La Source
This canvas was started about 1820 but not finished until 1856. Ingres was then assisted by two of his pupils, a common practice for large formats. The influence of techniques proper to sculpture on the treatment of the nymph is striking. The standing nude figure is inserted in the vertical format as if in an alcove. Associated with the model's pose, this construction gives The Spring the immobility of a marble statue. The comparison is not surprising considering the importance of antique statuary for the Neoclassical movement of which Ingres was the leader.
The art critics of the time wondered about the painter's desire to create a figure of ideal beauty and its share of realism. The brushstroke is less shiny, more velvety, on the curves of the body as if to suggest the texture of the skin and give the illusion of flesh. Although Ingres stayed true to David's classical teaching in his emphasis on line and drawing, he went beyond this framework and his innovative style opened the way to artists such as Degas and Picasso. The elongated body is an excuse for a play of curving lines, the treatment of the modelling gives rise to an extraordinary simplification and the lack of depth accentuates the presence of the silhouette.
In the home of its first owner, Count Duchâtel, the painting was "surrounded by large plants and aquatic flowers so that the nymph of the spring looked even more like a real person." Théophile Gautier described this synthesis of the real and the ideal: "Never has suppler, fresher flesh, so full of life and light, been offered to our eyes in its modest nudity. The ideal this time has become a trompe-l'oeil".
avec cadre H. 200 ; L. 120 cm
- 1857, dans la collection du comte Charles-Marie Tanneguy Duchâtel, acquis de l'artiste pour 25000 francs
- jusqu'en 1878, dans la collection de la comtesse Duchâtel
- 1878, accepté par l'Etat à titre de legs de la comtesse Duchâtel pour le musée du Louvre
- 1878, attribué au musée du Louvre, Paris
- de 1878 à 1986, musée du Louvre, Paris
- 1986, déposé au musée d'Orsay, Paris, par le musée du Louvre, Paris
- Exposition - atelier d'Ingres - France, Paris, 1856
- Ingres - galerie Martinet - France, Paris, 1861
- Exposition Universelle : London International Exhibition on Industry and Art - organisme inconnu - Royaume-Uni, Londres, 1862, n°79
- J. A. D. Ingres - Ecole impériale des Beaux-Arts - France, Paris, 1867, n°31
- Exposition de peinture et de sculpture - organisme inconnu - France, Bordeaux, 1868, n°365
- Exhibition of french art 1200-1900 - Royal Academy of Arts - Royaume-Uni, Londres, 1932
- Chefs-d'oeuvre de la peinture - musée du Louvre - France, Paris, 1945, n°26
- Mostra di capolavori della pittura francese dell'Ottocento - Palazzo delle Esposizioni - Italie, Rome, 1955, n°64
- Od Davida do Cezanne'a - organisme inconnu - Pologne, Varsovie, 1956, n°56
- Franceszskaja zivopis XIX veka : vystavka kartim iz sobrarij franceszskih Muzeev - The Pushkin State Museum of Fine Arts - Russie, Fédération de, Moscou, 1956, p.190
- Französische Malerei des 19 Jahrhunderts - Haus der Kunst - Allemagne, Munich, 1964-1965, n°149
- Un século de pintura francesa 1850-1950 [Un siècle de peinture française 1850-1950] - fondation Calouste Gulbenkian - Portugal, Lisbonne, 1965, n°70
- Ingres - Petit Palais - Musée des Beaux-Arts de la Ville de Paris - France, Paris, 1967-1968, n°252
- Ingres et son temps - musée Ingres - France, Montauban, 1967, n°137
- L'art en France sous le Second Empire - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1979
