Musée d'Orsay: Splendour and Misery

Splendour and Misery

Reutlinger StudioLa Belle Otero© Musée d'Orsay, Dist. RMN-Grand Palais / Patrice Schmidt
At the end of the 19th century, Paris had become the Babylon of modern times, shaped by social transformations and urbanisation. The figure of the courtesan, kept woman, simple mistress or brothel girl fascinated and inspired artists, writers and musicians alike.

Opera brought a number of defining figures to the stage, such as Manon Lescaut and La Traviata, not without causing a certain shock among the public at the time. Numerous mélodies revealed feminine evocations, full of sensuality. But the figure of the courtesan was most openly portrayed in cabaret and street music, or "chanson réaliste" (realist song), born in the early 20th century. Nathalie Joly's Café Polisson and Magali Léger and Arnaud Marzorati's La vipère du trottoir provide vivid illustrations.

1 October 2015 - 12 January 2016
Musée d'Orsay
Auditorium niveau -2

Partner

Die Männer sind méchant

Dame Felicity Lott, soprano
Graham Johnson, piano

Franz Schubert
Die Männer sind méchant, D 866, n°3
Gretchen am Spinnrade, D 118

Hugo Wolf
Das verlassene Mägdlein
Erstes Liebeslied eines Mädchens

Francis Poulenc
La dame de Monte-Carlo, FP 180
Samuel Barber
Promiscuity
William Walton
Wapping Old Stairs
Kurt Weill
Nanas Lied
Franz Lehár
Komm zu mir zum Tee
Robert Schumann
Singet nicht in Trauertönen, op. 98a, n°7
Oscar Straus
Jede Frau hat irgendeine Sehnsucht
Warum soll eine Frau kein Verhältnis haben ?

Noël Coward
Alice is at it again
Lord Berners
Come on Algernon
Reynaldo Hahn
C'est très vilain d'être infidèle
La dernière Valse

André Messager
J'ai deux amants
Léo Ferré
Colloque sentimental

Felicity Lott© Musée d'Orsay / Sophie Boegly-Crépy

 
Thu 1 October 2015 - 20h30
Musée d'Orsay
Auditorium niveau -2

Annick Massis, soprano
Antoine Palloc, piano

Henri Tomasi
4 Chansons de geishas
Hector Berlioz
La captive
Georges Bizet
Les adieux de l'hôtesse arabe
Charles Gounod
Medjé
Antonio Vivaldi
Bajazet : Sposa son disprezzata
Giuseppe Verdi
La Traviata : Preludio
Teneste la promessa... Addio del passato

Gaetano Donizetti
Anna Bolena : "Piangete voi?... Al dolce guidami castel natio", acte 2, scène et cabalette finale

Annick Massis© Gianni Ugolini

 
Thu 8 October 2015 - 20h30
Musée d'Orsay
Auditorium niveau -2

Christian-Pierre La Marca, violoncelle
Amandine Savary, piano

Reynaldo Hahn
L'heure exquise
A Chloris
Gabriel Fauré
Après un rêve, op. 7, n°1
Les Berceaux, op. 23, n°1
Tristesse, op. 6, n°2

Francis Poulenc
Les chemins de l'amour, FP 106
Erik Satie
Je te veux
Henri Duparc
Soupir
Fermo Dante Marchetti
Fascination
Joseph Kosma
Les feuilles mortes
Ernest Chausson
Nos souvenirs, op. 8, n°4
Charles Gounod
Ô ma belle rebelle
Cécile Chaminade
Sérénade espagnole, op. 150
Jules Massenet
Elégie
Maurice Ravel
Vocalise-étude en forme de habanera, O 51
Claude Debussy
Beau soir, FL 84
Camille Saint-Saëns
Danse macabre, op. 40

Christian-Pierre La Marca© Mat Hennek

 
Tue 13 October 2015 - 12h30
Musée d'Orsay
Auditorium niveau -2

Shigeko Hata, soprano
Ensemble La Falaise

Richard Strauss
Mädchenblumen op. 22
Salome : Scène finale, op. 54

Georges Bizet
Carmen : L'amour est un oiseau rebelle, Acte 1, n°5
Astor Piazzolla
Violentango
Alban Berg
Lied de Lulu
Jean-Sébastien Bach
Passion selon St-Matthieu : Erbarme dich, mein Gott, n°47, BWV 244
Kurt Weill
L'Opéra de Quat'sous : Pirate Jenny Song
Giuseppe Verdi
La Traviata : Addio del passato
Jules Massenet
Thaïs : Méditation, acte 2

