David
Antonin Mercié
(1845 -
1916)
Rez-de-chaussée,
Allée centrale des sculptures
Artwork location
When he created his David in 1869, Mercié was a resident at the Académie de France in Rome. His ambition was to renew the representation of this biblical episode recounting the victory of the young shepherd in his duel against the giant Goliath. To this end, he placed himself in the tradition of the great bronze sculptors of the Florentine Renaissance, notably Donatello and Verrocchio.
Presented at the Salon after the war of 1870, the David was a great success because of the elegance of its pose and the firmness of its modeling, but also as a symbol of hope for a future revenge of France against Prussia.
Artist(s)
Title(s)
titre principal : David
titre principal : David
Date
vers 1872
[date de la fonte]
Model date: En 1869
Others accession number
Accession number
RF 186
LUX 74
Description
statue en bronze
Dimensions
H. 184,1 ; L. 76,8 ; P. 83,2 cm.
Others accession number
Accession number
RF 186
LUX 74
Designation
statue
Inscription(s)
S. sur le socle à droite : Mercié
sur le socle à gauche : Fondu par Vor Thiébaut et fils
sur le socle à gauche : Fondu par Vor Thiébaut et fils
Place of conservation
musée d'Orsay
- 1872, acquis après commande
- 1874, attribué aux Musées nationaux
- à partir de 1874, au musée du Luxembourg
- attribué au musée du Louvre
- à partir de 1927, au musée du Louvre (reversement du musée du Luxembourg)
- 1986, affecté au musée d'Orsay
Modality of acquisition
achat après commande
Acquistion Date
1872
- Exposition Universelle : Welt-Ausstellung 1873 in Wien - organisme inconnu - Autriche, Vienne, 1873, n° 983
- Exposition Universelle - palais du Trocadéro - France, Paris, 1878, n° 1350
- Rodin Rediscovered - National Gallery of Art - Etats-Unis, Washington, 1981-1982
- From Courbet to Cézanne, a new 19th century - Preview of the Musée d'Orsay, Paris - Brooklyn Museum - Etats-Unis, New York, 1986
- From Courbet to Cézanne, a new 19th century - Preview of the Musée d'Orsay, Paris - Dallas Museum of Art - Etats-Unis, Dallas, 1986
- Paris-Bruxelles/Bruxelles-Paris - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1997
- Paris-Bruxelles/Bruxelles-Paris - musée des Beaux-Arts - Belgique, Gand, 1997
- Masculin / Masculin. L'homme nu dans l'art de 1800 à nos jours - musée d'Orsay - France, Paris, 2013-2014, n°78
- El hombre al desnudo. Dimensiones de la masculinidad a partir de 1800 - Museo Nacional de Arte - Mexique, Mexico, 2014, n°78
General bibliography
-
Ferlier, Ophélie, 48/14 La revue du Musée d'Orsay, "Un Enseignement de la sculpture dans la seconde moitié du XIXe siècle : l'atelier de François Jouffroy", Paris, Réunion des musées nationaux, 2008, p. 34-47, fig. 8
-
(dir.) Cogeval, Guy, Le Musée d'Orsay à 360 degrés, Paris, Skira ; Flammarion ; Musée d'Orsay, 2013, p.156, texte de Catherine Chevillot
Summary catalog
-
Pingeot, Anne ; Le Normand-Romain, Antoinette ; Margerie, Laure de, Musée d'Orsay. Catalogue sommaire illustré des sculptures, Paris, Réunion des musées nationaux, 1986, p.196
Object type
Material and technique
Details
Do you have a question where you have additional knowledge about this work? You can write to us to suggest improvements to the file.
Make a suggestion