- Ingres et sa postérité jusqu'à Matisse et Picasso - musée Ingres - France, Montauban, 1980
- L'Impressionnisme et l'art moderne - palais de Toksu - Corée, République de, Séoul, 2000-2001
- Ingres - musée du Louvre - France, Paris, 2006, n° 176
- Ingres et les modernes - musée Ingres - France, Montauban, 2009
- El canto del cisne. Pinturas académicas del Salón de Paris. Colecciones Musée d'Orsay - Fundación Mapfre - Espagne, Madrid, 2015
- The Botticelli Renaissance - Gemäldegalerie - Allemagne, Berlin, 2015-2016
- Botticelli Reimagined - Victoria and Albert Museum - Royaume-Uni, Londres, 2016
- Gut · Wahr · Schön. Meisterwerke des Pariser Salons aus dem Musée d'Orsay - Kunsthalle der Hypo-Kulturstiftung - Allemagne, Munich, 2017-2018
-
Delaborde, Henri, Ingres : sa vie, ses travaux, sa doctrine, d'après les notes manuscrites et les lettres du maître, Paris, Plon, 1870, n°29
-
Brière, Gaston, Musée national du Louvre. Catalogue des peintures exposées dans les galeries. I. École française, Paris, Musées nationaux ; Palais du Louvre, 1924, n°422, p.136
-
Wildenstein, Georges, Ingres, Londres, Phaidon, 1954, n°279
-
Camesasca, Ettore ; Ternois, Daniel, Tout l'oeuvre peint d'Ingres, Paris, Flammarion, 1971, n°155a
-
Ternois, Daniel, Ingres, Paris, Nathan, 1980, n°313
-
Ternois, Daniel, Bulletin du musée Ingres n°57/58, Une correspondance entre Ingres, les frères Balze et les frères Flandrin, 1987
-
(dir.) Cogeval, Guy, Le Musée d'Orsay à 360 degrés, Paris, Skira ; Flammarion ; Musée d'Orsay, 2013, p. 59
-
Constable, William George, Exhibition of french art 1200-1900, cat. exp. (Londres, Royal Academy of Arts, du 4 janvier au 5 mars 1932), Londres, W. Clowes, 1932, n° 440
-
Alcouffe, Daniel ; Chevallier, Bernard ; Davenport, Nancy ; Hiesinger, Kathryn B., L'Art en France sous le Second Empire, cat. exp. (Philadelphie, Philadelphia Museum of Art, du 01/10/1978 au 26/11/1978 ; Détroit, Detroit Institute of Arts, du 18/01/1979 au 18/03/1979 ; Paris, Réunion des musées nationaux - Grand Palais, du 11/05/1979 au 13/08/1979), Paris, Réunion des musées nationaux, 1979, n°239
-
Barousse, Pierre ; Lefébure, Amaury, Ingres et sa postérité jusqu'à Matisse et à Picasso, cat. exp. (Montauban, musée Ingres, du 28 juin au 07 septembre 1980), Montauban, Editions du Musée Ingres, 1980, n° 109
-
Mathieu, Caroline [dir.], L'Impressionnisme et l'art moderne, cat.exp. (2000), Séoul, GNC media ; Réunion des musées nationaux, 2000, p. 38
-
Cuzin, Jean-Pierre ; Salmon, Dimitri ; Viguier-Dutheil, Florence, Ingres et les modernes, cat. exp. (Québec, Musée national des beaux-arts du Québec, du 5 février 2009 au 31 mai 2009 ; Montauban, musée Ingres, du 3 juillet 2009 au 4 octobre 2009), Paris, Somogy, 2008, n° 137
-
Patry, Sylvie ; Einecke, Claudia ; Marandel, J. Patrice ; Rishel, Joseph ; Héran, Emmanuelle ; Gaëtan, Isabelle ; Thompson, Jenn, Renoir au XXe siècle, cat.exp. (Paris, Galeries nationales du Grand Palais, 23 septembre 2009-4 janvier 2010), Paris, Réunion des musées nationaux, 2009, fig. 93, p. 234
-
Compin, Isabelle ; Roquebert, Anne, Catalogue sommaire illustré des peintures du Musée du Louvre et du Musée d'Orsay, Paris, Réunion des musées nationaux, 1986, vol.3, p.323
-
Compin, Isabelle [coordination] ; Lacambre, Geneviève [coordination] ; Roquebert, Anne, Musée d'Orsay. Catalogue sommaire illustré des peintures, Paris, Réunion des musées nationaux, 1990, vol.2, p.504
Do you have a question where you have additional knowledge about this work? You can write to us to suggest improvements to the file.
Make a suggestion