Shigeko Hata© DR

 
Tue 17 November 2015 - 12h30
Musée d'Orsay
Auditorium niveau -2

Ensemble Songsmiths
Sarah-Jane Brandon, soprano
Marcus Farnsworth, baryton
Audrey Hyland, piano

Jules Massenet
Manon : Gavotte "Obéissons quand leur voix appelle", Acte 3
Richard Strauss
Heimliche Aufforderung Morgen, op. 27, n°3
Ach Lieb, ich muss nun scheiden, op. 21, n°3
Morgen, op. 27, n°4

Henri Duparc
Chanson triste
Reynaldo Hahn
L'heure exquise
Robert Schumann
Ich bin dein Baum, op. 101, n°3
Tragödie, op. 64, n° 3
Meine Rose, op. 90, n° 2

Manuel de Falla
Polo
Asturiana

Serge Rachmaninov
Oh no, I beg you, forsake me not, op. 4, n°1
Franz Schubert
Am Bach im Frühling, D 361
Abschied von der Erde, D 829

Johannes Brahms
Immer leiser wird mein Schlummer, op. 105, n° 2
Roger Quilter
Music, when soft voices die, op. 25 n° 5

Marcus Farnsworth© Benjamin Ealovega

 
Tue 24 November 2015 - 12h30
Musée d'Orsay
Auditorium niveau -2

Alexander Ghindin, piano

Nikolaï Rimski-Korsakov
Shéhérazade transcrit par Sergeï Prokofiev
Claude Debussy
Pour l'Egyptienne
Danseuses de Delphes, FL 125, n°1

Jacques Offenbach
Les contes d'Hoffmann : Barcarolle transcrit par Moritz Moszkowski
Camille Saint-Saëns
Improvisation sur Samson et Dalila
Georges Bizet
Carmen Fantaisie transcrit par Ferruccio Busoni
Carmen Variations transcrit par Vladimir Horowitz
Richard Strauss
Der Rosenkavalier : Valse transcrit par Otto Singer

Alexander Ghindin© Julia Antonova

 
Tue 15 December 2015 - 12h30
Musée d'Orsay
Auditorium niveau -2

La vipère du trottoir

Magali Léger, voix
Ensemble La Clique des Lunaisiens
Arnaud Marzorati
, chant et direction artistique
Cyrielle Eberhardt, violon
Mélanie Flahaut, flageolet et basson
Marine Thoreau La Salle, piano

Baudelaire, Maupassant, Gautier, Zola, ainsi que de nombreux chansonniers des estaminets et cabarets parisiens, inspirés par les grandes courtisanes, cocottes et demi-mondaines, ont créé au XIXe siècle un répertoire singulier. Un regard en "chansons historiques" sur ces femmes que l'on qualifiait alors de "pauvres créatures" et qui ont peuplé l'esprit des penseurs, écrivains, compositeurs et poètes, notamment sous le Second Empire.

Magali Léger © Musée d'Orsay / Sophie Boegly-Crépy

 
Tue 5 January 2016 - 12h30
Musée d'Orsay
Auditorium niveau -2

La vipère du trottoir

Magali Léger, voix
Ensemble La Clique des Lunaisiens
Arnaud Marzorati
, direction artistique
Cyrielle Eberhardt, violon
Mélanie Flahaut, flageolet et basson
Marine Thoreau La Salle, piano

Baudelaire, Maupassant, Gautier, Zola, ainsi que de nombreux chansonniers des estaminets et cabarets parisiens, inspirés par les grandes courtisanes, cocottes et demi-mondaines, ont créé au XIXe siècle un répertoire singulier. Un regard en "chansons historiques" sur ces femmes que l'on qualifiait alors de "pauvres créatures" et qui ont peuplé l'esprit des penseurs, écrivains, compositeurs et poètes, notamment sous le Second Empire.

Magali Léger © Musée d'Orsay / Sophie Boegly-Crépy

 
Sat 9 January 2016 - 16h00
Musée d'Orsay
Auditorium niveau -2

Musiciens de l'Orchestre de la Garde Républicaine

Kurt Weill
L'Opéra de Quat'sous : extraits
Astor Piazzolla
Undertango
Histoire du tango


Garde Républicaine© Musée d'Orsay / Sophie Boegly-Crépy

 
Tue 12 January 2016 - 12h30
Musée d'Orsay
Auditorium niveau -2

Enlarge font size Reduce font size Tip a friend Print

Facebook
TwitterInstagramGoogle+YouTubeDailymotion