Ludwig van Beethoven
Stuck's mask of Beethoven is a real curiosity. It has a double status, being a high relief, and therefore a sculpture, but also a painting because it is polychrome and framed. With its hallucinatory eyes and tense expression, this face hypnotises the spectator. It is a magnetic work which calls for veneration, like an icon.
For this relief, Stark took inspiration from the famous mask of Beethoven, moulded on his face during his lifetime, in 1812, and mistakenly believed to be a death mask.
The painter and sculptor Franz von Stuck built a villa in Munich, designing the interior himself. In the music room, he initially planned to put sculptures of famous composers, including Beethoven. The villa is now a museum which is open to the public.
b. sous le masque : BEETHOVEN
- jusqu'en 1992, dans la galerie Anthony Roth Fine Arts LTD, Londres
- 1992, accepté par l'Etat à titre de don de la Société des Amis du Musée d'Orsay (comité du 21/05/1992, conseil du 27/05/1992, arrêté du 20/07/1992)
- 1992, attribué au musée d'Orsay, Paris
- De l'Impressionnisme à l'Art Nouveau, acquisitions du musée d'Orsay 1990-1996 - musée d'Orsay - France, Paris, 1996-1997
- A fleur de peau. Le moulage sur nature au XIXe siècle - musée d'Orsay - France, Paris, 2001-2002
- Second Skin: Historical Life Casting and contemporary Culture - Henry Moore Institute - Royaume-Uni, Leeds, 2002
- Hautnah. Die Abformung des Lebens - Hamburger Kunsthalle - Allemagne, Hambourg, 2002
- A fleur de peau. Le moulage sur nature au XIXe siècle - Museo Vincenze Vela - Suisse, Ligornetto, 2002
- Masques. De Carpeaux à Picasso - musée d'Orsay - France, Paris, 2008-2009
- Masken. Metamorphosen des Gesichts von Rodin bis Picasso - Institut Mathildenhöhe - Allemagne, Darmstadt, 2009
- Masken. Fra Carpeaux til Picasso - Ny Carlsberg Glyptotek - Danemark, Copenhague, 2009
- Ludwig Van.Le mythe de Beethoven - Cité de la musique - France, Paris, 2016-2017
-
Anonyme, Villa Stuck, Franz von Stuck, Munich, [s.n.], 1984, p. 277
-
Chevillot, Catherine, La Revue du Louvre et des musées de France, "Acquisitions", Paris, Réunion des musées nationaux, 1992, N°4, p. 78
-
Horner, Nadège, Répertoire sommaire des sculptures polychromes de la 2e moitié du XIXe siècle conservées dans les collections publiques françaises ; En couleurs, la sculpture polychrome en France, 1850-1910, Paris, Hazan - Musée d'Orsay, 2018, p.214
-
Sous la dir. de Edouard Papet, Marie-Alix Caquelard, Lan-Hsin Arnaud, SAMO. 40 ans de dons et d'acquisitions, Dijon, Faton, 2020, p.88
-
Cogeval, Guy [sous la direction de] ; Papet, Edouard, Masques. De Carpeaux à Picasso, cat. exp. (Paris, musée d'Orsay, du 21/10/2008 au 01/02/2009 ; Darmstadt, Institut Mathildenhöhe, du 08/03/2009 au 07/06/2009 ; Copenhague, Ny Carlsberg Glyptotek, du 06/08/2009 au 25/10/2009), Paris, Hazan, 2008, n° 140, p. 151 ; p. 240
-
Lemoine, Colin ; Martin, Marie-Pauline ; Gaboriaud, Marie ; Brisson, Elisabeth ; Saglietti, Benedetta, Ludvig van. Le mythe Beethoven, cat. exp. (Paris, Cité de la musique, du 14/10/2016 au 29/01/2017), Paris, Gallimard, 2016, p. 41
Do you have a question where you have additional knowledge about this work? You can write to us to suggest improvements to the file.
Make a suggestion