzberg, Janine, Tout l'oeuvre peint de Monet. 1870-1899, Paris, Flammarion, 1981, n°302, p.107, reprod. p.107 et pl.XLVII
-
Exposition du centenaire MONET-RODIN : au profit de l'entr'aide des artistes, cat. exp. (Paris, musée de l'Orangerie, 1940), Paris, [s.n.], 1940, n° 37
-
Cogeval, Guy ; Lesur, François, Debussy e il simbolismo, cat. exp. (Rome, Académie de France, de avril à juin 1984), Rome, Fratelli Palombi, 1984, n° 130
-
Cogeval, Guy, From Courbet to Cézanne : A New 19th Century : Preview of the Musée d'Orsay, Paris, cat. Exp. (Paris, musée d'Orsay, à Brooklyn, Museum of Art et à Dallas, Museum of Art), Paris, Réunion des musées nationaux, 1986, n° 109
-
Lacambre, Geneviève, Le Japonisme, cat. exp. (Paris, Galeries nationales du Grand Palais, 17 mai-15 août 1988, Tokyo, Musée national d'art occidental, 25 septembre-11 décembre 1988), Paris, Réunion des musées nationaux, 1988, n° 249
-
Mathieu, Caroline ; Bajac, Quentin ; Bocquillon-Ferretti, Marina ; Lobstein, Dominique, Aux couleurs de la mer, cat. exp. (Paris, musée d'Orsay, du 06/11/1999 au 16/01/2000), Paris, Réunion des musées nationaux, 1999, n° 52
-
Impressionnisme et naissance du cinématographe, cat. exp. (Lyon, Musée des Beaux-Arts, 2005), Lyon, [s.n.], 2005, n° 24
-
Patin, Sylvie ; Patry, Sylvie ; Roquebert, Anne ; Thomson, Richard, Monet, cat.exp. (Paris, Galeries nationales, Grand Palais, Paris, 22 septembre 2010-24 janvier 2011), Paris, Réunion des musées nationaux ; Musée d'Orsay, 2010, n° 77, p. 212
-
Cogeval, Guy ; Rey, Xavier ; Bertone, Virginia ; Perrin, Paul ; Patin, Sylvie ; Badie Modiri, Elsa, Monet. Dalle collezioni del Musée d’Orsay, cat. exp. (Turin, Galleria Civica d’Arte Moderna et Contemporeana, 02 octobre 2015 au 31 janvier 2016), Paris, Skira, 2015, cat. 32, pp. 154-155 (reprod. coul.) ; p. 148 ; p. 149
-
Wildenstein, Daniel, Claude Monet : catalogue raisonné Claude Monet. 1, 1840-1881, peintures, Paris, Bibliothèque des Arts ; Wildenstein institute, 1974, n°1100
-
Compin, Isabelle ; Roquebert, Anne, Catalogue sommaire illustré des peintures du Musée du Louvre et du Musée d'Orsay, Paris, Réunion des musées nationaux, 1986, vol.4, p.104
-
Compin, Isabelle [coordination] ; Lacambre, Geneviève [coordination] ; Roquebert, Anne, Musée d'Orsay. Catalogue sommaire illustré des peintures, Paris, Réunion des musées nationaux, 1990, vol.2, p.332
Do you have a question where you have additional knowledge about this work? You can write to us to suggest improvements to the file.
Make a suggestion